De Volkswagen Arteon startte zijn leven eigenlijk al een pak vroeger onder de naam Passat CC. Maar om deze een meer alleenstaand model te maken, werd hij omgedoopt naar de Arteon. Deze tactiek werd onder meer al door BMW toegepast bij hun 3 Reeks coupé, toen die werd hernoemd naar de 4 Reeks. Zo werd in 2017 de Arteon onthuld. 2020 bracht een facelift voor de Arteon. Niet enkel kwamen er nieuwe motoren zoals deze hybridevariant bij in het gamma, maar ook een heuse nieuwe carrosserievariant in de vorm van een praktische Shooting Brake. Volkswagen mikt met de hatchback op klanten die in de markt zijn voor een BMW 4 Reeks Gran Coupé of een Audi A5 Sportback. Maar naar wie richt de Shooting Brake zich? Is de Arteon het geld wel waardig t.o.v. een premiummerk zoals BMW, aangezien het stiekem gewoon een Passat in een smoking is?
ART-eon
De naam Touareg verwijst naar het Nomadische Toeareg-volk, bewoners van het binnenland van de Sahara in Noord-Afrika. De naam Phaeton verwijst naar de zoon van Helios uit de Griekse mythologie. Arteon daarentegen staat niet voor één of ander inheems volk of Griekse figuur. De naam komt namelijk simpelweg van “art”, Engels voor kunst. Dit is dus een auto die je koopt met je hart in plaats van met je hoofd. Tot voorheen was er enkel de hatchback met reguliere benzine- en dieselmotoren. Zocht je een hybride? Dan was de Arteon al geen mogelijkheid meer. Dit was toch het geval tot voor de facelift. Want vanaf nu hebben we de Arteon als fiscaal voordelige boomknuffelaarsversie in de vorm van de eHybride. Ook voor de papa die net te veel raak schoot in bed is er nu de Shooting Brake, die niet alleen meer ruimte voorziet in de koffer, maar ook op de achterbank.
Verwacht echter geen wonderen want dit is niet zomaar van een sedan een stationwagon maken. De “gewone” Arteon heeft al een ruime hatchback achterkant en de Shooting Brake is wat meer gericht op het behouden van de mooie lijnen. De koffer is dus ten opzichte van de hatchback slechts enkele tientallen liter ruimer. Dit is uiteraard gemeten tot aan de hoedeplank en niet tot aan het dak. Dit is nog steeds minder dan de Passat Variant maar wel meer dan bijvoorbeeld een 3 Reeks Touring en A4 Avant. De ruimte achterin daarentegen is riant, maar nog belangrijker is de hoofdruimte. Die is toegenomen door de daklijn die nu een stuk langer doorloopt. De hoofdruimte is een goeie 2 cm toegenomen waardoor mensen van 1m 90 nu wel comfortabel kunnen plaatsnemen achterin. Dit samen met de 3e klimaatzone en de optioneel verwarmde achterzetels zorgen ervoor dat passagiers even graag achteraan als vooraan zitten. Er is zelfs een 230 V stopcontact aanwezig.
Heb je het geluk van toch plaats te mogen nemen achter het stuur, dan word je verwelkomd door een hele reeks verschillende kwalitatieve materialen. De Passat CC kreeg de kritiek dat het interieur teveel op dat van de Passat leek en Volkswagen lijkt hieraan te hebben gewerkt. Sommige elementen zijn gebleven, zoals de grote versnellingshendel. Jammer dat ze de blanke ongebruikte plaatsen voor knoppen naast de pook behouden hebben. De pook zelf daarentegen is nog steeds handig in gebruik, geen klein scheerapparaatje maar een echt mooie grote scheepshendel. Als je voor het eerst instapt, is het wel wat overweldigend. De digitale cockpit is wel erg druk met alle info.
We zijn wel erg blij te kunnen melden dat verschillende dingen die ons irriteerden in de ID.4 hier aangepakt zijn. Zo waren de aircocontrols enkel touchscreen. Erger nog, ze waren niet verlicht in het donker?! Dus vertrek je en vergeet je de temperatuur in te stellen, moest je gewoon op de tast gaan zoeken naar je touchslider en vaak belandde je dan op de volumeknop die tussenin zit. Gelukkig is dit aangepakt en zijn ze nu wel verlicht. Ook de touchscreenknoppen op het stuur zien er nog hetzelfde uit, maar dit keer moet je er echt op drukken vooraleer er iets gebeurt. Goed gedaan Volkswagen! Luisteren naar je klanten en aanpassen naar hun kritiek.
