Subaru Impreza

Rijtest Subaru Impreza 1.6i Premium

Subaru en België, het lijkt een moeilijke relatie als we een oog werpen op de verkoopcijfers. Amper 266 Subaru’s werden verkocht in de periode januari tot september dit jaar. Daarmee heeft Subaru amper een marktaandeel van 0,06% in België. Subaru is zo 8 maal exclusiever dan een Porsche. We zoeken uit met de Subaru Impreza 1.6i CVT of dat eigenlijk terecht is.

Een kanttekening. Wereldwijd gaat het iets beter met Subaru. Zo verkocht het in 2018 ongeveer 1,1 miljoen auto’s en staat Subaru aan de deur van de top 20 van de grootste constructeurs ter wereld. Met dank aan de thuismarkt en Amerika waar Subaru wel weet te overtuigen. Amerika staat zelfs garant voor 70% van de Subaru verkoop. Subaru is een zo goed als onafhankelijk merk, geen evidentie tegenwoordig. Maar in België is het dus exclusiviteit gegarandeerd met een Subaru. Enerzijds is het dealernetwerk vrij klein (15 officiële concessies) en anderzijds is de levertermijn in ons land vrij lang aangezien de landen waar er geproduceerd wordt voorrang krijgen. Nog een weetje voor op café: het Subaru logo is geïnspireerd naar de sterrenhoop Zevengesternte. Maar in deze test focussen we ons dus op de Subaru Impreza.

Familietrekjes

Het Subaru gamma moet het al even stellen zonder de legendarische Impreza WRX STI. De Impreza is bij ons enkel te verkrijgen met de 1,6 liter benzine boxermotor en dat enkel in combinatie met de Lineartronic automaat (continu variabele transmissie) en uiteraard ook vierwielaandrijving. Geen keuzestress dus. Het front van de Impreza lijkt sterk op dat van de Subaru Levorg. En bij nader inzien ook op de rest van het Subaru gamma (XV, Forester en Outback), behalve dan de BRZ. Niet iedereen loopt wild van het design van de Impreza, maar karakter heeft het wel. Met de huidige Impreza is Subaru toe aan haar vijfde generatie Impreza. Die is beschikbaar in zowel sedan als hatchback, maar sinds de vierde generatie wordt enkel de hatchback aangeboden in België (de WRX STI niet meegerekend dan). De Impreza die zich positioneert in het ruimbezet C-segment genre Opel Astra en VW Golf is een aardige 4,46 m lang wat toch 10 cm langer is dan een Astra en zelfs 20 cm langer dan een Golf. Over een compacte auto kan je dus niet spreken.

Vertrouwen

De wegligging van de Impreza geeft enorm veel vertrouwen. Zoveel vertrouwen zelf dat de beperkende factor de bandjes worden. Met dank dus aan de permanente vierwielaandrijving of ‘Symmetrical All Wheel Drive’ zoals Subaru het noemt. Er werden al reeds meer dan 18 miljoen Subaru’s met het AWD systeem geproduceerd. Het rijplezier moet je wel afkopen met een hoog brandstofverbruik. Ook de CVT gooit wat extra brokken in de pap. Het gaspedaal vloeren resulteert gemakkelijk in een toerental net onder 7.000 toeren. De automaat aansturen doe je dus volledig met je rechtervoet, niet met schakelpeddels achter het stuur want dat heeft weinig nut bij een continue variabele transmissie. Subaru belooft een gemiddeld verbruik van 7 liter per 100 km voor de Premium versie. Na heel wat 5’en en 6’en kwamen we uit op een verbruik van 7,5 liter per 100 km. Geen lachertje anno 2019. De CO2 uitstoot is met 159 g/km ook best wel stevig. De e-boxer technologie die geleidelijk aan in het Subaru gamma geïntroduceerd wordt zou beterschap moeten bieden. In de Lineartronic is een elektromotor geïntegreerd die aangestuurd wordt door een krachtige batterij. Subaru belooft een verbruiksreductie van 11%.

Subaru Impreza

De viercilinderboxer motor is goed voor 114 pk bij 6.200 rpm en een koppel van 150 Nm bij 3.500 rpm. Ook niet echt een telefoontje waard naar het thuisfront. Vandaar dat de CVT de motor zo graag in toeren laat gaan. Als je dus nog eens een omaatje of opaatje hoge toeren hoort maken met een Subaru Impreza, vergeef het haar/hem, want het valt volledig toe te schrijven aan de versnellingsbak. Het opstarten van de motor is best wel schrikken in positieve zin dan. Een sportief geluid duikt het interieur binnen. Het lijkt wel een pk zwangere motor, maar de cijfers bevestigen dat niet.

