MINI Countryman S E

Rijtest MINI Countryman S E Plug-in Hybride

Louis kon eerder al de MINI Cooper S E Countryman ALL4 testrijden tijdens de Belgische persvoorstelling enkele maanden geleden. MINI was zo vriendelijk om ons opnieuw haar eerste plug-in hybride ter beschikking te stellen als vervoer tijdens de Formule 1 Belgian Grand Prix. Met ‘s avonds een stopcontact ter beschikking en overdag een parking op een drassige weide het ideale scenario om de kwaliteiten van de nieuwe Countryman te ontdekken.

 

Side scuttles

MINI is met haar nieuwste Countryman toe aan de tweede generatie van de compacte SUV. Of is het een SAV? Voor wie heel diep graaft weet dat het vroegere Austin Mini ook een Countryman in het gamma had, inclusief houten accenten op het koetswerk indien gewenst. De looks van die voormalige Countryman vinden we wel eerder terug op de huidige Clubman. Het succes van de eerste (nieuwe) generatie Countryman bracht MINI voldoende vertrouwen om een grondige update van haar volumineuze MINI te voorzien. De basislijnen van de nieuwe zijn zo goed als gelijk aan de vorige, maar vooral de koplampen kregen een moderne toets met desgewenst LED technologie. De radiatorgrille onderging ook een transformatie van trapezium naar een soort banaanvorm. Geen schoonheidsprijzen wellicht voor deze MINI, maar wel karakter te over.

MINI Countryman S E

Zoals dat dan tegenwoordig hoort is er van de nieuwe Countryman ook een plug-in hybride beschikbaar. Kenmerkend voor de MINI Countryman S E plug-in hybride zijn de gele S op de grille en de E-aanduiding op de kofferklep. Ook aan de zijkant net achter de voorwielen zitten specifieke afdekpanelen (side scuttles) waarachter de laadpoort zich bevindt. Officieel krijgt deze MINI de naam Cooper S E Countryman ALL4 opgelepeld, een mond vol viergangenmenu. Onze MINI had overigens last van een wispelturige achterklep. We zijn er nog steeds niet uit hoe je kofferklep met een voetbeweging open krijgt, maar ze ging wel verschillende malen spontaan open toen we er achter liepen. Gelukkig zijn onze reflexen op niveau …

Piano Black LED

Vooral het interieur onderging een grondige transformatie. Geen ronde ventielatiemonden meer, maar ditmaal rechthoekige exemplaren. De snelheidsmeter verhuisde van de centrale teller naar achteraan het stuurwiel en wordt vergezeld door een meter die het samenspel van de benzine- en elektromotor weergeeft. Bij vertragen en vooral bij remmen, zie je de teller richting ‘Charge’ springen. Verder vallen de overdaad aan knopjes en hendeltjes op in het interieur.

Het is dan ook even zoeken naar alle functies van alle hendeltjes, zeker omdat er ook een iDrive knop uit de BMW rekken voorhanden is. De knopjes voor de elektrische ruiten doen zelfs denken aan die van de Rolls-Royces die we al konden testrijden. Het interieur toont dan ook best wel wat vakmanschap. De lange hendeltjes, het centraal scherm (tevens touchscreen), de kleurinstellingen, de sfeerverlichting (MINI Yours Interior Piano Black LED: € 330,58), de geruite zitvlakken van de zetels (Cross Punch Carbon Black leder: € 677,69), de frisse witte accenten op het dashboard en ga zo maar door. Knap.

Specifiek voor de Countryman S E is de gele start-stop hendel die zich midden op het dashboard bevindt. Best wel even wennen. Het stuur is in de hoogte en diepte verstelbaar en handig is dat de tellerpartij meebeweegt. De harde dashboard bekleding is dan wel weer magertjes voor een auto van bijna € 50.000. Wel knap is het gigantisch panoramisch open dak (€ 826,45). De zetels zitten strak rond je lichaam, maar zijn wel aan de smalle kant. Over alles in het interieur lijkt zeer lang nagedacht. Zo wordt de kleur van het centraal scherm verder getrokken in een lichtband rond het centrale scherm. Hetzelfde geldt voor het volume, het toerental en het laadpercentage van de batterij. Zeer fancy. De instellingen en keuzemenu’s zijn eindeloos. Opnieuw een bewijs dat MINI echt focust op jong publiek. Iets ouderwetser is het uitklapbaar picknickbankje op de koffer (€ 107,44). Very British. De MINI had ook de handige head-up display, maar voor € 669,42 verwacht je projectie op de voorruit en niet op zo’n apart inklapbaar schermpje.

