Rijtest: Mercedes-Benz GLC220d 4Matic Launch Edition (video)

De Mercedes-Benz GLK was voor velen het lelijke eendje in de Mercedes-Benz-stal. En toch is dat segment een kassucces geweest voor vele constructeurs. Denk maar aan BMW met de X3 en Audi met de Q5. Voorloper van dit segment was overigens Nissan met zijn Qashqai. Je zou verwachten dat Mercedes-Benz dan vroeger zou komen met een waardige concurrentiële vervanger. Maar goed, beter laat dan nooit. Dit is de nieuwe GLK onder de naam Mercedes-Benz GLC. Wij reden een vijftal dagen met de GLC220d 4Matic Launch Edition, hieronder het resultaat.

DSC_0015

Design: Mercedes zoals we het kennen

Het design is hoogstwaarschijnlijk het nieuwste kenmerk van de GLC (buiten de naam gerekend). Toen we de GLC voor het eerst zagen op een of ander overhypet autosalon was het “een C op hoge poten”. En dat is ook zo. Daarom ook z’n nieuwe naam. Gebaseerd op de C-klasse, net zoals de X3 en Q5 gebaseerd zijn op hun sedans.

Aangezien iedereen bij AutoJunior de nieuwe Mercedes-Benz C-klasse prachtig vindt zou je verwachten dat de GLC vlotjes geslaagd is voor zijn looks. Toch zijn de meningen verdeeld. Vooral over de achterkant is niet iedereen het eens. Geparkeerd naast een Porsche Macan S tijdens een AutoJunior-vergadering (nee, zo rijk word je niet van autojournalistiek) zijn de gelijkenissen zichtbaar. Ook al zit er een prijsverschil op van meer dan 25.000 euro.

DSC_0016

De GLC220d 4Matic die we meekregen van Mercedes-Benz Belgium was gelakt in het ‘Tenorietgrijs’, een eerder zeldzame kleur die je niet vaak zal tegenkomen op de openbare weg bij andere merken. Een kleur die er na een dagje offroaden al helemaal anders uitziet. De sportieve AMG-velgen geven de GLC toch nog een sportief kantje.

DSC_0002

Besluitend kunnen we stellen dat het design puur persoonlijk wordt gesmaakt maar dat het zeker in de typische Mercedes-lijn ligt.

Interieur

De perswagen die we meekregen had deze keer geen Exterieur AMG Line zoals bij vele andere Mercedes-modellen die we testten, maar wel een Interieur AMG Line (€1.050). Dat interieur ziet er met die optie een stuk strakker en frisser uit. Het lederen sportstuur en het lcd-scherm zijn de grootste opvallers eenmaal je in de GLC stapt. Maar ook de pedalen zijn sportiever geworden dankzij dat interieurpakket. Leder is een must in bijna elke nieuwe wagen, ook het zwarte leder in de GLC komt zeer goed tot z’n recht.

DSC_0011

De drie ventilatoren centraal en de klimaatbediening zijn zeer handig opgesteld. Klein puntje van kritiek zijn de vier richtingaanwijzers, die kleine knop zit ietwat onhandig aan de rechterkant van de middenconsole. Centraler was iets veiliger geweest.

DSC_0086

In de GLC kan je kiezen voor twee navigeermogelijkheden op het grote beeldscherm. Een grote draaiknop of de touchpad die mooi bovenop de draaiknop verwerkt is. Langs beide kanten heb je nog de rijmodi, parkeersensoren, volume en tractiecontrole. Dat kennen we natuurlijk al uit vorige rijtests. Leder is een must in bijna elke nieuwe wagen, ook het zwarte leder in de GLC komt zeer goed tot z’n recht.

DSC_0078

De kofferruimte bestaat uit 550 liter, genoeg plaats voor elke reis wat ons betreft. Tafels of kasten vervoeren zal dan weer niet gaan.

DSC_0072

Na het handig neerklappen van de achterbank met behulp van een trekknop kan je de kofferruimte nog eens extra vergroten. Groot genoeg, lijkt ons.

DSC_0077

Motor & Aandrijving

De motor hebben we al meermaals aan de tand gevoeld. Het is tenslotte de ‘220d’, de 2,1 liter diesel viercilinder met 163 pk. Een pérfecte motor voor de GLC. En dat zeggen we met enige overtuiging. Rustig of sportief rijden, de 2,1 liter diesel kan het zeker aan. Daar we niet overtuigd waren van dezelfde motor in de lange en zware CLS220, zijn we nu zeker dat de motor voldoende vermogen levert voor ieders rijgedrag. En dat mag je zelfs ruim nemen want wie zeer sportief rijdt zal opmerken dat het stuur zeer vinnig reageert, de exacte bewegingen maakt die je wenst en goed in de hand ligt. De GLC is geen kleine wagen dus sturen zoals een A-klasse doet hij niet. Maar toch een aangename verrassing wat betreft de besturing.