Op de middenconsole vinden we nog enkele knopjes die Subaru in een oud magazijn terugvond. Een beetje nineties. We herkennen wel wat van de Subaru BRZ. Centraal vinden we een aanraakscherm en bovenop het dashboard is er een kleiner scherm waarop je verschillende parameters kan monitoren. Inlegdeeltjes in carbonlook zorgen voor een sportief kantje. De achterwielophanging neemt heel wat van de kofferruimte weg, maar voor een auto die in het C-segment speelt is er best wel veel ruimte, ook achteraan valt weinig te klagen. De beschermbodem in de koffer helpt om alles mooi proper te houden, al schuift alles ongegeneerd van links naar rechts op de gladde ondergrond tijdens het rijden. De geluidsisolatie is a-typisch Japans al mag je natuurlijk geen wonderen verwachten in deze prijscategorie.

Premium

De Impreza is verkrijgbaar in vier verschillende uitrustingsniveaus. Pure, Comfort, Premium en ook een Salon Edition specifiek voor België. Die heeft een gelijkaardige standaarduitrusting als de Comfort versie, maar doet er nog geïntegreerde navigatie bij. In tijden van Android Auto en Apple Car Play lijkt ons dat niet meer een must om aan te vinken op de optielijst. De vanafprijs voor de Impreza Pure is € 22.395, iets aantrekkelijker geprijsd als een minder goed uitgeruste Golf, maar wel te vergelijken met de eerder vernoemde Opel Astra. Over de standaarduitrusting gesproken: remassistentie, Android Auto en Apple Car Play, adaptieve cruise control, elektronische handrem met hill-hold functie, DAB+, Subary EyeSight (later meer hierover), permanente vierwielaandrijving en verwarmbare voorzetels.

Wie voor het Comfort uitrustingsniveau kiest (€ 3.400) krijgt daar nog meedraaiende LED koplampen met grootlichtassistentie, dubbele klimaatzone, lederen stuurwiel en versnellingspook, verdonkerde ruiten, Starlink infotainmentsysteem, 17-inch velgen, een stuurhoekgekoppelde achteruitrijcamera, extra USB poorten en verschillende veiligheidsdetectiesystemen bij. Het Premium pakket (+ € 3.200) kan daarbovenop rekenen op 18 inch velgen, een schuifdak, lederen interieur en zijschorten en pedalen in aluminium. Bij Subaru koop je nu eenmaal geen kat in een zak.

Eye Sight

Ook Subaru zet in op rijhulpsnufjes. Onder de noemer EyeSight Driver Assist Technology bundelt het adaptieve cruise control, lijnassistentie en actieve remassistentie. Zelfs als je slingerend over de weg rijdt zal het systeem je bijstaan, al ga je dan toch beter even aan de kant. Alles wordt geregeld via de camera’s die zich naast de achteruitrijspiegel bevinden. Ook automatische grootlichten, meedraaiende koplampen en dodehoekcamera zijn aanwezig.

Conclusie

Dat Subaru focust op rijcomfort, veiligheid en betrouwbaarheid was ons al bekend. Het rijplezier van de Impreza was voor ons de grootste verrassing. Het verbruik de grootste tegenvaller. Dat laatste wordt ietwat gecompenseerd door de aantrekkelijke prijszetting van Subaru, maar je staat toch iets te vaak aan de pomp met de Impreza. Niettegenstaande voelt deze Subaru aan alsof je er met gemak een paar keer rond de wereld kan.

AUTOSubaru Impreza 1.6i
Motor1,6 l viercilinder boxerbenzine
Maximum vermogen114 pk
Maximum koppel150 Nm
Overbrenging & transmissieVierwielaandrijving & CVT
0-100 km/h12,4 s
Topsnelheid180 km/h
CO2 uitstoot159 g/km (Premium)
Normverbruik6,5 l/100 km
Testverbruik7,6 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 22.395 (Pure)
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 28.995
BIV€ 992
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 274,62

Rijtest Subaru Impreza 1.6i Premium
Design
75
Interieur
75
Motor & Verbruik
60
Rijgedrag
90
Prijs & Opties
80
Reader Rating0 Stemmen
0
76