Yaris GR

Toyota GR Yaris – Rijtest

Een performancewagen wordt door leken vaak al omschreven als “een racewagen voor de weg”. Jammer genoeg voor ons, petrolheads, heeft de DTM raceversie van pakweg een BMW M4 weinig overeenkomsten met straatlegale versie. Wat u op het circuit ziet rondscheuren, is vaak niets anders dan een volledig nieuw chassis, motor etc. met daarrond een platgeslagen verbrede carbonversie van het uiterlijk, behalve in het World Rally Championship. Daar moet een rallywagen wel degelijk gehomologeerd worden vanaf een straatlegale wagen, waar minstens 25.000 stuks van verkocht moeten worden. Toyota wilde na haar succes met de vorige Yaris GR het recept fijn slijpen, maar aan de achterportieren of de daklijn mocht men niks veranderen, aangezien dit dan volgens de regels van het WRC te ver afweek van de straatlegale versie. En zo komen we bij deze volledig nieuwe driedeurs Toyota GR Yaris.

Gazoo Racing

Voor de vorige generatie Yaris GRMN volgde Toyota het standaardrecept zoals elke autobouwer. Men neemt een verstandige en zuinige hatchback, verlaagt de vering met 10-15 mm, plaats performantere remmen, voorziet een potente benzinemotor onder de kap en geeft zowel het exterieur als interieur een sportieve make-over. Voor deze GR Yaris daarentegen begon GR, of Gazoo Racing om hem met de volledige naam aan te spreken, met een wit blad. Een volledige bespoke driedeursversie van de reguliere Yaris dus!

GR Yaris

De enige gelijkenissen met de GR Yaris en tante Francine haar Yaris 1.0 (met de volle 72pk!) zijn de lichtunits, de buitenspiegels en het radiovinnetje op het dak. Wat zijn de specificaties dan hoor ik je vragen. Wel, onder de kap hebben we ’s werelds lichtste turbo driecilinder met een inhoud van 1,6 liter. Dit pittig turboblokje produceert 261 pk en 360 Nm. Dit lijkt niet zo erg veel in de hot hatch-wereld waar bijvoorbeeld een Mercedes-AMG A 45 S reeds meer dan 400pk heeft. Maar daar draait het bij deze Toyota niet om. Zij kozen ervoor om, net zoals in de rally, vooral de focus te leggen op gewicht. Minder gewicht, betekent dat je geen gigantische banden en remmen nodig hebt, wat ook zorgt voor een beter rijgevoel. Met 1.280 kg is Toyota, zeker met z’n vierwielaandrijving in het achterhoofd, er zeker in geslaagd om het een lichtgewichtje te houden. Zo zijn de motorkap en deuren gemaakt uit aluminium en is het dak zelfs uit koolstofvezel. Carbon op een Toyota Yaris!? Madness!

Van buitenaf is er ook geen ontsnappen aan dat dit een brute wagen is. Wie hier nog steeds zegt “dit is toch gewoon een Yaris?”, maakt best zo snel mogelijk een afspraak bij de optieker. De brede, naar lucht-happende-neus, waar de intercooler in het oog springt, in combinatie met de uitgeklopte wielkasten waar zelfs Kim Kardashians heupen bang van worden, zorgen voor een ongeziene presence op de weg. Voor ons is dit veruit één van de bruutste hot hatches in jaren. Het deed heimwee oplaaien naar de Renault 5 Turbo uit 1980. Ook dit bruut bommetje was een homologatiespecial voor het WRC in zijn tijd! Vergeleken worden met zo’n held, mag als een groot compliment gezien worden.

Binnenin vinden we een opgeleukte versie van het standaard Yaris interieur. De standaarduitrusting is zeer rijkelijk. Zo komt de GR Yaris standaard met adaptieve cruise control, Android Auto en Apple CarPlay, verwarmd stuurwiel en verwarmde zetels. Ook de prachtige alcantara GR-sportstoelen, die de nodige steun geven bij het sportieve gedrag dat dit rallybakje uitlokt, behoort tot de standaard uitrusting. Desondanks de rijke standaarduitrusting en de sportzetels liet het interieur ons verder wat koud. Harde ruwe plastics zoals op de versnellingspook en het prehistorisch infotainmentscherm. Dit bleek bovendien net te hoog te staan op het dashboard en hindert met gevolg ook het zicht tijdens het rijden. De mogelijkheid om Android Auto of Apple CarPlay te gebruiken stilt de pijn wel. Ook de koffer is maar net voldoende (174 l) en de achterste zitrij is zo goed als onbruikbaar. Maar daar draait het niet om bij deze hatch, want 1-druk op de GR-startknop geeft je meteen vrij spel om dit rallybommetje bij z’n nekvel te pakken en de bochten in te gooien. En plots ben je alle tekortkomingen vergeten.

GR-Four

Wie al eens met een performante voorwielaandrijver gereden heeft, herkent vast het gevoel wanneer de besturing vaag en licht wordt als de voorbanden hun grip verliezen. Ook in de rallywereld is grip één van de meest belangrijke factoren in de strijd om de overwinning. Daarom koos Toyota ervoor om voor de GR Yaris een volledig nieuw variabel GR-FOUR 4WD systeem te ontwikkelen. Je hebt als bestuurder keuze uit 3 verschillende standen. Deze selecteer je met de draaiknop naast de manuele (!) versnellingspook. De auto start altijd in NORMAL. Hierbij gaat 60% van de kracht naar de voorwielen en 40% naar de achterwielen. Draai 1 kwartslag naar links en de wagen staat in SPORT. Dit betekent dat 70% van het vermogen naar de achterwielen gaat. Ideaal wanneer je de innerlijke Ken Block in jezelf naar boven wil halen.

