De Subaru BRZ is een rijdersauto pur sang. Hij maakt gebruik van de klassieke lay-out van een sportwagen. Een relatief krachtige motor voorin, een manuele versnellingsbak en achterwielaandrijving. Een combinatie die meestal garant staat voor bakken rijplezier.
De Subaru BRZ werd ontwikkeld in samenwerking met Toyota. Want de grote baas van Toyota wilde een kleine, betaalbare sportwagen bouwen, maar had daar geen tijd en middelen voor. Uiteindelijk maakten zij het ontwerp en nam Subaru de ontwikkeling en productie voor z’n rekening. Het verschil tussen de Toyota GT86 en de Subaru BRZ beperkt zich dan ook tot enkele uiterlijke wijziging en een iets anders vormgegeven dashboard.
Voorin ligt een atmosferische 2-liter, 4-cilinder boxer-motor. Die ontwikkeld 200pk bij 7000 tpm en 205Nm koppel bij 6600 tpm. Dit hoogtoerige karakter zorgt ervoor dat je telkens uitgedaagd wordt een versnelling terug te schakelen en hem vol op z’n staart te trappen. Het verbruik steeg dan ook al snel boven de 10 l/100km tegenover de 7,4 l/100km die Subaru opgeeft.
Door het lage gewicht (1256kg) en het lage zwaartepunt kan je de BRZ tot op de millimeter nauwkeurig sturen. Ook de smalle (Prius)-bandjes en het geluid zorgen ervoor dat je tijdens iedere rit met een smile van oor tot oor achter het stuur zit.
Heel wat mensen zeggen dat ze de BRZ nog sneller hadden moeten maken of dat ze er beter wat bredere banden hadden op gemonteerd, maar daar gaat het in deze wagen net om. Het is echt back to basics, wagens als deze onderscheiden de goeie chauffeurs van de bovennatuurlijke chauffeurs. Gelukkig is er een zeer goeie tractiecontrole aanwezig die ervoor zorgt dat je niet overal achterstevoren staat. Ook omdat je zo laag bij de grond zit en de boxer-motor een heerlijk lawaai produceert heb je altijd het gevoel sneller te gaan dan de werkelijkheid, waardoor je bij alle snelheden plezier kan beleven met de Subaru BRZ.
Het interieur is heel basic en voelt wat goedkoop en plastiekerig aan. De zitpositie is dan wel weer uitstekend. Je zit heel laag bij de grond en je benen bijna horizontaal naar voren. Het stuur en de versnellingspook liggen goed in de hand en zorgen ervoor dat je snel vertrouwd raakt met de wagen.
De BRZ die wij testreden was uitgerust met het Executive-pakket. Die kost €32.990 en dan heb je een goed uitgeruste wagen. In dat uitrustingsniveau zitten 17″-velgen, cruisecontrol, verwarmde voorstoelen en elektrisch inklapbare zijspiegels. Voor een navigatiesysteem moet je nog eens €1000 extra betalen. Er is ook een automaat beschikbaar (wat in mijn ogen niet past op dit soort auto’s), die kost €2000.
Valt dat net buiten je budget, dan kan je natuurlijk voor de gewone Subaru BRZ gaan. Die is wel wat minder rijkelijk uitgerust, maar die kan de jouwe zijn voor €28.990.
En ja, hij is dat geld volledig waard. Behalve de wat springerige ophanging (op slecht wegdek) is de Subaru BRZ perfect dagelijks bruikbaar. Je hebt een redelijk ruime koffer, 4 zitplaatsen en je kan de achterbank desgewenst ook volledig plat leggen.
Zuinig zal hij waarschijnlijk nooit worden, gewoon omdat de motor in toeren jagen zo verslavend werkt en hij over het algemeen subliem rijdt. Ik wil er één!
Motor: 4-cilinder boxer benzinemotor, 2.993 cc, 200pk, 205Nm Transmissie: RWD, 6-manueel Prestaties: 226 km/u, 0-100 km/u in 7,6 sec Normverbruik: 7,8 l/100km (testverbruik 11,8 l/100km) Prijs: 32.990 euro