Tot 125 km/h elektrisch

Het rijgedrag is best indrukwekkend gezien het formaat van deze MINI. De Britten (of Duitsers) zijn er in geslaagd de sportieve genen van de kleinere MINI’s door te trekken naar de Countryman. Ook het stuurgevoel ligt binnen de lijn van de MINI-verwachtingen en biedt meer dan voldoende feedback. Via de grootste draaiknop ever (rond de versnellingspook) kan je kiezen tussen Green, Mid en Sport rijmodi. Via een hendel op de middenconsole kun je dan weer de aandrijfmodus aanpassen: AUTO eDrive, MAX eDrive en Save Battery.

In ‘AUTO eDrive’ modus doen de computers het nodige om te bepalen wanneer de verbrandingsmotor het overneemt van de elektromotor. Als het laadpercentage van de batterij tussen 7% en 100% bedraagt, rijd je emissieloos tot 80 km/h. In de ‘MAX eDrive’ modus rijdt de MINI zelfs volledig elektrisch tot een snelheid van 125 km/h. MINI vertelt er dan wel niet bij hoeveel km de batterij het uithoudt aan die snelheid en we zijn het ook vergeten uit te testen in de praktijk. In ‘Save Battery’ modus laadt de verbrandingsmotor de batterij op tot 90% om bv. bij het inrijden van de stad opnieuw op elektrische aandrijving over te schakelen. Of dat zo verstandig is laten we in het midden. De combinatie elektromotor (aandrijving op de achterwielen) en benzinemotor (aandrijving op de voorwielen) zorgt voor het ALL4 label. Indien de batterij plat is, is er ook geen vierwielaandrijving beschikbaar dus.

Mini plug-in hybride

Opvallend is dat het vrij lang duurt vooraleer de 1,5 liter driecilinder verbrandingsmotor bijspringt of volledig overneemt. Zelfs 80 km/h bergop neemt de elektromotor volledig voor haar rekening. Daarom is het extra verwonderlijk dat het gemiddelde verbruik toch zo hoog uitvalt. De vorige bestuurder kwam uit op 7,5 liter per 100 km. Wij kregen het gemiddeld verbruik richting 5,4 liter per 100 km en 4,5 kWh per 100 km. De MINI werd dan ook ‘s avonds telkens opgeladen, maar wellicht waren de lange ritten van Brussel naar Spa-Francorchamps en terug naar West-Vlaanderen de ‘boosdoeners’. De driecilinder levert 135 pk, de elektromotor is op haar beurt goed voor 89 pk. De verbrandingsmotor blijft bij zware belasting lang in toeren en klinkt ook best ruw.

Officieel belooft MINI een rijbereik van 500 km met een volle tank en volledig opgeladen batterij. Het bleek onhaalbaar in de praktijk. Samen met enkele Lexussen en Tesla’s waren we wel de enige wagens die tijdens het Formule 1 Grand Prix weekend emissieloos stonden aan te schuiven op de verzadigde wegen rond het circuit. Hopelijk werd de elektriciteit ook op milieuvriendelijke wijze opgewekt … Dankzij amper 49 g CO2 per 100 km en 2,1 liter gemiddeld verbruik is de wagen in België een fiscaal paradijs m.b.t. inschrijvingstaks, verkeersbelasting en VAA. In theorie kunnen 42 km volledig elektrisch afgelegd worden. In de praktijk kan je rekenen op minstens 32 km.

Mini plug-in hybride

Conclusie

Stijlvol, ruim, gezellig, schitterend weggedrag, weinig rijbereik, duur maar fiscaal aantrekkelijk. Dat zijn de kernwoorden die de eerste MINI plug-in hybride kenmerken. Deze MINI zal de planeet niet redden, maar het feit dat je de emissies tot nul kan herleiden tijdens file of bij lagere snelheden (tot 80 km/h!) sust het geweten toch enerzijds. De MINI moet je dan wel telkens gedisciplineerd aan de elektriciteit leggen. Er is al een MINI Countryman S E vanaf € 37.350, maar het prijskaartje loopt al snel op richting € 50.000 bij het aankruisen van enkele leuke opties. Wie niet van plan is om deze MINI effectief iedere nacht aan de stekker te hangen of wie gewoon geen laadmogelijkheden heeft verwijzen we graag door naar de conventionele motorisaties.

Mini plug-in hybride

AutoMINI Cooper S E Countryman ALL4
Motor1.499 cc driecilinder (benzine) + 7,6 kWh batterij aangedreven door elektromotor
Maximum vermogen136 pk bij 4.400 rpm (benzinemotor) + 88 pk (elektromotor)
Maximum koppel220 Nm tussen 1.250 - 4.400 rpm (benzinemotor) + 165 Nm (elektromotor)
OverbrengingVierwielaandrijving & zestrapsautomaat
0-100 km/h6,8 s
Topsnelheid198 km/h
CO2 uitstoot49 g/km
Normverbruik2,1 l/100 km
Testverbruik5,6 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 37.350
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 49.915
BIV€ 0 (tot 2020)
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 0 (tot 2020)