Mercedes GLE 450

Rijtest nieuwe Mercedes-Benz GLE 450

Had je ons 10 jaar geleden verteld dat we in 2019 onderweg zouden zijn in een Mercedes SUV met een potige benzinepitter dan hadden we je wellicht een beetje gek verklaard. In België is daar toch geen markt voor in een met dieselmotor gedomineerde markt? Welja, de overheid (en wellicht ook dieselgate) heeft daar dus anders over beslist. En dus zijn we onderweg in een GLE 450 met zes-in-lijn én EQ power.

Met de GLE is Mercedes toe aan haar vierde generatie van deze uit de kluiten gewassen SUV. De eerste drie generaties gingen als M-Klasse of ML-Klasse door het leven (BMW had namelijk niet zo graag dat Mercedes één van haar auto’s refereerde naar BMW’s sportdivisie). Sinds de facelift van de vorige generatie (W166 interne codenaam) gaat de ML door het levens als GLE. Een poging van Mercedes om wat meer structuur te brengen in haar naamgeving. Met ‘GL’ als afkorting voor Gelände (terreinwagen in het Duits) en de E als verwijzing naar hetzelfde niveau als de E-Klasse. In de praktijk leidt het nog steeds tot enige verwarring, maar dat is nu éénmaal het resultaat van lange vergaderingen van de marketingdivisie.

Mercedes GLE

De velgen maken de auto

De GLE is nog steeds herkenbaar als ML/GLE dankzij de typische vormgeving van de zijdelingse raampartij (C-stijl). Iets wat traditionele ML/GLE rijders wel weten te appreciëren wellicht. Verder zijn er weinig gelijkenissen met de vorige GLE. Verder merken we de strakke catwalk line op die het zijprofiel domineert. Die lijn wordt nog eens extra in de verf gezet dankzij de ‘designo diamanthelder’ witte parelmoerlak. De prijs van die lak is helaas even duur als de naam klinkt. Getooid met AMG pakket geniet de GLE toch enige sportiviteit en resulterend in een ‘dik gat’. De velgen lijken wel uit proportie tegenover het formaat van de GLE. Na inspectie van de bandenmaat blijken het toch 20 inch velgen. Nou dat mag best een maatje meer, maar dat wordt opnieuw diep tasten in je wellicht al lege portefeuille. De velgen maken nu éénmaal de auto al staan ‘kleinere’ velgen natuurlijk garant voor meer comfort. Wie zijn of haar GLE helemaal wil afmaken kan nog opteren voor het Night pakket dat verschillende koetswerkonderdelen met zwarte accenten bekleedt. Onze testwagen kon dan weer rekenen op het chroom pakket. Van downsizing geen sprake bij de GLE. Deze SUV blijft een loebas van een wagen. De nieuwe GLE groeide ruim 10 cm tegenover haar voorganger. Gezien zal je dus worden. Enkel een SUV van dit formaat kan een bepaalde blik van omstaanders teweegbrengen. Een soort combinatie van verwondering, jaloezie met een vleugje afgunst erbij. Ook deze GLE komt daar niet onderuit, of lag het dan toch aan mijn jonge leeftijd?

ADS Plus

De resem aan rijhulpmiddeltjes is eindeloos. Een cruise control die zijn snelheid aanpast aan de toegelaten snelheid aangevuld met een file-functie (automatisch terug vertrekken vanuit stilstand), stuurassistentie met actieve bijsturing, adaptieve grootlichtassistentie, aanhangwagenassistentie, een trekhaak met ESP aanhangwagenassistentie, verkeersbordenherkenning, navigatie met augmented reality functie, 360° parkeercamera’s, anti-verblindingsspiegels en een gigantische head-up display waar meer nuttige informatie opstaat dan de meeste propagandafolders van politieke partijen. Die laatste heeft een resolutie van 720 op 240 pixels. Snufjes die ervoor zorgen dat het prijskaartje van deze GLE 450 oploopt tot net geen € 100.000. Ook straf is dat de auto tot enkele minuten na stilstand het verkeer inclusief voetgangers en fietsers ‘in het oog’ blijft houden om zo onoplettendheid te voorkomen (zogenoemde exit waarschuwing). Wanneer de lampjes in de zijspiegels een paar keer oranje pinken weet je dat je opnieuw op jezelf bent aangewezen.

