De Golf R. Een icoon onder de hothatches en één van de eerste die over de magische 300 pk grens ging. 300 pk uit een viercilinder was ongezien in 2014, maar intussen zijn er vele merken die dit met gemak halen. Zelfs 400+ pk in de Mercedes-AMG A 45 S is al haalbaar. De Golf R ging toen de strijd aan met de A 45. De R bleek, ondanks het grote verschil in power, de bovenhand te hebben in deze tweestrijd door z’n dagelijkse inzetbaarheid en meer ruimte binnenin. Deze nieuwe Golf R heeft dus grote schoenen om te vullen…
R32
Het begon allemaal met de in 1976 gelanceerde Golf GTI. Een ietwat saaie hatchback met daarin een gepeperde motor. Doorheen de generaties kreeg hij een beetje een boyracer-imago. Na veel plezier en wielspin kwam Volkswagen in 2002 met de overtreffende trap van de GTI: De Golf R32. Niet zomaar een extra badge en 20 pk erbij maar zowaar een dikke VR6 in de neus! Ook de 147 GTA had in die tijd nog een prachtige Busso V6 liggen. Waar is de tijd … De Golf R is de grown-up onder de twee met z’n DSG-versnellingsbak en vierwielaandrijving. Naarmate de emissie-eisen strenger werden zag Volkswagen geen andere optie dan de V6 te dumpen voor een lichtere, zuinigere viercilinder turbo. Mede hierdoor werd de Golf R eerder aanzien als de grown-up variant in de range net zoals de 911 Turbo die in den beginne de naam van widowmaker kreeg maar intussen de beste daily-supercar is.
2020 bracht ons maar weinig goeds. Covid-19 is hier het (beste) slechtste voorbeeld van. Maar op 5 november zagen we een sprankeltje hoop. De eerste foto’s van de nieuwe Golf R! Eerder waren er geruchten van een Golf R met de Audi RS3 gerelateerde vijfcilinder onder de kap maar jammer genoeg is hier niks van in huis gekomen. De über-GTI werd opnieuw opgebouwd met het bekende recept waar de vorige versie zo voor geprezen werd. Hetzelfde 2.0 turbobenzineblok gekoppeld aan een DSG-versnellingsbak (de handbak komt dus niet meer terug) die de kracht naar alle 4 de wielen stuurt via een Haldex-vierwielaandrijvingssysteem. Is alles dan hetzelfde gebleven? Nee hoor…
Akrapovič
We beginnen bij het exterieur. Wat vooral opvalt t.o.v. de voorgaande generatie is hoeveel agressiever hij geworden is. Het 2014 model ziet er erg tam en understated uit. Zet hem naast een R-line en van vooraf gezien zijn er maar weinig verschillen. Kijken we naar het nieuwe model dan zien we brede luchthappers en veel zwarte details in de voorbumper. Langs de zijkant valt op hoe gelijkaardig de 7 R lijkt ten opzichte van de Golf 8 R. Wat wel opvalt is de optionele spoiler en de prachtige Estoril lichtgewichtvelgen die deel uitmaken van het R-Performance Pack. Later hierover meer… Niks overdreven. Iets wat al eerder te zien was op de GTI Clubsport en op concurrenten zoals de eerdergenoemde A 45. Een typisch kenmerk dat deel uitmaakt van de R-badge en ook aanwezig is, zijn de zilveren spiegelkappen.
Kijken we naar de kont dan valt vooral op hoeveel gespierder de Mk 8 is t.o.v. de Mk 7. Verder valt iets anders ons meteen in het oog. Eigenlijk 4 dingen, de 4 mooie Akrapovič uitlaatpotjes! Bij de Mk 7.5 introduceerde Volkswagen de optie om af fabriek het nieuwe R ‘Performance’ titanium uitlaatsysteem te laten installeren. Of zoals u en ik het kennen, de Akrapovič uitlaat. Dit was een dure optie van bijna 4.000 euro, maar het klinkt heerlijk luid met de nodige pops en bangs. Sinds het OPF-filterverhaal zijn auto’s stiller geworden, maar toch is het Volkswagen gelukt om opnieuw de Akrapovič uitlaat door de strenge reglementering te krijgen. Uiteraard mag hij zo luid niet meer zijn zoals vroeger, maar wanneer je tussen de 3.500 en 4.000 rpm je gas loslaat dan kan je toch nog ferme kletsen produceren. Bovendien bespaar je 7 kg. Kom je uit een Mk 7.5 met de optionele uitlaat dan zal je wel wat beteuterd zijn want zo fruitig als vroeger klinkt het helemaal niet meer. Ook de DSG-farts zijn er niet meer.
