Sinds 2012 is Toyota opnieuw actief in de hybride klasse van de WEC en niet zonder succes. Een 24 uur van Le Mans zege zat er nog niet in, maar in de laatste WEC race op het circuit van Spa-Francorchamps wist het nog de eerste twee plaatsen op het podium te vullen. AutoJunior ging er supporteren met de gefacelifte versie van de Toyota GT86 en die koestert uiteraard diezelfde sportieve ambities.
Niet toevallig werd ook in 2012 het duo Toyota GT86 en Subaru BRZ gelanceerd, het resultaat van een samenwerking tussen de twee Japanse autobouwers. De knapste (zotte) bollen van beide merken hadden voor doel een betaalbare sportwagen met onversneden rijplezier te maken, tegenwoordig zo moeilijk te vinden is. Het vooropgestelde recept was eenvoudig: achterwielaandrijving, een boxer motor voorin, geen tralala in het interieur en een superstijf chassis. Dankzij de ervaring met verschillende Impreza WRX STi generaties is Subaru wellicht de grootste contributor geweest voor de ontwikkeling van het duo. Vandaar dat ook de productie van beide modellen in de Subaru fabriek van Ota in Japan gebeurt. De Toyota GT86 werd tot voor kort ook verkocht als Scion in het land ‘van’ Trump, maar vorig jaar werd de stekker uit Scion getrokken. Ook in de VS wordt dus tegenwoordig de Toyota GT86 verkocht. Als weetje voor aan de toog …
You only Live Twice
De Toyota GT86 haalde volgens de Toyota marketeers zijn inspiratie uit de legendarische Toyota GT2000 van eind de jaren ‘60. Die Toyota is vandaag bijna 1 miljoen euro waard, maar van dat Japans meesterwerk werden dan ook amper 351 stuks gemaakt. Zo’n vaart zal het met de GT86 niet lopen, want het doel was om van de GT86 en broer BRZ een beperkt massaproduct te maken. De Toyota GT2000 baarde bovendien veel aanzien in de James Bond film ‘You only Live Twice’. Geen betere marketing dan een rolletje in een Bond-film. Zover zal het met de GT86 wellicht niet komen, maar het zou wel de nodige fun opleveren voor 007. Beide Toyota’s hebben wel het volgende met elkaar gemeen, ze zijn alles wat een gewone Toyota niet is: praktisch, comfortabel en milieuvriendelijk.
Vorig jaar kreeg de Toyota GT86 een opfrisbeurt en zoals dat traditioneel gaat bracht dat een nieuwe voor- en achterbumper, frisse velgen en nieuwe achterlichten. Voor de rest is het zoeken naar de verschillen, ook in het interieur springen enkel extra knoppen op het stuur in het oog. Niet iedereen loopt wild van de looks, maar persoonlijk kan ik het wel smaken. Minder speciaal dan een Lotus, maar gelukkig ook geen tuning toestanden. Toyota houdt het graag beschaafd al is de spoiler het enige dat misschien van die filosofie afwijkt. Die optionele spoiler krijg je er onder het lanceringsaanbod gratis bij op de Belgische markt. De aluminium “floating wing” spoiler kost je anders € 690. Op de kofferklep ontbreek overigens een handgreep om de koffer dicht te smijten (letterlijk) en in dat opzicht is de spoiler een handige handgreep. Ook de zwarte metaallak (Crystal Black) is een optie (€ 490).
Eenvoud troef
Over zwart gesproken … ook het interieur was volledig zwart, maar kosteloos kan gekozen worden voor rode stiknaden en rode stofaccenten op de zetels. Verder eenvoud troef in het interieur. Zo komt het digitaal klokje met oranje/rode letters letterlijk uit de nineties. De digitale display met boordcomputer zit naast de analoge snelheid- en toerentalteller, maar is niet op de meest elegante manier weggewerkt. Info zoals het verbruik, rijbereik, olie en koelwater temperatuur en een realtime G-krachten grafiek kunnen er teruggevonden worden. Op het scherm van de (standaard) achteruitrijcamera is er belachelijk weinig te zien. De camera lijkt ons ook iets te veel naar beneden gericht om echt nuttig te zijn al is het natuurlijk beter dan niets.
De hoofdstenen zijn het zachtste aan gans de auto. Na een lange rit kruip je bijna als het ware als een kreupele uit de auto. De zijdelingse steun van de stoelen is dan wel weer mooi meegenomen en de stoffen afwerking zorgt voor enige gezelligheid in het vrij zwarte interieur. De (neerklapbare) achterbank zijn twee schitterend vormgegeven kuipjes, maar is relatief nutteloos. Skilatten vergen ook een zaag om op de neerklapbare achterbank te krijgen, maar je kan er dus best wat spullen in kwijt indien je de wagen als tweezitter gebruikt. Het derde stoplicht is ook niet op de meest elegante manier in de achterruit weggewerkt.
Indien je de GT86 catalogeert als sportwagen dan valt de koffenruimte best mee. De laaddrempel is wel relatief hoog en zoals eerder vermeld is de achterbank zelfs neerklapbaar al vergt het enige lenigheid. Met neergeklapte achterbank vergroot de koffer van 243 liter tot 1.456 liter. Tot zover de rondleiding in het interieur.
