Mini Clubman

Rijtest: MINI One D Clubman

Of de MINI nog een iconische wagen is valt te betwijfelen. ‘De MINI’ is dan ook een term uit het verleden. Stap je een MINI-showroom binnen dan kan je kiezen uit liefst 8 verschillende modellen. Gaande van de klassieke 3-deurs tot de gloednieuwe 5-deurs, Countryman, Paceman en Clubman. Heb je jouw keuze gemaakt moeten er nog zware knopen worden doorgehakt, liefst 6 tot 7 versies zijn beschikbaar per model. De kale versie, de One, de One D als diesel, de Cooper, Cooper S tot de meest sportieve John Cooper Works-versie. Al deze versies zijn beschikbaar op alle modellen. Wij reden afgelopen week met de MINI One D Clubman.

Mini Clubman

 

Exterieur

Het eerst wat opvalt is de lengte van de wagen, “MINI? Maxi is juister in dit geval”. Al is de merknaam natuurlijk geen aanduiding voor de grootte van hun wagens. Vroeger wel, vandaag niet meer. De Clubman meet liefst 4,25 meter lang. Ook de lange wielbasis valt op, die is 2,6 meter lang tussen de wielen. Nog iets wat ons direct opvalt bij het afhalen zijn de Fiat 500-achtige achterlichten. Wellicht hebben beide designs niets met elkaar te maken maar de gelijkenis is er toch. De typische MINI-neus wordt gelukkig wel in stand gehouden, iets wat we alleen maar kunnen toejuichen. Maar weinig merken/modellen hebben zo’n persoonlijkheid als MINI. Onze testwagen is voorzien van 16 inch velgen, mooi voor het oog maar of het ook comfortabel is om mee te rijden lees je hieronder. De twee kleine achterdeurtjes met bijhorende ruitenwissertjes zijn uniek in zijn soort en geven de Clubman nog meer trotsheid qua design.

Mini Clubman

Interieur

Wie al eens in een MINI gereden heeft of zelfs maar gezeten weet dat het interieur er altijd hetzelfde uitziet. Met veel rondingen en vooral veel jeugdigheid. Dat feit kunnen we alleen maar appreciëren. Eindelijk een merk dat een jarenlange traditie in stand houdt en niet almaar strakkere interieurs probeert te ontwerpen. De zitpositie is logischerwijze aan de lage kant aangezien de Clubman redelijk laag bij de grond staat. Toch heb je het gevoel dat de grote velgen en de carrosserie hem redelijk ‘hoog’ plaatsen. Dat is ook zo en mede het gevolg van de kleine ruimte tussen de daklijn en deurleuningen. De stoelen voelen comfortabel aan ook al is het deze keer gaan fancy leder maar gewoon een stoffen bekleding. Het voelt allemaal heel gewoontjes aan maar is eveneens mooi afgewerkt met de Piano Black decoratieve lijsten (€161,16), de tellers, de boordcomputer, de radiobediening met grote draaiknop op de middenconsole of aan het stuur, alles wat je verwacht van te kunnen en te doen kan je ook daadwerkelijk doen in deze wagen.

Mini Clubman

Starten gebeurt met een schakelknop die zomaar uit een ruimteraket lijkt geplukt. De ronde lijst rond het beeldscherm is voorzien van kleuren die veranderen naarmate het radiovolume verhoogt. In ‘eco’ rijden zorgt ervoor dat deze optie (€429,75) groen wordt. Een leuke bijkomstigheid in de alledaagse ellende van het verkeer. Alles functioneert naar behoren in het interieur en je krijgt werkelijk waar voor jouw geld. Hoeveel geld is iets voor ‘Prijs & Opties’.

Mini Clubman
Ook achterin is heel wat ruimte in de Clubman

 

Rij-ervaring

De eerste meters met de One D Clubman gaan vanzelf, letterlijk dan, want het is een diesel. De 1500 cc-dieselmotor die 115 pk produceert blijft een typische MINI-motor. De eerste schakelbeurt doet ons terugdenken aan wagens van voor het jaar 2000. Als er iets op te merken valt aan deze Clubman en hoogstwaarschijnlijk alle handgeschakelde MINI’s dan is het de transmissie. Die gaat nog gepaard met te veel fysiek geweld. De wagen in achteruit plaatsen lukt niet van de eerste poging. Soms hadden we tot wel vier pogingen nodig om de wagen achteruit te krijgen. Toch een sterk minpunt als je voor de handbak zou gaan.

