We hadden het genoegen een week met de Subaru Levorg 1,6GT-S Premium te spenderen. De nieuw ontwikkelde 1,6 DTI 4-cilinder boxermotor is dan ook de enige motor waarmee deze Subaru bij ons op de automarkt te verkrijgen is. Daarmee hebben ze gelijk volgens ons! Niet alleen klinkt een benzinemotor beter, hij rijdt ook aangenamer en volgens ons is een dieselmotor iets wat meer en meer tot het verleden mag behoren.
“Bonnetscoop”
Deze sports tourer maakt ook enkel gebruik van Subaru’s Lineartronic automatische transmissie (CVT). Niet veel keuze dus zou je denken? Gelukkig laat Subaru je naast de kleur nog kiezen tussen twee uitvoeringen namelijk Comfort ofwel Premium. Onze Premium-versie was uitgerust met mooie kuipvormige lederen zetels, gestikt met Subaru-blauwe naden die het sportieve karakter van de wagen nog wat meer naar binnen haalde. Vooraan buiten vonden we boven op de WRX geïnspireerde neus de Subaru-typerende “bonnetscoop” terug die het nodige werk levert om de intercooler van onze 1,6 liter 4-cilinder boxermoter van lucht te voorzien. De luchthapper heeft dus naast zijn sportief-ogende factor ook werkelijk zijn functie. Via de zijschorten snelden we ons naar de achterkant waar we een achterruitspoiler terugvinden en een dubbele uitlaat. De lijnen blijven zeer Aziatisch aandoen zoals je dat mag verwachten van Subaru.
“Gewoon omdat het zo leuk is…”
Het moet gezegd dat de term CVT de sublieme Lineartronic automatische transmissie geen eer aandoet. Subaru’s Lineartronic transmissie voelde eerder aan als een gerobotiseerde versnellingsbak. Zeg dus alstublieft niet CVT, maar “het neusje van de zalm onder de CVT’s”. Deze maakte vanaf een bepaalde vraag naar vermogen gebruik van 6 vaste standen en indien men de S-toets op het stuurwiel activeerde sprong de wagen nog sportiever door die 6 standen heen. Ook kan je tijdens het rijden gebruik maken van de flippers om zo actiever door het landschap en de standen heen te zoeven.
De performante high-boost turbo-geblazen 1,6 l direct ingespoten boxermotor levert tussen 4.800 en 5.600 toeren maar liefst 170 pk af. Naast die 170pk of 125 kW krijgen we nog eens 250 Nm voorgeschoteld tussen 1.800 en 4.800 toeren. Wanneer we ons boven de 5.000 toeren begeven hoorden we het blok lekker hoog joelen wat onze mondhoeken nog meer deed opkrullen. Bij 6.000 toeren houdt dit feestje echter een halt en neemt de toerenbegrenzer het over.
Wie denkt dat de Subaru Levorg zomaar een doordeweekse stationwagen is heeft het zeker niet bij het rechte eind. De Levorg ziet er niet alleen piekfijn uit, hij bezit rijcapaciteiten die je in geen andere wagen van deze prijscategorie terug kan vinden. Dit is een auto voor liefhebbers! Bij Subaru hameren ze erop dat de wagen je het maximale vertrouwen moet bieden en dat merk je. De rijkarakteristieken van de Levorg halen dan ook al snel de Colin McRae in je naar boven. De wagen doet dan ook geheel wat je wil, je hebt echt het gevoel dat hij luistert naar waar je hem precies wil leiden. Dit resulteert in een zeer prettig sturende wagen. Een echte Subaru dus.
De aangename zetels met handig verstelbare hoofdsteun bezorgen je een goed contact met de wagen. Vanuit je zetel bewaar je dan ook een prima overzicht. Met het D-vormige stuur die door ons allen als zeer aangenaam werd bestempeld snijd je met veel voldoening bocht na bocht aan, zelfs bij het parkeren snelden we ons met plezier nog eens rond de blok. Gewoon omdat het zo leuk is…
Veiligheid
Bij het ontwikkelen van de Levorg besteedde Subaru absoluut genoeg aandacht aan de veiligheid van de wagen. Hun sports tourer is dan ook standaard uitgerust met 7 airbags waaronder een knie-airbag voor de bestuurder. Als het dan al helemaal fout zou gaan bij een frontale aanrijding glipt de boxermotor mooi onder de wagen weg in plaats van de passagiersruimte binnen te dringen. Om voetgangers meer te beschermen bij een mogelijke aanrijding werden schokabsorberende materialen aangebracht rond het motorcompartiment.
Naast de veiligheid die Subaru’s Symmetrical AWD garandeert is de wagen ook uitgerust met Active Torque Vectoring. Zodoende biedt de wagen meer grip in de bochten. De goede zichtbaarheid waarover de Levorg beschikt geeft je een veilig gevoel en verder is de wagen beladen met allerhande veiligheidsnufjes. Blind Spot Detection en Lane Change Assist die wordt aangegeven in de zijspiegels, Lane Departure Warning, High Beam Assist met automatisch gedimde binnenspiegel en een achteruitrijcamera. Ook bij het achteruitrijden waarschuwt het Rear Cross Traffic Alert systeem voor zijdelings aankomend verkeer.