Inside
Binnenin zien we het standaard Golf interieur met wat R-logos en een paar heerlijk zittende stoelen die niet alleen verwarmd maar ook gekoeld kunnen worden. Eén van de kritiekpuntjes bij de vorige generatie Golf R, dat waren de shiftpaddles die wat aan de kleine kant waren en uitgevoerd in wat goedkoop aanvoelend plastic. De paddles zijn alvast een stuk gegroeid maar voelen nog steeds wat goedkoop aan. Ook in gebruik geven ze geen accurate klik zoals bijvoorbeeld die van een Alfa Romeo Giulia, maar is het eerder een vaag gevoel. De hieraan gekoppelde DSG-versnellingsbak is daarentegen goed bij de les.
Deze paddles hangen vast aan een R-sportstuur dat heerlijk in de hand ligt en bovendien kan verwarmd worden. Alle knoppen op het stuur zijn vervangen door touche-vlakken waarmee je zaken zoals het volume van de radio kan bedienen en de cruise controle. In gebruik blijft dit een nachtmerrie… Algemeen gezien is dit een Golf interieur met een leuker stuurtje en betere stoelen maar voor ons voelt dit absoluut niet aan als een auto van ± 60.000 euro met wat opties. Een Mercedes A 35 kan binnenin z’n prijs veel meer waarmaken. Bij onze review van de Golf 8 ondervonden we ook al dat het materiaalgebruik er op achteruit gegaan is binnenin.
Op de achterbank is er voldoende plaats voor iemand van 1m85. De daklijn is iets lager den de vorige generatie maar echt een probleem vormt dit niet. De kofferruimte krimpt met een dikke 30 liter. Dit komt doordat er nu natuurlijk plaats onder de vloer wordt ingenomen door het extra differentieel en aandrijfassen. Nog steeds ruim voldoende denken wij als je in de markt bent voor een hatchback. Wat nu ook nieuw is en duidelijk in het oog springt, is een R-knop links op het stuur. Hiermee kan je de rijmodus veranderen zonder je handen van het stuur te nemen. Nu we toch over de rijmodi bezig zijn sommen we ze even voor je op. Comfort is goed voor als oma je auto even nodig heeft. Sport dat maakt hem al een tikje sportiever, maar als je dan toch spannend wil rijden, ga dan meteen door tot Race. Hierbij gaan de kleppen open in de uitlaat en staat alles op z’n scherpst. Uiteraard kan je alles nog individueel alles instellen met de erg originele naam “Individual”.
R-Performance pack
Heb je tijdens het configureren het R Performance-pack aangevinkt dan krijg je eerst en vooral een verhoging van de topsnelheid die nu 270 km/h is t.o.v. 250 km/h. Niet echt iets wat je veel zal gebruiken op de Belgische wegen, althans legaal. Maar als je vrouwlief hebt kunnen overtuigen om deze zomervakantie eens naar Wolfsburg te gaan, dan is het fijn te weten dat je uiteindelijk toch sneller af bent op de autobahn dan menig BMW of AMG die er aan 250 km/h de brui aan geven. Belangrijker zijn de twee extra rijmodi om uit te kiezen. De eerste rijmodus is meteen de meest leuke, genaamd “Drift”. Hierbij gaat meer kracht naar de achterwielen. Op een droge ondergrond moet je al stevig aan de bak vooraleer we hier iets mee kunnen doen. Bij nat wegdek daarentegen kan je met een ietwat lompe voet en een agressieve manier van insturen de Golf met gemak zijwaarts de bocht laten doorglijden.
Dit is iets wat het voorgaand model nooit toegestaan zou hebben. We raden aan dit niet al te enthousiast te gebruiken op de openbare weg en het vooral te sparen voor plaatsen waar je veilig de limiet kan zoeken. Naast al dit zijwaarts plezier heeft de R nog één extra speeltje in de mouw zitten. De speciale Nürburgringmodus. De Golf wordt dan in een relatief zachte onderstel setup gezet om het golvende wegdek van de Nürburgring op te vangen en de DSG-transmissie die schakelt automatisch terug op basis van remdruk en schakelt bovenin niet automatisch op. In deze modus doet de nieuwe Golf R een rondje Nordschleife in zo’n 19 seconden minder dan zijn voorganger. Dit is volgens ons de ideale modus om de Golf R te rijden in België. De dempers blijven in comfort om zo het ellendig slechte wegdek toch wat weg te filteren maar de motor staat op z’n scherpst.
