Rijtest Brute Richmond

Wie Jeep Wrangler denkt, denkt off-road. Wie off-road denkt, denkt ook aan Land Rover Defender, of zelfs Mercedes G-Klasse. Maar ooit al eens gedacht aan Brute Richmond? Nee? Dan zal daar vanaf vandaag verandering in komen, want wij hebben er, geheel onverwachts, eentje getest!

Wat is een Brute?

Het is niet voor niks dat we het artikel beginnen met de naam ‘Jeep Wrangler’. Want wie minder goed kijkt, zou de wagen gewoon ervoor kunnen aanzien. Maar dat is het dus niet helemaal. Om in het kort te zeggen wat een Brute is: een exclusieve interpretatie van de iconische Jeep Wrangler Sahara.

Visie achter het merk Brute

Brute wil een unieke leverancier/fabrikant zijn door in te spelen op de consument die zich wil onderscheiden van het alledaagse. Met andere woorden, ze bouwt haar auto’s voor avonturiers die iets anders willen dan de gemiddelde medemens, die willen afwijken van het kuddedier en zelf hun eigen weg willen zoeken. Dat willen we eigenlijk toch allemaal een beetje?

Om aan deze vraag te voldoen gaat Brute zelf naar haar klanten om de wagen samen te stellen. Waarna ze na schriftelijk akkoord van de klant een splinternieuwe Jeep Wrangler Sahara koopt. Die dan op zijn beurt, in het atelier van Brute in Den Haag, volledig uit elkaar wordt gehaald en opnieuw wordt heropgebouwd. Zoals de klant het wenst. De voorwaarde blijft echter dat het ontwerp smaakvol blijft, een gouden Brute Richmond met roze velgen zal je, als het van het merk afhangt, nooit tegenkomen. Een chique, stijlvolle, stoere off-roader is wel het beoogde resultaat. Als lezer begrijp je dat de klant door deze visie een uniek voertuig in bezit krijgt.

Uiterlijke kenmerken

Kom je een Brute Richmond tegen langs de openbare weg, dan kun je hem herkennen aan een aantal zaken. Het opvallendst is hierin de nieuwe motorkap, die een stoerdere look heeft gekregen en voorzien is van de nieuwe logo’s van het merk. Quick releases klemmen de motorkap vast aan de body van de wagen en geven een extra coolfactor aan het exterieur.

Ook aan de velgen kan je een Brute Richmond herkennen. Brute heeft tot op heden velgen van het Britse merk Kahn gebruikt om de stoerdere look van de auto te garanderen. Maar inmiddels heeft het bedrijf ook haar eigen setje velgen ontwikkeld voor onder de Richmond. De keuze wordt aan de klant gelaten tussen 17″ en 20″. Op onze testwagen hebben we nog de Kahn velgen meegekregen.

Kleurencombinaties op smaak

Onder de Brute Richmond zijn er twee kleuren versies te verkrijgen, enerzijds heb je de Richmond Pure, die blijft rondrijden in de standaardkleuren van de Jeep Wrangler. Maar voor wie het nog wat specialer mag heeft Brute de Richmond Customization in het leven geroepen. Bij deze versie kan je dan kiezen uit een palet van een 20-tal speciaal voor Brute ontwikkelde kleuren. Als dit voor jouw nog steeds niet uniek genoeg is kan je bij Brute ook gewoon zelf een kleur kiezen die jij graag ziet. Al is dit in samenspraak met de verkoper, en voor een extra bedrag van € 4.890.

Aangezien de Brute Richmond gebouwd wordt op het platform van de Jeep Wrangler spreekt het voor zich dat van die laatste veel eigenschappen worden overgenomen. Zo is het in de Brute Richmond ook mogelijk om de hardtop te verwijderen en er een cabrio van te maken. De skyview versie is er ook met een gedeeltelijke softtop (zoals van een panoramisch dak), en Brute heeft ook de moeite genomen om voor de volledig open versie van de Richmond een degelijk softtop systeem te ontwikkelen die zeer binnenkort wordt gelanceerd.

Stijlvol en luxueus

Waar vroeger een vrij basic maar doch degelijk interieur thuis hoorde in de Jeep Wrangler, heeft Brute het over een andere boeg gegooid. Ze biedt voor het interieur twee handgemaakte stijlen aan, enerzijds de ‘Classic interior Vintage Style’ met het leder gestikt in horizontale lijnen. Anderzijds biedt Brute de ‘Diamond Interior Style’ aan, die op onze testwagen zit, en die onze persoonlijke voorkeur heeft. Om deze interieurstijlen zo stijlvol en luxueus mogelijk te maken werd er gekozen om kwalitatief hoogwaardig leder te gebruiken. De combinatie met carbon fiber delen zorgen er als kers op de taart voor dat je niet vergeet dat je in een unieke auto zit.

Gaan we dan toch even moeilijk doen, dan merken we toch op dat het multimediasysteem hetzelfde is gebleven vanuit de Jeep Wrangler. Het systeem vraagt wat gewenning om er mee te werken, en met name radiozenders zijn niet vlot te switchen. Daardoor zit je tijdens het rijden veel te lang te zoeken naar de juiste zender. Hier heeft Brute zeker en vast nog ruimte om in de toekomst een groter verschil te maken met de Jeep. Natuurlijk is het multimediasysteem ook te gebruiken in combinatie met het wel gebruiksvriendelijke CarPlay.