Een kenmerk eigen aan MINI’s, of toch de Clubman en 5-deurs die we al gereden hebben, is het aantal toeren bij het schakelen. Normaliter schakel je bij het punt waarop de motor veel toeren begint te maken in de huidige versnelling. Bij de Clubman zit je dan al aan ontzettend veel toeren per minuut. Zoveel zelfs dat het niet meer natuurlijk aanvoelt wanneer je de wagen verlangt dat je opschakelt. De display voor de tellers vertelt je precies wanneer je best opschakelt. Terwijl je van nature uit nog even zou wachten om te schakelen. Dat is uiteraard om het verbruik te drukken en niet iets wat je verplicht hoeft te doen.

Mini Clubman

In een file staan en constant de koppeling los en wat gas geven gaat gepaard met wat we omschrijven als ‘het gevoel van continu stil te vallen’. De motor maakt een geluid waarbij je het gevoel krijgt van te weinig gas te geven bij het loslaten van het koppelingspedaal, ook al geef je bijzonder veel gas-input. Het rijden zelf is niets op aan te merken. Het vooroordeel van te grote velgen op een ‘kleine’ MINI met bijhorend slecht rijcomfort klopt absoluut niet. De Clubman rijdt zelfs redelijk zacht voor zijn segment. Remmen is, net zoals bij de recente BMW’s die we getest hebben, uitstekend accuraat.

De besturing is typisch BMW, perfect waar nodig en bij momenten aan de zware kant. Wellicht is dat het gevolg van de grote en brede voorbanden. Niet zo afstandelijk als bij bijvoorbeeld Mercedes maar een natuurlijke besturing die je volledige controle geeft. Bij hoge snelheden is een kleine bijsturing geen gevaarlijk manoeuvre.

Het verbruik dan. MINI zelf geeft 3,8 liter per 100 kilometer op. Dat is wel héél ambitieus. Wijzelf kregen de MINI op 5,9 liter als we ons uiterste best deden. Bij sportief rijgedrag loopt dat op tot 6,6 liter. Op dat moment wordt er namelijk veel gevraagd van de kleine motor waardoor het verbruik oploopt.

Mini Clubman

Prijs & Opties

MINI’s hebben het gerechtvaardigd vooroordeel duur te zijn. Vooral de verhouding prijs en hoeveelheid auto is iets waar veel mensen zich niet kunnen overheen zetten. Dat was misschien zo in het verleden, nu is die verhouding 1 op 1. Dit dankzij de groei die de MINI, in dit geval de Clubman, heeft doorgemaakt. Vergelijk je de Clubman met een BMW 1-reeks dan kom je qua prijs op nog geen €1.000 verschil in het voordeel van de Clubman. En toch zijn beide modellen nagenoeg identiek aan elkaar. Alleen het de BMW een meer volwassen uitzicht en gevoel dan de MINI. De basis-Clubman, de One, kost €21.940. De One D, de versie die wij meekregen kost €23.740. Met enkele opties zoals het multifunctioneel stuur (€280,99), verwarmde zetels vooraan (€280,99), het Radio MINI Visual Boost met interactieve kleuren (€429,75) en parkeersensoren achteraan (€330,58) klokken we voor onze testwagen af op €25.535,00 inclusief btw. Zoals reeds gezegd, heel vergelijkbaar met een 1-reeks. Kies je voor een Volkswagen of niet-Duits merk dan kom je uiteraard veel goedkoper uit maar krijg je geen MINI-persoonlijkheid over je heen die toch wel gesmaakt wordt.

Mini Clubman

Conclusie

Een leuke stadswagen die nog verrassend veel ruimte heeft om een en ander te vervoeren. Een toereikende en fiscaal zeer vriendelijke dieselmotor (99 gram CO²) gekoppeld aan een iets minder handige manuele transmissie (zes-traps) voor een duurdere prijs dan Franse of Aziatische concurrenten maar die dat compenseert door eigenheid, kwaliteit en jeugdigheid in de plaats te bieden. Een AutoJunior-tip: ga voor de automatische versnellingsbak, die start vanaf €25.580 euro.

Tot de volgende!

 

 

Genoeg gelezen? Overtuigd? Krijg (gratis) de maximale prijs voor jouw oude wagen berekend.