We naderen opnieuw hoogdagen voor de Belgen en Nederlanders die benzine 98 door de aderen hebben stromen. Een verlengd weekend in misschien wel de meest verfijnde badstad die onze 65 kilometer kustlijn rijk is: Knokke. Een weekend waar de anders relatief rustige kustgemeente omgetoverd wordt tot één van de meest exclusieve auto events in de gehele Benelux. We hebben het, zoals je kon lezen in de titel, uiteraard over de Zoute Grand Prix.
What’s in a name
Waar veel rondritten zich enkel behouden op het paaien van de deelnemers van de rit zelf is de Zoute Grand Prix ook een ware snoepwinkel voor de enthousiastelingen die afkomen op al dit moois. Sinds 2010 groeide het event elk jaar met omvang en sloeg niet alleen veilingshuis Bonhams om de arm, maar kon ook een eigen Concour d’élegance aan de kalender toevoegen. We overlopen de highlights en vertellen je de must sees tijdens het weekend.
Prado Zoute by Kindy Capital
We wandelen met de prille zon op ons hoofd over de dijk in Knokke-Heist richting onze eerste stop, het Prado gebouw. Waarmee beter de dag te starten dan een lekkere koffie. Deze oldtimers stammen nog uit een onbezonnen tijd waar decibels en grammen CO2 nog geen naam gekregen hadden en de rijders nog werden aangezien als ware levensgenieters. Perfect gepolierde paradepaardjes die een laatste keer hun benen strekken in de laatste herfstzon alvorens ze zich terug kunnen trekken in een verwarmde garage onder een warm deken. We dwalen te ver af in onze eigen nostalgie, excuses… Gaan we naar binnen, dan worden we begroet door exact het tegenovergestelde van wat we net buiten zagen. Meer dan 50 prestigieuze “dreamcars” dragen samen de kroon van het hedendaagse automotive landschap met als klap op de vuurpijl de Belgische avant-première van de Polestar 6.
De must sees
De eerste volledig elektrische Rolls-Royce in hun 119-jarige bestaan: De Spectre. Het merk werkt al decennia lang om hun verbrandingsmotoren zo stil en trillingvrij als mogelijk te maken, wat toevallig net één van de sterke punten is van een elektromotor.
Geen verrassing dus dat Rolls koos om een volledig elektrisch model te introduceren. De Spectre draagt veel design over van de reeds bestaande Wraith, maar is toch op elk detail net iets verfijnder en moderner afgewerkt. Bovendien staat hij op een geheel nieuw platform. Prijs? If you ask, then you can’t afford it. Range? Maakt niks uit. Want wanneer Rolls-Royce klanten grotere afstanden afleggen, dan doen ze dit met hun privé-vliegtuig.
Wat gebeurt er wanneer je een Renault R5 aan de sportdivisie Alpine geeft? Daar is dit 4 m korte Franse bommetje het resultaat van. De Alpine A290_β. Uiteraard past in deze tijd hier geen atmosferische zescilinder meer in zoals de CLIO V6 dit ooit deed, maar opnieuw een elektromotor. Een auto als dit maakt ons toch wel heel hebberig en laat ons zien dat hot hatches ook elektrisch kunnen zijn. Wie goed oplet ziet dat we hier een vleugje Mclaren F1 hebben in het interieur. Ja, dit is een heuse 3-zitter met centrale zitpositie voor de bestuurder.
Toch liefhebber van wat good-old benzinebranders? Als er één wagen is waar we bijna de straat mee kunnen leggen in Knokke, dan zijn het wel de Range Rovers. De big old Range rover, de stadsrakker Evoque of de ruwe Defender. Alles passeert de revue. Met trots presenteert het merk hier hun nieuwste telg van de familie, de Range Rover Sport SV. Opnieuw met V8, maar ditmaal van BMW ingekocht. Met de speciaal afgestelde 4,4 liter V8 twin-turbo benzinemotor met 635 pk maken ze niet alleen hun krachtigste, maar ook de snelste Range Rover ooit.
Niet vlot genoeg? Wil je de echte rauwe performance van een supercar? Dan staat de Mclaren 750S je op te wachten. Een oogwaterende sprinttijd van 2,8 seconden naar 100 km/h en een topsnelheid van maar liefst 332 km/h. Dit alles is mogelijk gemaakt door een 4,0 liter twin-turbo V8 die 740 pk en 800 Nm produceert. Power is uiteraard niet alles. Mclaren heeft namelijk ook werk gemaakt van het onderstel door een set nieuwe dempers te ontwikkelen. Alsook werd de aerodynamica herbekeken waardoor deze wagen meer downforce genereert.