In de achterdeuren vinden we een champignonvormige vergrendeling die wat extra stevigheid in de carrosserie biedt tijdens het rijden en tevens bescherming biedt bij een aanrijding. Iets wat we op de vorige generaties van de Legacy ook al terugvonden. De geventileerde remschijven zijn voldoende berekend om hun taak met glans te vervullen. De Levorg is de eerste Subaru met een turbomotor die uitgerust is met een startstop-systeem. In de cockpit treffen we een elektronische handrem aan. Op alle nieuwe wagens vinden we die e-handremmen tegenwoordig vaak terug, zeer mooi in het interieur al zijn deze telkens zeer traag en daardoor ietwat onduidelijk in gebruik.
Subaru-gen!
Dat de Levorg door iedereen wordt aanzien als “de nieuwe Legacy” is niet verwonderlijk. Volgens Subaru staat de LE- voor Legacy, -VO- voor revolution en –RG voor touring… Dit is een bloedechte Subaru, dat merk je aan de know-how waarmee de wagen ontwikkeld is. Het chassis met zijn tandheugel stuurinrichting, vooraan de MacPhearsons en achteraan zijn dubbele wishbones maken dat de wagen stug en direct aanvoelt. De wagen plakt dan ook echt wel aan de baan al merkten we dat de auto op hogere snelheden al snel de neiging had om te beginnen dansen op de bekende Belgische betonbanen. Veercomfort binnenin is natuurlijk niet de hoofdprioriteit van de Levorg, deze wagen doet gewoon fantastisch goed waarvoor hij gemaakt is. Het opgegeven verbruik leken we niet te halen. Wil je wat rijplezier beleven klimt het verbruik al snel naar 10 l/100 km, maar dat nemen we er graag bij. Doe je het rustig aan op de snelweg verbruik je een 7 l/100 km.
Veelzijdig, toch sportief
Voorzien van een zeer bruikbare kofferruimte met extra bergruimtes in de koffervloer mag je stellen dat Subaru’s Sports Tourer ook de naam gezinswagen waardig is. Achterin vinden we enkele aansluit- en oplaadpunten voor iPads, iPhones en aanverwanten. De rugleuning van de passagiers is verstelbaar en ook is er een uitklapbare armsteun voorzien in het midden van de rugleuning op de achterbank. Het sportieve karakter blijft te allen tijde merkbaar daar de wagen wat stug geveerd loopt maar dit blijkt een duidelijke keuze van Subaru. De Levorg is duidelijk het ideale compromis indien je een veelzijdige en sportieve wagen wenst waar je toch nog een fiets of je gezin in kwijt kan.
Onwrikbaar op de weg
Subaru is nu 41 jaar op de markt in de Benelux en is bekend om zijn 4-wielaandrijving. Het Active Torque Vectoring systeem in combinatie met Subaru’s Symmetrical AWD zorgt voor een gepaste aandrijfkracht op ieder wiel. Zelfs als je de Levorg op natte kasseien wil verrassen met een plotse acceleratie of een nijdige ruk aan het stuur blijft hij ongestoord op de weg kleven. Ongelooflijk. Het comfort daarentegen vond ik eerder aan de “droge kant” maar dat is een klein zeer als je de rest van de resultaten ondervindt. Door de Lineartronic aandrijving geeft de wagen op ieder moment wat hij in zijn mars heeft. Dat maakt dat de wagen een echte “bijter” is! Het gaspedaal plakt werkelijk aan het blok. Op zich iets wat men niet kan lezen uit de 8,9 s 0-100 km/h.
Conclusie
Subaru mag dan bij het grote publiek als de “outsider” gelden, maar vele fanaten van populaire Duitse wagens zullen zich mispakken aan deze Japanner. Dat maakt dat de Levorg behoort tot de klasse van “onderschatte” scheurijzers die de individualist overgelukkig kan maken. En dat met een machine die niet op iedere oprit staat…
Technische specificaties Subaru Levorg:
Motor:
Brandstof Benzine
Type 4-cilinder Boxermotor Turbo & Intercooler
Kleppen DOHC 16-klepper
Boring x slag 78,8 x 82
Cilinderinhoud 1600 cc
Compressieverhouding 11,0:1
Brandstofsysteem Direct Injectie
Tankinhoud 60 l
Prestaties:
Max vermogen DIN 125 kW/170 pk @ 4.800-5.600 tpm
Max koppel DIN 250 Nm @1.800-4.800 tpm
Topsnelheid 210 km/h
0-100km/u 8,9 s
Opgegeven verbruik:
Stad 8,5 l
Buitenweg 6,3 l
Gecombineerd 7,1 l
CO2-uitstoot 164 g
Aandrijving:
AWD type Centraal Differentieel met actieve krachtverdeling
Afmetingen & gewichten:
Lengte 4,690 mm
Breedte 1,780 mm
Hoogte 1,490 mm
Wielbasis 2,650 mm
Spoorbreedte voor 1,530 mm
Spoorbreedte achter 1,540 mm
Bodemvrijheid 135 mm
Bagageruimte 1,446 l
Zitplaatsen 5
Leeggewicht 1.551
M.T geremd gewicht 1.500
Chassis:
Stuurinrichting Tandheugel
Vooraan MacPhearson Type
Achteraan Double Wishbone Type
Draaicirkel 5,4 m
Remmen voor Geventileerde schijven
Remmen achter Geventileerde schijven
Band/velgmaat 225/45R18 18×7,5”J
Prijs:
Subaru Levorg 1,6GT-S Comfort 28.995 Euro
Subaru Levorg 1,6GT-S Premium 32.995 Euro
Foto’s: © Collage d’Images Photographic Services