Wil je het helemaal bont maken, dan kan je zelfs met 1 ruk aan de handrem de Yaris helemaal zijwaards gooien en spectaculaire drifts neerleggen. Hiervoor bouwde Toyota een systeem dat mechanisch de motor loskoppelt van de achteras. De ideale modus wanneer je op een trackday bent. Toevallig een afgelegen rallystage gevonden tussen de velden? Dan is de TRACK-modus je beste vriend. De kracht wordt in dit geval 50/50 verdeeld tussen de voor- en achteras. Zelfs wanneer je bochten ingaat aan snelheden die in je hoofd een alarmbel laten afgaan, blijven de banden aan de baan plakken zoals een bange kleuter aan moeders been. Je waant je al snel Collin McRae wanneer je elke apex aantikt in snelle bochtencombinaties.

Yaris GR

Alles voelt gewoon zo mechanisch aan. Waar een haldex-systeem in een Audi S3 door computers en sensoren de kracht naar de juiste as stuurt, daar voelt de GR Yaris gehoorzaam aan. Jij beslist met de 3 verschillende modi naar waar het koppel van de motor gaat. Geen aparte instelling voor de gasrespons of voor de besturing. Wil je agressief uitbreken, dan moet je dit zelf uitlokken met een welgeplaatste scandinavian flick of een trek aan de handrem. Moderne technologie analoog laten aanvoelen, verdient een groot compliment.

Hoe harder je de GR Yaris de bochten ingooit, hoe liever hij het lijkt te hebben. Een echte masochist. Traag door een stadje pruttelen aan 30 km/h is niet echt z’n ding. De koppeling bokt en je voelt dat de hele aandrijving de benen wil strekken. En of hij meer kan? Oja zeker. Mede doordat dit chassis van de grond af bespoke is voor de GR, kon Toyota dit dus ook volledig afstemmen op het sportieve rijgedrag. Aangezien de Yaris voorzien is van een manuele zesbak kunnen we ons nog eens toeleggen op de kunst van het revmatchen. Voor wie dit echter te moeilijk is, heeft Toyota het IMT-systeem oftewel “intellegent manual transmission-system” ontwikkeld. Dit systeem ziet wanneer je de pook in een lagere versnelling plaatst en geeft zelf een doef gas bij, om zo een soepele schakelbeweging te bekomen. Het voelt niet alleen sportiever maar ook een pak vloeiender en comfortabeler aan.

GR Yaris

OPF Filter

Minpuntje is de sound. Waar de driepitter binnenin heerlijk klinkt, door tot in de redline, klinkt hij buitenaf jammer genoeg wat tam. Wederom iets waar we onze nieuwe EU-emissienormen en bijhorende OPF filter aan te danken hebben. Toyota probeerde dit op te lossen door, via de boxen in het interieur, computergestuurd motorgeluid af te spelen. Een doekje voor het bloeden, want intussen zijn al verscheidene aftermarket-systemen die de driepitter veel vrijer kunnen laten ademen en wel een heerlijk geluid laten produceren.

Na een hele dag concluderen we dat we geen bochten vonden waar we, met een beetje verstand, de griplimiet konden vinden en de SPORT-modus tot z’n volle nut konden gebruiken. De grip die de Michelin Pilot 4S banden bieden is gewoonweg té groot. Wanneer je echter op losse ondergrond rijdt en echt je stoute schoenen aantrekt, kan je met 1 trek aan de handrem de GR in een prachtige vierwieldrift gooien.  

In België is deze pretraket in twee smaakjes te krijgen. Standaard heb je de Premium, die meer focust op de dagelijkse inzetbaarheid met z’n JBL-speakers, head-updisplay, navigatie enz. Dit is niet de versie die je wilt, denken we, want wij zouden voor de Performance-uitvoering gaan, die wel 2.000 euro extra kost. Dit klinkt als een ferme duit, maar hiervoor krijg je niet 1, maar 2 sperdifferentiëlen. Ook komt de Yaris dan aanrollen op 18 inch Forged aluminium velgen met de eerder genoemde Michelin Pilot 4S banden.

Conclusie

Een poor mans Focus RS of een Fiesta ST met vierwielaandrijving? Aan jullie de keuze hoe je de GR Yaris bekijkt. Wij zijn alvast grote fan. Het feit dat Toyota, in deze moeilijke tijden voor autobouwers, een compleet nieuw platform uit de grond stampt voor een gelimiteerde homologatie special rallyauto is iets wat wij alleen maar glunderend kunnen toejuichen. De vorige generatie Yaris GRMN deed ons verlangen naar meer en deze GR Yaris overtreft onze stoutste verwachtingen! Opnieuw een rechte hit van ’s werelds grootste autobouwer die al jaren vastzat in sombere hybrides. Wordt Toyota opnieuw het sportieve merk dat het ooit was? Als dit het startschot was, bring it on then!

GR Yaris

AutoToyota GR Yaris
Motor1,6l 3-in-lijn turbobenzine
Maximum vermogen261 pk bij 6.500 rpm
Maximum koppel360 Nm vanaf 3.000 rpm
Overbrenging & transmissieVariabele wierwielaandrijving, 6 versnellings handbak
0-100 km/h5,2 s
Topsnelheid230 km/h
CO2 uitstoot184 g/km (WLTP)
Normverbruik8,9 l / 100 km (WLTP)
Testverbruik11 l / 100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 36.600
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 38.540
BIV€ 1.204,89
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 279,1
Design
90
Interieur
70
Rijgedrag
90
Comfort
65
Motor & Verbruik
75
Prijs & Opties
70
Reader Rating3 Stemmen
79
77