Praktisch:
5 Oktober gaan de deuren open tijdens “The Grand Opening” en hier vindt ook de scrutineering van de oldtimers plaats doorheen de dag. Op 6 en 7 oktober kunnen we hier vanop het terras de deelnemers van de Zoute Rally by Stow zien starten en ’s avonds terug finishen. Op 8 oktober is hier ook de start en finish van de Zoute GT Tour te zien. Maar hierover later meer.
Zoute Gallery by EY
Toch nog niet genoeg gekregen van de klassiekers? Vanaf donderdag 5 oktober kan je terecht in de Zoute Gallery dat zich voor het splinternieuwe Albertplein bevindt. De kenmerkende zwart-witte lijnen lopen door tot op de façade van het gebouw. Binnenin geen saaie tentoonstellingsruimte maar een heus grasveld waarop naar eigen zeggen ” the best of vintage and classic cars” tentoon gesteld zullen staan. Enkele voorbeelden zijn de PROJECT MONDO G van Mercedes-Benz & Moncler. Hiervoor nam Mercedes-Benz een standaard G-Klasse en modificeerde deze om er als een maanrover uit te zien. Geen Concours D’elegance op de Golf dit jaar.
Praktisch:
‘Grand opening’ op donderdag 5 oktober over de middag en vanaf dan elke dag open voor het publiek. Specifieke uren verschillen van dag tot dag, dus best checken op de website.
The Bonhams | Cars Zoute Sale
Niet alleen tentoongesteld, want hier gaan ook een paar pronkstukken onder de hamer tijdens de 10e Zoute Sale by Bonhams. Sinds 2013 biedt The Bonhams|Cars Zoute Sale een zorgvuldig samengestelde selectie van zeer bijzondere en unieke wagens aan, waarvoor steevast recordprijzen worden genoteerd. Vorig jaar kende de Zoute Sale zijn meest succesvolle verkoop ooit met een totaalbedrag van € 25 miljoen en een verkooppercentage van 95% van de aangeboden wagens!
En dit jaar zou wel eens opnieuw een recordeditie kunnen worden. Bonhams|Cars wist immers maar liefst 100 unieke wagens bij elkaar te brengen. Gaande van historisch belangrijke vooroorlogse racewagens tot vintage supercars en moderne hypercars. Dat zijn maar 20 wagens meer dan in 2022, die al een recordeditie was.
Kleppers zoals een Ferrari 250 GT uit 1959 (schatting: €5.000.000 – €7.000.000) die heeft deelgenomen aan de Tour de France van 1960 en in concoursstaat werd hersteld, met Ferrari Classiche-certificaat en matching numbers. Een Porsche Carrera GT uit 2005 (schatting: €1.000.000 – €1.200.000), met slechts twee eigenaars en amper 21.000 km op de teller. Dit is een buitenkans gezien de groeiende vraag naar Porsche Carrera GT’s. Een Bugatti Type 37 Grand Prix uit 1929 (schatting: €1.000.000 – €1.400.000). Deze zeer originele en welbekende wagen is een van de allerlaatste exemplaren die werden gebouwd. Dit unieke model heeft een geweldige historiek, met eigenaars zoals schilder René Durey en vliegenier/ingenieur Louis Blériot.
Zoute GT Tour
Last but not least is er voor de liefhebbers van het nieuwe spul op zondag 8 oktober de Zoute GT Tour waarbij de gehele line-up bestaat de allernieuwste super- en hypercars van alle beroemde merken zoals Ferrari, Lamborghini, Porsche, BMW, Audi, Mercedes-AMG, etc… Een rondrit doorheen een afwisseling van bochtige kleine wegen en lange rechte stukken waar deze bolides eens de benen kunnen strekken. Start en aankomst hiervan kan gevolgd worden vanuit de Prado op zondag 8 oktober.
And now it’s up to you!
Nu is de keuze aan jullie. Ga je voor een weekendje oldtimers kijken en genieten van de lang vervlogen tijden bij het gadeslaan van de passage van de Zoute Grand Prix. Of wordt het watertanden naar het nieuwste van het nieuwste in het Prado gebouw en tijdens de Zoute GT Tour? Wij stellen ons weekendje alvast samen met een combinatie van beiden! Tot binnenkort!
PS: Voor wie de weekenddrukte wil vermijden is er tijdens de week vanaf donderdag al heel wat te zien in het straatbeeld zowel overdag als ’s avonds zonder al te veel parkingproblemen en massa’s mensen.