Ford Fiesta ST

Ford Fiesta ST MK8

De vorige generatie Fiesta ST kreeg als uitzwaaimodel de ST200, een hot hatch met een krachtige, geblazen 1.6 viercilinder die 200 pk leverde. Bovendien had deze hatch een formidabel weggedrag. Bijgevolg had deze fast Ford een onmiskenbare reputatie opgebouwd bij haar eigenaars en fans. De introductie van de nieuwe ST daarentegen sloeg in als een bom, want de hot hatch verloor een van haar cilinders. Verliest de nieuwe Fiesta ST niet alleen een cilinder maar ook zijn charisma of is het nog steeds the hot hatch to beat?

We starten bij the elephant in the room: de motor. Niet enkel de M3’s en RS6’en van deze wereld lijden onder downsizen, zelfs deze kleine Ford heeft dus een cilinder minder. De Fiesta ST MK8 moet het vanaf nu stellen met Fords gloednieuwe 1,5 l EcoBoost driecilinder benzinemotor, ook wel de Dragon genoemd. Die heeft een standaard motorvermogen van 200 pk bij 6.000 rpm en een koppel van 290 Nm. Goed voor een sprint naar de 100 in 6,5 seconden en een topsnelheid van 232 km/h.

Is de Fiesta ST nog steeds een echte hot hatch?

Kort samengevat: jazeker! Hoewel downsizing vaak karakterverlies tot gevolg heeft, is deze Ford toch opnieuw een echte “fiësta” om in te rijden! De motor is door de turbo al van onderin goed bij de les, zeker in de modus ‘Sport’. Surplus hierbij? De uitlaatklep die opengaat en plofjes bij het opschakelen! Doortrekken tot 6.500 rpm is eigenlijk niet nodig, aangezien de motor zijn piekvermogen heeft rond 6.000 rpm. Bij het schakelen is er de mogelijkheid tot flat shifting, wat zoveel betekent als het gaspedaal niet te hoeven lossen tijdens het schakelen. Wij ervaarden dat eerder als een gimmick en als iets onnatuurlijks, daarbij is het zeker niet gezond voor de koppeling. De besturing is zeldzaam direct, biedt net voldoende terugkoppeling en meer dan genoeg precisie, wat dan weer aanmoedigt om gebruik te maken van de geweldige wegligging van de Fiesta.

Ford introduceert op deze hatch ook de Force Vectoring Springs achteraan. Die veren zijn licht gebogen en helpen de achteras beter op zijn plek te houden ten opzichte van het chassis. Het weggedrag wordt hierdoor geoptimaliseerd en zorgt er soms zelfs voor dat de wagen een driewieler wordt bij haarscherpe bochten. De stugge achtervering kan wel een discomfort bieden voor de passagiers op de achterbank. Daarnaast was onze testwagen uitgerust met het Performance Pack (€ 950 incl. btw). Voor dat geld krijg je een zeer effectief mechanisch sperdifferentieel van Quaife, launch control en de shift indicator. Een pakket dat in onze ogen zeker aangevinkt moet worden!

Wanneer je het echter wat kalmer aan wil doen, is de Ford ook een goede reispartner. Zet de wagen in modus ‘Normal’, wat resulteert in een rustigere gasrespons, de klep in de uitlaat gaat dicht en de besturing wordt iets lichter. Om het brandstofverbruik te drukken, kan deze Ford een cilinder uitschakelen bij een constante snelheid bijvoorbeeld op de autosnelweg. Die overschakeling gebeurt zo soepel dat je als bestuurder er niks van merkt.

Ford Fiesta ST

ST Ultimate

De Ford is ook leverbaar als ST Ultimate, een meeruitrusting t.o.v. de standaard ST. Hiermee verkrijg je opties zoals 18 inch lichtmetalen velgen, rode remklauwen, partieel lederen interieur, keyless entry & start etc. Voor de driedeurs-versie ligt de basisprijs dan op € 26.565 incl. btw en voor de vijfdeurs ST – ja, die bestaat ook – is de vanafprijs € 27.065 incl. btw.

Wanneer je uit de MK7 ST stapt en plaats neemt in de MK8 ST, is het een ware verademing. Waar de vorige MK7 een goede zitpositie gaf met fantastische Recaro-stoelen, schoot hij tekort op het vlak van infotainment en afwerking. Ford hoorde de kritiekstemmen aan en nam die ter harte. Het gevolg hiervan: een volledig nieuw en frisser interieur. De fantastische Recaro-stoelen werden behouden, maar verder werden de harde plastics ingeruild voor betere materialen. Ook werd het ‘knoppenfestijn’ ingeruild voor een volledig nieuw 6,5-inch SYNC 3 communicatie- en entertainmentsysteem (8,0-inch display optioneel of standaard in de ST Ultimate) die zowel met Apple CarPlay als Android Auto compatibel is. Voor de muziekliefhebbers onder ons is er een hoogwaardig B&O PLAY-geluidssysteem met tien speakers inclusief subwoofer leverbaar (optioneel of standaard in de ST Ultimate).

Ford Fiesta ST

Conclusie

De nieuwe Fiesta ST had grote verwachtingen te vervullen na haar voorganger, maar heeft die verwachtingen in alle opzichten overtroffen. De gebreken zoals het interieur en het verbruik zijn aangepakt, maar het speelse karakter en de fruitige motor zijn gebleven. Kort samengevat: de concurrentie, en we kijken vooral naar Renault die binnenkort hun nieuwe Clio RS op de markt gaat introduceren, zal de handen vol hebben om dit kleine scheurmonstertje te verslaan. Well done Ford!

Ford Fiesta ST

Met dank aan Speed spots voor de foto’s.

AUTOFord Fiesta ST
Motor1,5 l EcoBoost driecilinder
Maximum vermogen200 pk bij 6.000 rpm
Maximum koppel290 Nm tussen 1.600 en 4.000 rpm
Overbrenging & transmissie Voorwielaandrijving & manuele zesbak
0-100 km/h6,5 s
Topsnelheid232 km/h
CO2 uitstoot136 g/km (NEDC)
Normverbruik6,0 l /100 km (NEDC) (gecombineerd)
Testverbruik7,4 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 23.265
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 26.165
BIV€ 470,68
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 217,82

Design
70
Interieur
75
Motor & verbruik
80
Rijgedrag
90
Prijs & Opties
75
Reader Rating15 Stemmen
66
78