Rijtest: Toyota C-HR

De Toyota C-HR moet wel één van de meest gewaagde designs zijn binnen het gamma van Toyota. Tijd om dat design maar eens van dicht te bekijken? Wij dachten dat ook en namen hem dus maar eens een weekje mee.

De naam C-HR staat voor Coupé-High Rider. In andere woorden is de C-HR dus een soort cross-over. Maar hij is er wel eentje die net wat meer opvalt dan de rest. Geef toe, het blijft toch een vreemde eend die Toyota C-HR. Een combinatie van een transformer en een Prius, zo zou ik het noemen. En dan zit er naar mijn gevoel ook een tikkeltje Lamborghini in (vraag mij niet waarom). Wat op zich al maakt dat we het design allesbehalve saai kunnen noemen. Kijken we richting de achterkant van de C-HR dan zien we een spoilertje op de koffer die het geheel enkel maar vreemder maakt. Of moeten we zeggen cooler? Geen idee hoe we het gaan noemen, maar we zijn zeker dat de Nissan Juke doodsbang is sinds de Toyota C-HR het levenslicht heeft gezien.

Stijlvol interieur

Trekken we de deuren open, dan wacht ons een interieur die vrij duur aanvoelt voor hetgeen we normaal maar moeten betalen voor de C-HR (vanaf € 22.580,00). De middenconsole is bijvoorbeeld afgewerkt in een soort pianolak waar een glinstering in is verwerkt. Het ziet er allemaal heel cool uit. We zoeken ondertussen naar alles wat plastiek aanvoelt in het interieur en komen tot de constatatie dat er amper plastiek werd gebruikt. Of het plastiek is gewoon heel goed verwerkt, maar we zien het alleszins niet.

Onze ogen dwalen af richting het multimediasysteem waar we belachelijk snel mee overweg kunnen. Dit mede dankzij een touchscreen waar we oh zo graag mee werken, zolang we maar niet aan het rijden zijn. Verdere voordelen bij de C-HR zijn de rijhulpsystemen zoals een achteruitrijcamera, Lane Assist en een ingebouwde radarverklikker. Al geeft die radarverklikker (nog) niet elke vaste flitspaal aan die we tegenkomen. Gelukkig dat we voor de flitspalen nooit bruusk moesten remmen met deze C-HR. Kijken we in de achteruitkijkspiegel dan constateren we alleen dat we nooit zouden kunnen zien wie ons aanrijdt mochten we een bruusk remmanoeuvre uitvoeren. Het zicht naar achteren toe is dus een ferm minpunt.

Nerveuze versnellingsbak

Eenmaal op weg met Toyota’s vreemde eend weten we even geen raad met de manier waarop de versnellingsbak werkt. Het is een CVT-automaat. Of anders genoemd een Continu Variabele Transmissie. Wat voor ons alleen maar resulteert in een hoop ergernissen en gezeur. Niet alleen door ons, maar ook door de wagen die onder belasting van het gaspedaal niet weet welke versnelling te kiezen. Hou je het gaspedaal zeer rustig, dan is de automaat gelukkig net zo kalm als de hond van mijn schoonouders. Op de versnellingsbak na is de C-HR natuurlijk wel een heerlijke auto om mee rond te cruizen. De ontwikkelaars in Zaventem hebben dan ook hun allerbest gedaan om het zwaartepunt van de C-HR zo laag mogelijk te houden. Goed gedaan jongens (en meisjes ook uiteraard)!

Goed Prius-alternatief?

Wij denken het wel want de C-HR die we konden testen beschikt over dezelfde hybride technologie als de Prius, maar ziet er een stuk indrukwekkender uit. Het werd dan ook maar eens tijd dat hybrides aantrekkelijk werden gemaakt. Al vinden we het wel jammer dat we de C-HR nog steeds niet als plug-in hybride kunnen gebruiken. Maar ach, we hebben niet te klagen want de C-HR hybride verbruikte amper 5,3 liter. Heerlijk zuinig aan de pomp en voor de portefeuille noemen we dit.

Naast de hybride versie is de C-HR ook verkrijgbaar in twee andere motorisaties, namelijk de 1,2 l turbo benzinemotor met manuele zesbak en de 4×4 1,2 l turbo benzinemotor met CVT-automaat. Een dieselversie is er dus niet te krijgen. Schiet Toyota daarmee in eigen voeten? Dat zal de toekomst moeten uitmaken, maar die diesel motor zou zeker welgekomen zijn volgens ons.

C-euhm, whut?

C-ITY, C-ENTER, C-ULT, C-BUSINESS en C-BUSINESS PLUS. Wat moet dat voorstellen? Het zijn de vijf versies waarin de C-HR te verkrijgen is, met elk zijn eigen uitrusting aan veiligheidssystemen, opties en motorisaties. De C-ITY bijvoorbeeld is verkrijgbaar vanaf € 22.580, met enkel de 1.2 turbo benzine met manuele versnellingsbak. Betaal je wat extra dan kom je bij de C-ENTER uit vanaf € 24.590. Dit pakket omvat onder andere een achteruitrijcamera, automatische airconditioning en het Toyota Touch twee multimediasysteem. Bij de C-ENTER heb je de keuze uit de hybride motorisatie met CVT automaat, of de 1,2 l turbo benzine met manuele zesbak.

Voor wie het nog wat meer mag zijn heeft Toyota de C-ULT in de aanbieding, vanaf € 27.440, met onder andere getinte ruiten. In de C-ULT versie kan je alle motorisaties krijgen die eerder werden opgesomd. Bij de C-BUSINESS (vanaf € 28.630) en C-BUSINESS PLUS (vanaf € 30.290) kunnen we enkel de hybride motorisatie krijgen die ook in onze testwagen zit.

Conclusie

Eindelijk komt Toyota met een heerlijk en uitdagend alternatief voor de Prius. Waar de Prius ronduit saai was doet de C-HR je mond openslaan van verbazing. Het design is gewaagd, het verbruik ligt laag, de cockpit ziet er zowel fris, duur en modern uit, en bij rustig gebruik is de C-HR een genot om mee te rijden. Minpunten zijn vooral het zicht naar achteren, een vreselijke CVT-automaat en het feit dat we geen dieselversie te zien krijgen.

AutoToyota C-HR hybrid
Motor1.8 VVT-I Hibrid
Maximum vermogen122 pk
Maximum koppel142 Nm
OverbrengingCVT-automaat, voorwielaandrijving
0-100 km/h11,00 sec
Topsnelheid170 km/u
CO2 uitstoot86 g/km
Normverbruik3,9 l/100 km
Testverbruik5,3 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)vanaf € 27.850 (hybride)
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 30.470
BIV€ 55,00
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 241,04