Tesla is hot tegenwoordig. Paar dagen geleden maakten ze hun derde model in het gamma openbaar, de Tesla Model 3. Een twijfelaarke met zowel SUV-allures, Sedan-ambities én MPV-porties. Wat we ervan denken is bijzaak. Wat belangrijk is zijn de verkoopcijfers, verschoning, ordercijfers! Want met meer dan 300.000 orders in de dikgevulde orderboek is de Model 3 Tesla’s bestseller. En dat terwijl er nog geen enkele geproduceerd is.
Meer dan 14 miljard Uncle Sam-dollar, zoveel zou Tesla scheppen als ze alle orders afleverden. Maar zover is het zeker nog niet. Integendeel, stemmen gaan op die zeggen dat Tesla zijn beloftes nooit kan waarmaken. En die uitspraak interesseerde ons om ons te verdiepen in autojournalistiek en de zaken eens te onderzoeken.
Wat Tesla benadrukt is dat het zijn Europese orders ook op het Europese vasteland wil fabriceren en assembleren. Dit om transportkosten overzee en ecologische voetafdruk te beperken. Het overgrote deel van de huidige Tesla Model 3-orders mogen dan wel Amerikaanse eigenaars hebben, de Model 3 zal het vast en zeker goed doen in onze contreien. Vorig jaar opende Tesla nog zijn fabriek in Tilburg, Nederland. Maar met slechts maximaal 450 Tesla’s per week spring je niet echt ver natuurlijk.
Tesla wil in de komende jaren ook een giga-fabriek op poten hebben staan in de Amerikaanse staat Texas. Dit zal dan ’s werelds grootste batterij-fabriek worden. Op een jaar tijd schat Tesla meer batterijen te hebben geproduceerd dan er wereldwijd werden geproduceerd in het volledige jaar 2013. Zo’n 6.500 werknemers zullen mee helpen bouwen aan de Tesla’s van de toekomst. Het volledige terrein beslaat 200 tot 400 hectare.
Dan is er nog de hoofdfabriek in Fremont, Californië. Daar produceerde Tesla de eerste Model S’en. Sinds kort wordt ook de Model X daar geproduceerd. Een model dat door de lancering van de Model 3 volledig op de achtergrond komt te staan. In Californië kan Tesla tot 100.000 stuks produceren op jaarbasis.
Het is duidelijk dat Tesla best zo snel mogelijk zijn productiecapaciteit probeert op te vijzelen alvorens er slachtoffers vallen. Bestel je nu een Model 3 dan duurt het zeker nog een jaar of 2-3 vooraleer je een exemplaar op de oprit hebt staan. Tesla dacht overigens ook een tijdje terug aan de Ford-fabriek van Genk als productiebasis. Nu lijkt ook zuid-Frankrijk een denkpiste voor Elon Musk.