Het goede nieuws gaat verder met de sportkuipjes die recht uit de Golf R lijken te komen. De bestuurderszetel had dan nog eens het Ergotronic systeem dat voor een zachte massage zorgt. Het enige probleem dat wij ondervonden met de stoelen was dat we op één of andere manier niet echt laag genoeg konden zitten. Het voelde vaak alsof we met ons voorhoofd tegen de zonneklep zaten. Het infotainmentsysteem kennen we al van in de Golf en de ID.4. Het systeem is redelijk goed in gebruik en ergonomisch zit het beter in elkaar, aangezien de klimaatcontrole een apart paneeltje is. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, want zo zijn er bijvoorbeeld twee verschillende Home-menu’s die je vaak door elkaar haalt. De ergonomie zit dus nog niet helemaal in orde, zeker in vergelijking met het MBUX-systeem en iDrive die we terugvinden bij de premium Duitse merken. Gelukkig behoort Android Auto of Apple CarPlay tot één van de mogelijkheden.
Rijden
Na een druk op de Start-knop krijgen we in het groen “READY” te zien. Misschien maar best, want verder zou je nooit doorhebben dat de auto rijklaar is. De Arteon start namelijk altijd in de E-Modus, met andere woorden de volledig elektrische rijmodus. Je beschikt over een accu van 10,5 kWh met een theoretische range van 60 km. Selecteer je de hybridemodus, dan kan je de acculading sparen of verhogen tot je later die dag nog in de binnenstad moet zijn. Verwacht niet dat het opladen snel gaat, want tijdens acceleratie laadt het systeem niet bij, enkel op hogere constante snelheden. Wij gaan echter eerst eens wat accuspanning omzetten in snelheid. Eerst en vooral kiezen in welke modus we willen rijden. Eco? Ideaal voor snelwegkilometers, maar nu even niet. Comfort? Lekker zacht maar ook dit zoeken we niet. Misschien past de sportieve GTE-modus wel het best? Een vierde mogelijkheid, die wij toepasten, is de Individual modus instellen op z’n sportiefst, maar de vering wel in comfort houden.
Heropgewarmde lasagne
Onder de kap vinden we een intussen welgekende formule in de vorm van een 1.4 TSi benzinemotor, die goed is voor 156 pk en 250 Nm, met een DSG-versnellingsbak met 6 verzetten. Hier aan vast hangt nog eens een elektromotor die op zichzelf 115 pk en 330 Nm kan leveren. Dit resulteert in een totaalvermogen van 218 pk en 400 Nm. Cijfers die kortgeleden niet slecht bij een Golf GTI stonden. De elektromotor zorgt na de kickdown voor de eerste duw, terwijl de versnellingsbak even een seconde nodig heeft om door te hebben wat er gaande is. Je voelt aan het schakelen van deze DSG dat hij niet meer van de nieuwste generatie is. Ook 6 versnellingen is iets wat we al lang niet meer gezien hebben. Vele hebben minstens 7 tot 8 verzetten. Aan 70 km/h rijden we al in 6e, dus wat meer spreiding of een extra overdrive versnelling kon handig geweest zijn.
Eenmaal de motor wakker is, ga je toch wel aardig goed van je plek. We proberen even de GTE-modus uit. Die geeft bovenop de Sport-modus net even wat meer trekkracht door de elektromotor vrij spel te geven. Druk je het gaspedaal het tapijt in, dan gaat het echt wel vooruit! Het mag dan maar een kleine 1.4 zijn, die vele toeren mag maken, de elektromotor voegt hier veel aan toe. Wat meteen opvalt is de overdreven soundactor die aan het werk is via de boxen. Het is gewoon ronduit lachwekkend. Het klinkt goed, dat is zeker het probleem niet, maar het valt zo hard op dat elke passagier die je meeneemt meteen doorheeft dat dit niet van onder de motorkap komt.