Stijlvolle off-roader

Off-roaden doet de Brute als één van de betere terreinwagens. Wat de Brute een ideale auto maakt om eens mee te nemen naar een weekendje Ardennen. Of om er op de paardenweide het nodige materiaal mee te kunnen verslepen … Functies genoeg waar een Brute beter tot zijn recht komt dan menig andere wagen. Om de wagen te helpen bij het off-roaden zijn er vier rijstanden die te bedienen zijn met een extra pook in de middenconsole. Er is keuze uit 2H (volledige achterwielaandrijving), auto 4 (permanente vierwielaandrijving), 4 parttime (permanente achterwielaandrijving, maar voorwielen nemen controle over bij gripverlies) en 4×4 (lowgear vierwielaandrijving, voor op moeilijk terrein). Voor dagdagelijks gebruik nemen we voor het gemak de permanente vierwielaandrijving.

Kleine maar pittige 2.0l vier-in-lijn turbo

De Brute Richmond komt van zijn plek met een kleine maar pittige 2,0 l vier-in-lijn turbo met 272 pk. Op aanvraag kan Brute de motor ook nog wat kietelen tot 300 pk. Een vier-in-lijn betekent dus niet per se dat er geen vermogen in zit. Er is ook een 2,2 l diesel variant voor de Brute beschikbaar. Voor deze motorisatie wordt echter maar zelden gekozen. Ook is deze volgens Brute moeilijk leverbaar.

Klinkt de beschikbare motorisatie jouw wat te saai in de oren? Ook hier heeft Brute letterlijk een klinkende oplossing. Er is de keuze om op jouw Brute Richmond een Maxhaust speaker te laten plaatsen die het geluid van een heerlijke V8 naspeelt. Je kan deze optie met de naam ‘Power and Sound pack’ aanvinken voor € 3.300. Stiekem vinden wij het spijtig dat onze testwagen hier niet op voorzien was. Als we videobeelden van op Youtube mogen geloven klinkt deze ‘akoestische uitlaatnoot’ nog lang niet zo slecht.

Brede kikker

Rijd je in de Brute Richmond, dan valt één aspect zeker en vast op. De breedte van de wagen vraagt heel wat gewenning. Doordat hij zo breed lijkt en op zo’n dikke banden staat, voelt de wegligging in zijn geheel behoorlijk BRUTE aan. Maar na een tijdje went het wel. Door de hoge zitpositie wordt je langzaam maar zeker een “King of the Road”. Goed dat een Brute over alle moderne veiligheidssystemen beschikt zodat je snel terug beseft dat je toch niet onoverwinnelijk bent. Met name bij het inparkeren is de wagen zo groot dat je de aanwezige dodehoeksensoren nodig hebt. Ook heeft de wagen een waarschuwing van zodra er fietsers achter de wagen passeren. Dan heb je ze alsnog gezien.

Prijs

Overweeg je de stap naar de Brute Richmond te maken, dan mag je er vanuit gaan dat je een stuk meer zal betalen dan voor een Jeep Wrangler. Logisch natuurlijk, een Brute is op meer dan 20 punten aangepast. Een kale Jeep Wrangler Sahara met dezelfde motor als de Brute, Full-option, heb je in België vanaf € 52.892,56 (excl. BTW). Ten opzichte van onze testwagen die € 74.600,00 (excl. BTW) kost is dit al een behoorlijk verschil. Indien je nog speciale wensen hebt maak je de Brute Richmond natuurlijk nog zo duur als je zelf wil. Als je met iets uniek wil rijden betaal je daar nu eenmaal een prijs voor.

Conclusie

De Brute Richmond was voor ons een nog onbekende speler op de markt van off-roaders. Maar de visie van het merk Brute om unieke en stijlvolle wagens op smaak van de klant te maken overtuigd ons om de wagen als één van de droomvoertuigen voor dagelijks gebruik te bestempelen. Een echt werkpaard die vuil mag worden, maar waarmee je toch ergens stijlvol kan toekomen. Dát werkt in onze ogen.

AutoBrute Richmond
Motor2.0l vier-in-lijn turbo
Maximum vermogen272 pk bij 5250 tpm
Maximum koppel400 Nm bij 3000 tpm
Overbrenging & transmissie8-trapsautomaat, AWD
0-100 km/hniet gekend
Topsnelheid180 km/u
CO2 uitstoot201 g/km (WLTP)
Normverbruik9,0 l / 100 km (WLTP)
Testverbruik12,8 l / 100 km (gemengd gebruik, off-road en openbare weg)
Basisprijs (incl. 21% BTW)€64.000 (Jeep Wrangler Sahara full-option)
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€90.266 incl. BTW
BIV€ 3.229,00
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 466,61

Design
80
Interieur
90
Motor & verbruik
70
Rijgedrag
70
Prijs & opties
85
Reader Rating0 Stemmen
0
79
Ook interessant
Range Rover
Range Rover viert 50ste verjaardag