Al na de eerste meters werd al duidelijk dat de focus van dit slagschip op comfort ligt. Met dank ook aan het onderstel met adaptief dempingsysteem ADS Plus, of luchtvering in gewone mensentaal. Niet dat de GLE last heeft van zwaar overhellen in bochten, maar indien je je zou afvragen hoe een boot op de weg rijdt, dan boek je best eens een ritje met een van luchtvering voorziene GLE. Via een uit de kluiten gewassen knop op de middenconsole kan je het hoogteniveau van de auto regelen. In de GLE klimmen voelt iedere keer aan als het bestijgen van een troon. De vrij harde zetels passen dan weer iets minder in het comfortplaatje. Het onderstel zorgt dus voor weinig rijgevoel. Wie liever sportiever rijdt kiest beter niet voor luchtvering of gewoon voor geen SUV. Voor wie zou denken dat er iets rammelt in de auto, het is wel degelijk je eigen brol die rondslingert in de vele opbergvakken. Mogen we ook nog even meegeven dat voor een auto van bijna € 100.000 de sleutel nogal goedkoop aanvoelt. Gelukkig zijn er alternatieven voorhanden, maar moet je ook daar nu al extra voor bijbetalen?

Voor wie had gehoopt hier iets te lezen over de terreinkwaliteiten van de nieuwe GLE is eraan voor de moeite. We hebben er ons niet aan gewaagd, al zijn onze Belgische wegen toch ook al een belevenis op zich. In een maatpak maak je toch ook geen boswandeling? Op de kanalen van Mercedes vind je ongetwijfeld voldoende filmpjes die de offroad kwaliteiten de hemel in prijzen. Al zal je dan beter het offroad pakket aanvinken in de optielijst indien je van tijd tot tijd van plan bent het onverharde terrein op te zoeken. Een nieuwe optionele functie is het E-Active Body Control dat de GLE als het ware al dansend uit een benarde situatie haalt. Dat snufje kost je wel bijna 13.000 euro (nee geen 0 teveel). In tegenstelling tot de viercilinder aangedreven modellen krijgt de GLE een transfer case met een elektronische multi-disc koppeling die het koppel variabel kan verdelen tussen de assen (van 0 tot 100%).

Mercedes GLE

EQ Power

De 3 liter zes-in-lijn benzinemotor die in het vooronder van de GLE 450 ligt kennen we al van in de CLS 450. Het blok wordt bijgestaan door een 48 Volt batterij die de starter/alternator ook dienst laat doen als extra power booster. Die alternator doet ook dienst om energie te recupereren en zo de batterij op te laden. Die wordt gebruikt om de waterpomp, de aircocompressor en de startmotor aan te drijven. De combinatie is zo goed op elkaar afgestemd dat je er bijna niets van merkt. Enkel bij het starten lijkt het wel alsof je een elektrische auto start. De benzinemotor is goed voor 367 pk en 500 Nm koppel, plus een extra 22 pk en 250 Nm indien de EQ power geactiveerd wordt. Eenmaal je de auto op zijn staart duwt komt er een romige ronk tevoorschijn. In amper 5,7 seconden ga je van 0 tot 100 km/h, maar vergeet wel niet je materiaal in de koffer te bevestigen. Een hoge auto betekent een hoge laaddrempel, maar onder de kofferbodem kan je dan ook nog heel wat nuttige of minder nuttige dingen kwijt. De laadruimte varieert van 825 tot 2.055 liter.