Het zit in de genen
Je hoeft niet veel te rijden vooraleer je het karakter van de Arteon leert kennen. Het lijkt een beetje op je favoriete leerkracht in het middelbaar. Ze is vriendelijk en je hoort gewoon dat dit een toffe persoon is, maar het is wel nog steeds je leerkracht die terug die saaie les geeft. Zo voelt ook de Arteon aan. De trekkracht is er wel en de looks zijn in orde, maar hij is onderhuids beperkt door z’n genen van de Passat. Om te beginnen zijn de voorbandjes al erg snel overbelast bij optrekken op nat wegdek. Hiernaast voel je in de bochten ook meteen z’n gewicht. Dit is echt geen grote Golf GTI die je snel even het rondpuntje opgooit. De Passat was nooit echt een inspirerende auto om te rijden en ook al heeft deze Arteon een uitdagend en erg geslaagd uiterlijk, het rijden is ongeveer half zo inspirerend als het exterieur doet vermoeden.
Gooi je de handdoek in de ring met het sportief rijden en plaats je de Arteon in Comfort, dan begint hij je eigenlijk pas echt warm te maken. Al snel heb je door dat je misschien op de verkeerde manier aan het kijken was. De dempers kan je lekker comfortabel instellen en met de motor in Comfort gebruik je vaak de elektromotor. Enkel wanneer het echt nodig is, komt de verbrandingsmotor eraan te pas, maar ook die blijft mooi geraffineerd op de achtergrond. Dit is geen sportievere Passat maar gewoon een betere Passat! Een tip van Greta: gebruik de Arteon als een echte stekkerhybride en laadt hem elke avond op. Dan kan je zonder moeite bijna 800 km op 1 tank doen. Dit door een gemiddeld testverbruik van rond de 4 l /100km. De Arteon volledig opladen aan een laadpaal of wallbox zit er op in ongeveer 3,5 uur.
Een laadpaal is echter geen noodzaak, want plug je de Arteon ‘s avonds in het stopcontact thuis, dan ben je na een kleine 6 uur al terug volledig opgeladen. In tegenstelling tot andere elektrische wagens zit de laadklep deze keer in de neus verwerkt! Geen manoeuvreren of sukkelen met een kabel over je auto! Gewoon voorwaarts parkeren, klepje open en laadkabel aansluiten! Het klepje op zich voelt wel wat goedkoop aan en daarin zit nog een apart rubberen dop die je er nog uit moet halen. Klein detail dat misschien nog beter kon.
Conclussie
De Arteon is een erg goede auto. Je kan met veel comfort mensen met bagage meenemen, maar hiernaast is hij nu ook nog eens fiscaal aantrekkelijk. Maar wat is dan mis met een Passat GTE die eigenlijk al deze kwaliteiten ook biedt? Het is een klein kanaal waar deze Arteon door vaart maar de CLA Shooting Brake bevaarde dezelfde route en slaagde erin. Waar de CLA wel nog steeds de premiumnaam van één van de Duitse drie draagt, is de Arteon een kwartje op z’n kant. Ofwel wordt het de nieuwe fiscaal aantrekkelijke Passat ofwel een Phaeton verhaal. De Arteon Hatchback verraste ons met z’n relatief succes, dus we hopen en denken dat deze nieuwe variant het evengoed vergaat in de Belgische markt. Bekijk de Arteon niet als een minder ruime Passat, maar als een elegante auto die bovendien nog eens ruim is!
AUTO | Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid |
Motor | 1.4 TSI viercilinder turbobenzine Plug-in hybride / 10,5KWh |
Maximum vermogen | 218 pk (156 pk verbrandingsmotor + 115 pk synchroonmotor) |
Maximum koppel | 400 Nm |
Overbrenging & transmissie | Voorwielaandrijving & 6-traps DSG |
0-100 km/h | 7,8 s |
Topsnelheid | 222 km/h |
CO2 uitstoot | 27 g/km (WLTP) |
Normverbruik | 1,2 l /100 km (WLTP) (gecombineerd) |
Testverbruik | 4,0 l/100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 54 550 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 65,535 |
BIV | € 46,23 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 120,49 |