DSC_0028

De automatische transmissie is voorzien van de 9G-Tronic automaat. Die kennen we al en ook daar is niets op aan te merken. Schakelen bij een zeer laag toerental hoort dus ook bij de GLC220d 4Matic, you love it or hate it. Zetten we de wagen in Sport of Sport+ dan krijgen we een hoger toerental eenmaal er snelheid wordt gemaakt. Ook de besturing en ophanging verstijven. Het zuinigst rijden gebeurt overigens in Eco-mode. Over zuinig rijden gesproken, het gemiddeld verbruik tijdens de rijtest ligt op een dikke 7 liter per 100 km. Dat is zeker aanvaardbaar wanneer je weet dat de informatiefiche 5,5 liter aangeeft. De CO² ligt overigens op 143 gram, wat niet bijzonder aantrekkelijk is in deze tijden.

DSC_0090

Zoals de titel aangeeft hebben we te maken met een 4Matic, een vierwielaangedreven GLC. Dat is een mooie bijkomstigheid als je jouw GLC samenstelt. Maar echt nuttig is het niet op onze Belgische wegen. Tijdens de rijtest offroad gaan met een 4Matic is leuk maar daar blijft het ook bij. Een tweewielaangedreven variant zal goedkoper en logischer zijn.

DSC_0071

Wegligging & Comfort

In- en uitstappen uit de GLC is zeer gemakkelijk, zowel voor jongere als oudere mensen. De wagen staat niet dermate hoog dat er moet ‘geklommen’ worden. Eenmaal ingestapt geeft de zitting een comfortabele ondersteuning, aangevuld met de elektrische instelling van de stoel kan je jouw meest comfortabele positie bepalen en opslaan.

Rijden met de GLC220d 4Matic gaat vanzelf, met de perfect afgestemde automaat en de directe besturing is het rijcomfort zeer hoog. De ophanging zorgt ervoor dat je bijzonder aangenaam vertoeft in Eco- en Comfortmodus. Ga je de sportieve toer op dan merk je iets meer van de ophanging in de vorm van stijfheid. Enkel op onverharde wegen en kasseien merk je dat het onderhuids een C-klasse is waarmee je de baan op gaat.

DSC_0066

Een negatief punt tijdens het rijden is de zichtbaarheid voor de bestuurder en passagier. De kleine ruimte tussen de daklijn en het dashboard kan voor sommigen een zichtbelemmering vormen waardoor het gevoel van onoverzichtelijkheid tijdens het rijden kan ontstaan.

DSC_0013

Op de tweede zitrij is het bijna even aangenaam reizen. Volwassenen hebben genoeg beenruimte en de temperatuur kan je zelf helemaal regelen als passagier. Het blijft hoofdzakelijk een vierzitter dus met vijf volwassenen geruime tijd reizen is een zware opdracht.

DSC_0082

Prijs & Opties

De prijs van onze testwagen, de GLC220d 4Matic, ligt op € 60.385,05 btw inclusief. Waarom afronden op 5 eurocent? Geen idee.

DSC_0042

Een GLC220d 4Matic kost € 42.100 zonder btw. Met € 7.000 aan opties is onze testwagen degelijk uitgerust. Voornaamste opties zijn de dodehoekassistent (€ 450,00), Interieur AMG-Line (€ 1.050,00), Pack Design (€ 1.200,00) en zwart leder (€ 1.640,00).

Standaard ontvang je de sleutels van een GLC vanaf € 45.859 btw inclusief, dat is dan de GLC250 4Matic. Een tweeliter benzinemotor met 211 pk en 350 Nm koppel.

Verder heb je nog de keuze uit de GLC250d 4Matic met dezelfde motor als onze testwagen maar met een powerupgrade tot 204 pk. Tot slot kan je fiscaal optimaal kiezen voor de GLC350e 4Matic, een tweeliter benzine plus een elektromotor van 116 pk om gecombineerd te komen tot een vermogen van liefst 320 pk. Met z’n 60 gram CO² is dat de duidelijke keuze voor de zakelijke rijder. Al heeft die versie een hogere vanafprijs.

DSC_0014

Conclusie: De laatst nieuwe versie van de BMW X3 hebben we al een tijdje terug getest. Mochten we kiezen tussen deze twee dan zou de Mercedes-Benz GLC de uitgesproken keuze zijn. Hij is nieuwer, heeft meer eigenheid en het interieur is net dat tikkeltje exclusiever. Op het gebied van ruimte binnenin is de BMW de overduidelijke winnaar.

GLC220d 4Matic Launch Edition – Motor: 2,1 l diesel, 2.143 cc, 163 pk, 350 Nm Transmissie: Permanente vierwielaandrijving, 9G-Tronic Prestaties: 210 km/h, 0-100 km/u in 8,3 sec. Normverbruik: 5,5 l/100 km Testverbruik: 7,2 l/100 km CO2 uitstoot: 143 g/km Basisprijs: € 45.859 Prijs Testwagen: € 60.385,05