Het gemiddeld verbruik kregen we maar net onder de 10 liter. Ondanks de moeite die Mercedes deed om gewicht te besparen (zoals het gebruik van organo panelen) blijft het een zware auto uiteraard. In de head-up display krijgt de bestuurder ook een melding te zien wanneer de bestuurder van het gas ‘moet’ indien het bergaf gaat of indien er een tragere zone tegemoetkomt. Geen verplichting uiteraard. In ecostand vertrekt de GLE 450 ook vanuit de tweede versnelling en ook slim is de verkeersbordafhankelijke cruise control (optie). Ook zonder de cruise control remt de auto snel af aangezien de zeilfunctie (motor en versnellingsbak worden van elkaar losgekoppeld) wordt afgewisseld met remmen op de motor indien er vertraagd moet worden. Ook de laagste luchtweerstandswaarde van dit segment levert haar bijdrage aan het acceptabel verbruik.

Interieur

In navolging van de eerste generatie van deze SUV is deze GLE nu ook verkrijgbaar met een derde zetelrij. Kwestie van de GLS die ook net volledig vernieuwd is (en die we stiekem iets mooier vinden) het vuur aan de schenen te leggen. Tijdens pittig bochtenwerk kan je de auto ook stevig vastnemen dankzij de twee extra handgrepen op de middenconsole. Het doet ons wat denken aan iets gelijkaardigs dat we op de Porsche Cayenne van de eerste generatie terugvonden.

Ook het interieur van de GLE wordt gedomineerd door een volledig digitale widescreen cockpit en een resem aan luchtventilatiemonden in een speciaal voor de GLE en GLS weggelegd design. Het is even wennen, maar na enige tijd past het de auto wel. Ook fijn, maar thuis misschien iets moeilijker uit te leggen, is dat je nooit meer alleen onderweg bent dankzij het vrouwelijk gezelschap van de MBUX. Indien je een geconnecteerd Mercedes-me profiel hebt en een geldig data abonnement kan je ze zelf enkele grapjes laten vertellen of iets meer over deze ster te weten komen. Alles is groot in de GLE 450 tot op de zonnekleppen toe. Je kan er jezelf bijna mee bewusteloos slaan.

Conclusie

De huidige SUV markt ligt tegenwoordig zo dicht bijeen dat het eigenlijk een kwestie van persoonlijke voorkeur of klantenbinding blijkt om de keuze te maken voor een bepaalde SUV. De nieuwe GLE heeft wel enkele streepjes voor als het neerkomt op interieursfeer, veiligheidssnufjes en comfortsnufjes. Ook de Mercedes assistente die altijd voor je paraat staat is echt wel een meerwaarde. Het blijft wachten op enkele plug-in hybrides voor wie zich wat groene moed wil inspreken voor zover dit mogelijk is met auto’s van dit formaat. Tot dan blijft de GLE 450 in combinatie met de EQ startgenerator de ideale motor voor wie het toch wat sneller mag gaan zonder dat het verbruik torenhoog uitvalt. Voor wie echter meer belang hecht aan verbruiksrecords is met een dieselende GLE beter af. En die voldoen zelfs aan de EURO 6d en RDE (Real Driving Emissions) level 2 norm die pas verplicht wordt vanaf volgend jaar dankzij een extra katalysator.

AUTOMercedes-Benz GLE 450
Motor3,0 l zes-in-lijn
Maximum vermogen367 pk tussen 5.500 & 6.100 rpm
Maximum koppel500 Nm 1.600 & 4.500 rpm
Overbrenging & transmissiePermanente vierwielaandrijving & 9G-TRONIC
0-100 km/h5,7 s
Topsnelheid250 km/h
CO2 uitstoot190 g/km (NEDC)
Normverbruik8,3 l /100 km (NEDC)
Testverbruik9,9 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 34.485
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 73.326
BIV€ 2.420,24
Jaarlijkse verkeersbelasting € 883,88