1 April zonder vis
De voorste wielkasten zie je vanuit je stoel omdat ze iets hoger gepositioneerd staan ten opzichte van de carrosserie. Je weet dus perfect waar de wielen gepositioneerd staan. Even afgeleid zijn vermijd je best want het stuur eist opperste concentratie door haar scherpte en de spoorgevoeligheid. Onbewust heb je de neiging om je handen richting de versnellingspook te brengen bij het vertragen om terug te schakelen, maar het brein moest telkens een stop toegeroepen worden aangezien we met de automaat onderweg zijn. Manueel schakelen past nu eenmaal perfect bij het karakter van de GT86 al is de automaat wel een handigheid in de toenemende files. Je kan het best vergelijken met 1 April zonder vis. Het is gewoon leuker met.
Een klik op de ‘Sport’ knop verandert de auto compleet. De versnellingsbak geeft op dat bevel meteen meer ademruimte aan de motor. Wel even wachten tot het blauw indicatielampje (geeft aan dat het koelwater nog niet op temperatuur is) opnieuw uitgaat vooraleer de toerentalteller richting de rode zone te duwen. Eerlijke techniek zorgt voor een uitstekende wegligging: vooraan vinden we een combinatie van MacPherson veerpoten en stabilisatorstang, achteraan dubbele driehoeken met geveerde schokdempers. Een Snow of Sport mode komt enkel bij de automatische bak, aangezien het de versnellingsbak-settings volledig omtovert. ESP kan uitgeschakeld worden en er is ook een ‘Track’ stand waarbij de rijhulpsystemen iets meer ademruimte toelaten, maar dus toch ingrijpen indien de achterkant de voorkant dreigt in te halen.
Al lezend driften
De rijklare massa bedraagt 1.337 kg, 23 kg meer dan de manuele versie, wat zich dan ook vertaal in tragere prestaties. De sprint van 0 tot 100 km/h gebeurt in 8,2 seconden (7,6 s voor de manuele versie) en een topsnelheid van 210 km/h. De sprint naar 100 km/h lijkt op papier traag, maar in realiteit beleef je het toch sneller. Het rijbereik op de display is geen zeldzaam Japans berekeningsfoutje. Indien je continu in Sport stand rijdt en weinig snelwegkilometer afhaspelt, dan schommelt het verbruik rond 11 liter en kom je niet verder dan 380 km met een volle tank. Bij een gematigde rijstijl inclusief de nodige drievaksbanen slaagde ik er in om op een traject Brugge – Spa Francorchamps heen en terug amper 6,8 liter te verbruiken.
Jeremy Clarkson bewees dat je zelf al lezend met een Toyota GT86 kan driften en bij het uitkomen van korte bochtjes voel je de bandjes dan ook naar grip zoeken. De Track-modus en de ESP-off knop hebben we gelaten voor wat het is. Eerst en vooral heb ik er geen ervaring mee en het is wellicht beter en veiliger om de staart te laten hangen op circuit of op een verlaten parking. Met rokende bandjes van een rond punt rijden maakt je ook niet bepaald populair in de buurt. Verder willen we nog meegeven dat de geventileerde schijfremmen niet piep-vrij zijn, maar wellicht is deze Toyota al eerder op circuit aan ‘buitengewone’ krachten onderworpen. De ophanging is eigenlijk niet extreem hard afgeveerd, de stoelen zijn de boosdoener, comfortabel is anders.
Gekraakt maar voldaan
Deze auto herdefinieert de term rijervaring. The proof of the pudding is in the eating. De zitpositie, de smalle bandjes die continu naar grip zoeken, het stuurgevoel, het back-to-basics interieur, de hoogtoerige motor, het tot leven wekken van de motor, het getik van het uitlaatspruitstuk en radiator bij het afkoelen van de auto, de lompe kofferbaksluiting; het maakt van deze Toyota een hele belevenis. De GT86 is dan ook met geen enkele andere auto te vergelijken, behalve dan tweelingsbroer BRZ uiteraard. De indruk ontgaat me niet dat de Subaru BRZ die we enkele jaren terug konden testen toch iets bruter uit de startblokken springt en in het algemeen iets wilder was al kan dat ook eigen zijn aan de facelift.
Gekraakt, maar voldaan slaan we de deur naast ons toe. Weinig auto’s weten nog zo’n puurheid aan te bieden voor een relatief betaalbaar prijskaartje. Zolang de voorraad strekt …
Auto | Toyota GT86 |
---|---|
Motor | 2,0 l viercilinder boxer (benzine) |
Maximum vermogen | 200 pk bij 7.000 rpm |
Maximum koppel | 205 Nm tussen 6.400 - 6.600 rpm |
Overbrenging | Achterwielaandrijving & automatische zesbak |
0-100 km/h | 8,2 s |
Topsnelheid | 210 km/h |
CO2 uitstoot | 164 g/km |
Normverbruik | 7,1 l/100 km |
Testverbruik | 7,5 l/100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 33.400 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 34.580 |
BIV | € 875,49 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 404,02 |