Rijtest: Mini One D 3-deurs vs. 5-deurs

Mini, het is het merk dat begon met één simpel, prachtig model: de Mini Cooper. Het was een klein, schitterend autootje dat heel wat teweeg heeft gebracht in de autosportgeschiedenis. Later, nadat BMW het merk in 1994 overnam, kwam daar in april 2001 de Mini One bij. Het is de lichtere versie van de Cooper en wij reden met de allernieuwste!

We reden er zelfs 2 keer mee, en dat was niet om het verschil tussen 3 deuren en 5 deuren aan te tonen. Voor wie dat toch wil weten: het verschil is 2 deuren. Niet meer, niet minder. Waarom we er dan wel 2 hebben getest is eigenlijk gewoon puur toeval. Ja, wij werken zo keurig dat we zelfs hetzelfde model 2 keer testen. Maar genoeg daarover, tijd om ons te concentreren op de Mini’s.

IMG_4581 bewerkt

Interieur
Als je instapt in een Mini heb je precies het gevoel in een ruimteschip te stappen. Elk knopje en lichtje is zodanig ontworpen dat je er uren naar zou durven kijken, zonder jezelf af te vragen waarvoor het dient. Het startknopje, het multimediascherm waarvan de rand verandert in allerhande kleuren, het ziet er allemaal zo speciaal uit. Het is dan ook een waar genot om in de Mini te vertoeven. Verder is er natuurlijk meer dan genoeg ruimte om jezelf en 3 passagiers te vervoeren. Een vierde passagier zal krap worden, maar we zitten dan ook niet in een GLE. Je zult je vierde passagier ook niet in de koffer kwijtgeraken want met een koffervolume van zo’n 211 liter voor de 3-deurs krijg je daar geen mens in, laat staan dat het legaal zou zijn. Door de zetels plat te leggen en gewoon 3 van de 4 passagiers thuis te laten kan je het koffervolume wel uitbreiden tot 731 liter. De 5-deurs doet het een beetje beter met een koffervolume van 278 liter, uitbreidbaar tot 941 liter.

Wat de optielijst betreft kun je de One D behoorlijk standaard houden, wat fiscaal natuurlijk vrij interessant is. Wie toch meer verwacht kan opties nemen zoals een navigatiesysteem (€795), airconditioning (€976) en parkeersensoren aan de achterkant (€356). Het zijn maar voorbeelden van opties die misschien wel eens interessant zouden kunnen zijn.

IMG_0255 autojunior

Exterieur
Mini’s zijn doorheen de jaren eigenlijk nooit echt verandert, zo ook onze One D’s die er enkel wat ronder en frisser uitzien dan hun voorganger. Het merk valt goed te vergelijken met Porsche, beiden hebben ze een succesauto gehad in het verleden en die wagen is de basis geworden voor een volledig gamma aan opvolgers die maar kleine beetjes per nieuw model veranderen. Begrijp me niet verkeerd, ik hou van de Mini’s en van de Porsche 911. Maar we mogen toch gerust toegeven dat ze doorheen de jaren nooit echt grote veranderingen hebben ondergaan.

IMG_0302 autojunior

Rijgedrag
De One D is nog altijd zijn speelsheid niet kwijt, de bochtjes zijn heel precies te nemen met dit kleine wagentje en het blijft dikke fun.  De fun verdwijnt weliswaar op de autosnelweg want daar lijkt de zesde versnelling nogal overbodig. Hij lijkt echt onder zijn toeren te rijden, inhalen gebeurt dan ook in 1 of 2 versnellingen lager zodat de 1,5 liter 3-cilinder dieselmotor toch een beetje op gang komt.

Verbruik
Volgens Mini zou de One D zo’n 3,5 liter/ 100 km gemiddeld verbruiken. Ze pakken er alleszins heel graag mee uit op hun website, je kunt er werkelijk niet naast kijken. Wat de realiteit betreft is het toch een beetje een ander verhaal met een gemiddelde van 4,9 liter/ 100 km. Natuurlijk zit je daarmee nog steeds ver onder het verbruik van de meeste benzinemotoren, wat een diesel fiscaal toch nog altijd interessant maakt. Of dat zo blijft in de toekomst is de grote vraag natuurlijk.

IMG_0279 autojunior

Conclusie
De Mini One D is de ideale 2de gezinswagen, het verbruik ligt vrij laag en je geraakt vrij comfortabel, in een prachtig interieur van A naar B. Ook voor grote firma’s die hun personeel een comfortabele bedrijfswagen willen geven die tevens fiscaal goed in de markt ligt is de One D zeker een interessante keuze. De 5-deurs is natuurlijk de meest praktische variant voor wie kinderen moet vervoeren.

Nog even de specificaties op een rij:

3-deurs

Motor: 1,5l twinturbo 3-cilinder diesel, 95 pk (4.000 rpm), 220 Nm (1.750-2.250 rpm)
Transmissie: voorwielaandrijving, manuele zesbak
Prestaties: 190 km/u, 0-100 in 11,0 seconden
Normverbruik: 3,4-3,5 l/ 100 km, CO2-uitstoot van 89-92 g/km
Prijs: vanaf €18.990

5-deurs

Motor: 1,5 l twinturbo 3-cilinder diesel, 95 pk (4.000 rpm), 220 Nm (1.750-2.250 rpm)
Transmissie: voorwielaandrijving, manuele zesbak
Prestaties: 187 km/u, 0-100 in 11,4 seconden
Normverbruik: 3,5-3,6 l/100 km, CO2-uitstoot van 92-94 g/km
Prijs: vanaf €19.970