Home Rijtesten Rijtest: Mercedes-Benz X250d 4MATIC
Rijtest: Mercedes-Benz X250d 4MATIC

Rijtest: Mercedes-Benz X250d 4MATIC

0
0

Opnieuw een Duitse autobouwer die een heilig huisje opblaast. Met de Mercedes X-klasse wil Mercedes rechtstreeks de concurrentie aangaan met de Volkswagen Amarok en liefst nog iets meer premium. Of het hen lukt? Dat zochten wij uit met de Mercedes-Benz X 250d 4MATIC.

Duitse Nissan Navara

We zullen er geen doekjes rond winden. Ja, de Mercedes X-klasse heeft als technische basis een Nissan Navara. Omdat het ontwerpen van een compleet nieuwe pick-up niet rendabel genoeg zou zijn besloot Mercedes terug een samenwerking aan te gaan met de Japanse/Franse collega’s van partner Nissan/Renault.  Zijn beide modellen daarom identiek? Eigenlijk niet, zo heeft Mercedes een compleet ander en breder design gegeven aan het koetswerk en herkennen we het infotainmentsysteem en de middenconsole uit de C-Klasse. Tevergeefs zochten we toch maar eens naar uiterlijke overeenkomsten met de Navara. We zijn aan de buitenkant niet verder geraakt dan de deurhendels en de sleutel. Volgens de designers zelf zijn de voorruit en de achterklep ook van de Navara. De rest is dus een compleet nieuw design.

Ook de ophanging van de X-Klasse heeft wat finetuning gekregen tegenover die van de Navara. Zo heeft deze premium pick-up nu een onafhankelijke voorwielophanging, zodat we de wagen kunnen switchen van achterwielaandrijving naar 4×4-aandrijving. Hierbij krijgen we ook nog eens de keuze tussen 4×4 aandrijving in de lagere versnellingen (4L) en 4×4 aandrijving in de hogere versnellingen (4H). De achterophanging betreft een multilink-achteras die samen met de vernieuwde schokdempers een veel comfortabelere rit geven. Bijgevolg neigt de X250d qua rijgevoel meer naar een SUV. Ideaal, maar een X-Klasse zal toch nog steeds het rijcomfort niet evenaren van bijvoorbeeld de Mercedes GLC.

Interieur

Binnenin de X250d worden de Japanse invloeden wat duidelijker. Zo vinden we de knoppen van de zetelverwarming en het vierwielaandrijvingssysteem terug uit de Navara. Ook de sleutel en versnellingspook herkennen we. Al heeft Mercedes zoals eerder besproken wel haar eigen stuur, middenconsole en infotainmentsysteem geïntegreerd. Verder merken we luxueuzere bekledingen en materialen op. Deze nieuwe pick-up wordt door Mercedes ook onderscheiden in drie versies. Neem je bij jouw bestelling de X-Klasse Power, dan heb je keuze uit meerdere zetelbekledingen en andere materialen. Wie voor de Pure kiest mag zich dan wat meer verwachten aan een robuuster design. De X-klasse Progressive is dan weer voor wie het allemaal wat luxueuzer mag zijn.

Motorisaties

Onder de motorkap vinden we de 2,3 liter viercilinder van Nissan terug. In twee  verschillende versies weliswaar, onze 250 d beschikt over de versie met 2 turbo’s. Waardoor deze versie 190 pk levert en een maximumkoppel van 450 Nm. De andere versie is een instapmodel met één turbo. Die beschikt over 163 pk met een maximumkoppel van 403 Nm. Voor wie deze cijfers toch wat aan de lage kant liggen hebben we gelukkig ook goed nieuws, want Mercedes biedt sinds kort een X 350 d drieliter zescilinder diesel aan met 258 pk en 550 Nm.

Verder is ook de 7-traps transmissie geleend van Nissan. Helaas vinden we die een tikkeltje slechter, waardoor we liever hadden gehad dat Mercedes ook hier had gekeken om hun 9-traps te integreren in het verhaal.

Lichte vracht

Een belangrijke reden waarom de X-Klasse een interessante aankoop zou zijn is omdat deze pick-up in België als lichte vracht in te schrijven is. Bijgevolg liggen de wegentaksen lekker laag voor de toekomstige X-Klasse eigenaar. Een ander voordeel aan het lichte vracht is de enorme laadbak, het is een pick-up voor iets natuurlijk. Toch blijft deze laadbak nutteloos als je materiaal droog of zonder kans op diefstal wil vervoeren, zolang je niet in het bezit bent van de optionele hardtop voor de laadbak. Een ander probleem met de laadbak is bij het inladen van materiaal. Je creëert er alleen maar krassen mee in de laadbak. Dus, we waarschuwen je al op voorhand: bestel er ook maar de optionele bekleding voor de laadbak bij.

Nog niet overtuigd om deze pick-up te nemen? Geen nood, want de X-klasse komt naast de gigantische kofferruimte ook nog eens met 5 volwaardige zitplaatsen voor jouw gezinssituatie. En gelukkig valt er ook creatief om te springen met die laadbak want hij heeft de ideale grootte om een matras in te leggen voor comfortabel te kamperen (opnieuw, neem de hardtop erbij). Nog beter wordt het zelfs als je het stopcontact in de laadbak ontdekt om bijvoorbeeld de pintjes koel te houden tijdens de roadtrip. Hoe awesome is dat?


Opties

Met een basisprijs van € 33.550 (exclusief BTW) is de X-Klasse zeker zijn geld waard. En naar goede gewoonte kunnen we ook dit nieuwe Mercedes-familielid nog zo duur maken als je zelf wilt. Bijvoorbeeld de kleur (kabarazwart metallic) van onze X 250 d is optioneel (€ 630). Het is direct een stukje geld, maar het past echt wel bij die auto. Een andere interessante optie is het parkeerpakket met 360° camera (€ 1.088) die je in staat stelt om rondom de wagen te kijken bij het inparkeren. Toch wel een interessant feature voor een auto van zo’n formaat.

De duurste optie van de optielijst is het POWER-pakket, dat zoals eerder besproken de keuze geeft aan een enorme range aan materiaalcombinaties in het interieur. Dit pakket kost zo’n € 5.210 in het geval van de testwagen. Uiteindelijk komt de totale prijs van onze testwagen neer op zo’n € 48.068 excl. BTW. Een stevige, maar eerlijke prijs voor een dergelijke pick-up uit het premiumsegment.

Conclusie

Mercedes heeft duidelijk niet alles gekopieerd van de collega’s bij Nissan. Toch zien we zeker nog voldoende gelijkenissen met de Navara. De afwerkingsgraad ligt iets lager dan bij andere wagens van het merk, maar we storen er ons niet aan vanwege zijn functie en onderhuidse afkomst. Wij denken alleszins dat de X 250 d een waardige concurrent zal vormen voor de geduchte VW Amarok.

AutoMercedes-Benz X 250d 4MATIC
Motor2,3 liter biturbo viercilinder diesel
Normverbruik7,9 l/100 km
Overbrenging7-traps automaat met schakelkeuze tussen 4x4 en achterwielaandrijving
Testverbruik9,5 l/100 km
0-100 km/h11,8 s
Topsnelheid175 km/h
Maximum vermogen190 pk
CO2 uitstoot207 g/km
Maximum koppel450 Nm
BIV (lichte vracht)/
Basisprijs (excl. 21% BTW)€ 33.550,00
Prijs testwagen (excl. 21% BTW)€ 48.068,00
Jaarlijkse verkeersbelasting (lichte vracht)€ 148,76

 

Geef een reactie