“Links afong!”
Tijdens het rijden valt eigenlijk vooral één ding erg op. Hoeveel lichtvoetiger de nieuwe R aanvoelt. We zien dezelfde vooruitgang bij deze Golf R als bij de Audi RS6. Een beetje extra trekkracht maar vooral het chassis is beter uitgewerkt waardoor hij veel lichtvoetiger en speelser aanvoelt. Een ritje naar de Nürburgring was ons net te ver dus namen we maar de op één na beste oplossing. Volkswagen kondigde onlangs aan te stoppen met hun tak in de rallysport. Dit hield ons echter niet tegen om eens de officiële stage van de rally in Oekene te gaan verkennen met de Golf R. De perfecte manier om te voelen hoe goed deze Golf presteert onder druk. “Links afong, recht 3e, recht door links couperen, rechts afong 5e”. Keer op keer liet de Golf zich niet van de weeg brengen.
De vorige R voelde snel aan en lag strak op de baan, maar onder druk in bochten voelde hij in vergelijking met z’n nieuwe broer wat doods en zwaar aan in je handen. Grip was er op overschot. De nieuwe R voelt een heel pak speelser aan. Hij voelt echt als een voorwielaangedreven GTI met meer power tot je het echt te bont maakt waarna de achterwielen via het Haldex-systeem helpen. De Hankooks blijven plakken aan het asfalt als een banauwde kleuter aan z’n moeders been in de slagerij. De optionele performance remmen doen wat van hen verwacht wordt, ook als ze al een tijdlang zwaar labeur voor de kiezen kregen. De besturing voelt communicatief aan t.o.v. de vorige generatie. And across the line! Natuurlijk heeft onze rit niks in vergelijking met wat de rallywagens enkele weken geleden hier deden, aangezien we ons aan de verkeersregels houden, maar het is de intentie die telt.
De prijs
Gelukkig kost zo’n Golf R peanuts in vergelijking met een Polo WRC rallywagen, maar dat is misschien een ietwat domme vergelijking. Bekijken we het op een objectieve manier dan is 53.000 euro voor een Golf wel een serieuze smak geld. Velen zullen voor die prijs al snel naar het premiumsegment kijken zoals een Mercedes-AMG A 35 die wel erg toevallig ook start bij 53.000 euro. De BMW M135i start zelfs nog eens 1.000 euro goedkoper! Voor ons persoonlijk zou het een moeilijke keuze zijn.
Waar de Mercedes duidelijk een veel beter afgewerkt interieur heeft, daar blijkt de Golf uit testen in reallife sneller te zijn dan zowel de BMW als de Mercedes. En voor sommigen onder ons zou het ze zeker en vast storen wetende dat je eigenlijk second-best bent uit de line-up. Vroeg of laat sta je met je splinternieuwe A 35 naast een A 45 S aan de lichten en denk je “had ik maar net dat beetje extra betaald”. Dit soort momenten zal je niet hebben met de Golf R, wetende dat je hier zeker en vast “de dikste” hebt. Tenzij je naast een Polo WRC rallywagen staat natuurlijk, maar dat is dan weer aan ander verhaal…
Conclusie
De nieuwe Golf R gaat tegen de stroom in. Vaak zeggen we over sportwagens dat ze volwassener geworden zijn en iets sneller. Niet in dit geval. De Golf zet een stapje terug naar de pure sportieve kant. Hij houdt alle stabiliteit en dagelijkse inzetbaarheid die de vorig had en wint maar enkele pk’s, maar wat hij daar verliest maakt hij goed in z’n veel vlottere en snediger weggedrag. De daddy onder de boyracers verankert opnieuw z’n reputatie in de hothatchwereld. We hopen er opnieuw veel te zien op de weg, en dan nog liefst in dit prachtige Lapiz Blue en met de mooie Akra-potjes onder de kont.
Auto | Volkswagen Golf R |
Motor | 2.0 l viercilinder turbobenzine |
Maximum vermogen | 320 pk bij 5.350 rpm |
Maximum koppel | 360 Nm vanaf 2.100 rpm |
Overbrenging & transmissie | Haldex vierwielaandrijving, 7-traps DSG |
0-100 km/h | 4,7 s |
Topsnelheid | 270 km/h |
CO2 uitstoot | 177 g/km (WLTP) |
Normverbruik | 7,8 l /100 km (WLTP) |
Testverbruik | 11 l /100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 53.365 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 66.115 |
BIV | € 959,37 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 410,55 |