Rijtest: Mercedes-Benz S500 Coupé

S500Coupé-4

De Mercedes S-Klasse met lange wielbasis hebben we al eens eerder gereden, maar voor de mensen die hun grote auto liever wat kleiner hebben (?) is er ook een Coupé variant beschikbaar. Ook deze keer gingen we op pad met de S500.

De volledige naam van deze wagen is de Mercedes-Benz S500 Coupé 4Matic. Deze Coupé vervangt de oude CL en dat is, naar mijn mening, één van de mooiste coupés van de laatste jaren.

De nieuwe Coupé neemt dezelfde neus over van de grote S-Klasse en dat staat hem beeldig. Ook in Coupé-vorm straalt de S-Klasse sportiviteit, elegantie en … klasse uit. Aan de achterkant kon ik (op foto) minder wennen, maar in het echt past het wel bij de wagen.

S500Coupé-6

Iets waar je ook aan moet wennen is de motor. Voorin ligt een 4,6-liter grote V8 met dubbele turbo en die produceert 455 en 700(!) Nm koppel. Dat koppel is beschikbaar vanaf 1800 tpm, waardoor hij zeer rustig rijdt, maar tegelijkertijd ook voor adembenemende hernemingen zorgt. Als dat nog niet genoeg is, dan is er ook nog altijd de S63 AMG en S65 AMG met respectievelijk 585 pk, 900 Nm koppel en 620pk, 1000Nm koppel. Al haalt de S65 AMG zijn kracht uit een V12.

Bij de CL500 hoorde je amper het geluid van de V8, net als bij de lange versie van de S-Klasse overigens. Bij de coupé hebben ze ervoor gezorgd dat het snel duidelijk wordt dat je met iets speciaal én behoorlijk snel onderweg bent. Ondanks dat deze Coupé 1995 kilogram weegt sprint hij toch van 0 naar 100 in amper 4.6 seconden en de topsnelheid bedraagt… heel verrassend… 250 km/u. Met het optionele AMG-pakket kan je de begrenzer verhogen naar 300 km/u.

S500Coupé-1

De S500 is vanzelfsprekend meer gefocust op comfort dan zijn broertje de S63 AMG en dat doet hij uitstekend. De ophanging is subliem, dat in combinatie met de fantastische geluidsdemping zorgt ervoor dat je in alle rust en stilte over de autobahn kan knallen. Want daar komt hij het best tot zijn recht. Hoewel hij z’n best doet om de kilo’s te verbergen, blijft het een coupé van een dikke 2 ton.

S500Coupé-7

Het interieur heeft meer weg van hightech salon dan van een auto-interieur. Het straalt niet dezelfde klasse uit als bij een Bentley, maar dat maakt hij goed met de ontelbare gadgets die verstopt zijn in het interieur. Van heerlijke fauteuils met ingebouwde massagefunctie tot sfeerverlichting met verschillende kleuren. We zijn uren bezig geweest en waarschijnlijk hebben we nog niet alles gevonden. De sierlijsten in carbon, in plaats van zwarte pianolak of hout, maken het voor mij ook af.

S500Coupé-11

De S500 Coupé is te verkrijgen vanaf €130.922… Dat is een heleboel geld, maar de Bentley Continental GT kost bijna €30.000 meer. Ik zou dat geld gebruiken om de S500 volledig vol te duwen met opties (zoals onze testwagen die uitkwam op €167.000).

Behalve de typische “coupé-problemen” zoals een kleine koffer en een slechte instap naar achteren, valt er amper iets op aan te merken. Zoals we concludeerden bij de S500 L is dit wel degelijk één van de beste auto’s op de markt. Met andere woorden, de laatste generatie van de S-Klasse is het ultieme voorbeeld van de bekende Mercedes-slogan: “Das beste oder nichts.”

Motor: V8 benzinemotor, 4.663 cc, 455pk, 700Nm (bij 1.800 tpm) Transmissie: AWD, 7-traps DCT Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 4,6 sec Normverbruik: 9,9 l/100km Prijs: 130.922 euro