Hybrides én vooral plug-in hybrides zijn tegenwoordig zéér in trek. De olievoorraad begint te slinken, de aarde warmt op en bijgevolg doen regeringen er alles aan om de alternatieve aandrijvingen in auto’s populair te maken. Wij zochten even uit of de Mercedes-Benz GLC 350e Coupé zo’n alternatief kan zijn.
Het is indrukwekkend hoeveel (plug-in)hybrides er de dag van vandaag beschikbaar zijn. Onze regering gooit dan ook met allerhande fiscale voordelen voor dergelijke wagens. Om hierop in te spelen is Daimler (merk waar onder andere Smart en Mercedes-Benz deel van uitmaken) 10 jaar geleden begonnen met hun allereerste hybrides in navolging van Toyota en Lexus. Het meer recentere plug-in hybride concept vond intussen ook zijn weg naar SUVs en ook de GLC coupé kreeg ondertussen zo’n fiscaal interessante plug-in hybride variant. Zo is de GLC 350e Coupé een milieuvriendelijker alternatief voor de gewone GLC’s.
Het wagenpark van Mercedes lijkt soms zo sterk op elkaar dat het wat moeilijk is om nog te weten wat we er over kunnen vertellen. Dat we bij de GLC350e dan ook amper een verschil zien met zijn niet hybride broertjes is voor ons niet zo heel verwonderlijk. Je herkent de 350e aan de babyblauwe remklauwen en de babyblauwe accenten in enkele logo’s. En euhm, oké daar stopt het dan weer. Alhoewel dat onze GLC350e er een stuk meer zilvergrijs uitziet dan het zwarte en het witte exemplaar waar collega Tom mee heeft gereden.
Identiteitscrisis
Of de GLC coupés over het algemeen in de smaak vallen laat ik net zoals Tom in het midden. Gedurende de testperiode kwam ik mensen tegen die hem prachtig vonden en anderen die er minder voor te vinden waren. De GLC heeft dan ook precies een identiteitscrisis. Hij wil geen 4×4 zijn, maar ook geen cross-over. Hij is de (Coupé) versie van iets dat er tussenin ligt. Toch is het resultaat best wel geslaagd, zeker in deze configuratie in Iridium zilver met zwart lederen zetels en de 20″ velgen uit het AMG-pakket.
Kijken we binnenin de GLC 350e, dan zien we het interieur dat we ook kennen uit de C-klasse. We spreken over een goed, functioneel interieur dat qua design in de top scoort van de auto-industrie. Het interieur doet een klein beetje denken aan het verhaal over het uiterlijke design van alle Porsche 911’s. Voor een buitenstaander lijken ze allemaal op elkaar, maar wie goed kijkt ziet het verschil in de prachtige details en opties. Hetzelfde geldt voor de interieurs van Mercedes. Ze lijken allemaal sterk op elkaar, maar kijken we in de optielijst dan kan je het ene interieur compleet verschillend maken van het andere. Het interieur dat we hier zien is het AMG-line interieur met een extra prijskaartje van 700 €.
Een minpunt binnenin de GLC blijft toch wel het zicht naar achteren. Het design van de achterkant is zo hoog dat het geen moeite kost om er een andere auto achter te verstoppen. Gelukkig maken de achteruitrijcamera’s veel goed, maar toch blijft het oppassen geblazen op de weg. Verder is de hoofdruimte op de achterbank kleiner dan gewenst en is de koffer met zijn 350 l een lachertje (150 l minder dan de niet-hybride GLC’s). Leggen we de achterbank plat, dan lukt het toch nog om 1.250 l aan kofferruimte te bereiken. Maar ook dit is aan de lage kant voor een auto van dit kaliber.
Rijgedrag
Rijden we de landelijke wegen in met de GLC, dan wordt heel snel iets duidelijk. De GLC overtuigd ons dankzij zijn comfortabele rijstijl. Hij heeft het te danken aan de semi-actieve luchtvering die collega Tom ook al heeft besproken bij de niet hybride GLC’s. We klokken de acceleratie naar 100 km/u af bij 5,9 seconden. Althans dat hebben we niet echt gedaan, maar dat zijn de cijfers van Mercedes. De 350e kan doorgaans blijven accelereren tot 235 km/h met de benzinemotor. Op enkel de elektromotor stopt de acceleratie al bij 135 km/h. De elektromotor zelf heeft trouwens een actieradius van 34 km, net genoeg om snel even het stadscentrum binnen en buiten te rijden dus.
Deze cijfers zijn te danken aan de 211 pk sterke benzinemotor die een ideale samenwerking weet aan te gaan met de 116 pk sterke elektromotor. Tellen we deze vermogens op dan komen we aan een systeemvermogen van 327 pk en een systeemkoppel van 560 Nm. Het zijn dus veelbelovende cijfers, maar dankzij het gewicht van 2025 kg valt de acceleratie toch een beetje tegen. Ook het verbruik is minder veelbelovend dan verwacht voor een hybride. Gedurende de testperiode reden we 8,4l per 100 km gemiddeld, en dat met voornamelijk autosnelweg gebruik. De veroorzaker van dit verbruik is ongetwijfeld ook terug het hoge gewicht. Al spelen de veel te brede banden (235 mm vooraan, 285 mm achteraan) ongetwijfeld ook een rol in dit relatief hoge verbruik.
Conclusie
Onverwacht viel de GLC 350e Coupé toch een klein beetje tegen, ook omdat wij normaliter zelden teleurgesteld worden bij Mercedes. Behalve een fiscaal voordeel bij de jaarlijkse verkeersbelasting en BIV merken we geen echt voordelig gebruik van deze GLC. De kofferruimte en achterzetels zijn nogal aan de kleine kant. Wat dit betreft zal de gewone GLC 350e wel interessanter zijn. Verder is het interieurdesign aangenaam en kwalitatief, maar blijft het natuurlijk een kopie van de C-klasse en herbergt hij ook nog eens veel te weinig zicht naar achteren toe. Ook het gemiddeld verbruik van 8,4 l /100 km is helaas niet wat we verwachten van een hybride.
Niet alles is natuurlijk negatief. We kunnen dan ook alleen maar lof uitspreken voor de algemene designkwaliteiten en rijcomfort in deze GLC 350e Coupé. Desondanks zijn we toch overtuigd dat andere Mercedessen (GLC & C-Klasse) meer waar voor geld bieden.
Auto | Mercedes-Benz GLC 350e Coupé 4Matic |
---|---|
Motor | 1.999 cc viercilinder (benzine) + elektromotor + 8,7 kWh batterij |
Maximum vermogen | 211 pk (benzinemotor) + 116 pk (elektromotor) |
Maximum koppel | 350 Nm (benzinemotor) + 210 Nm (elektromotor) |
Overbrenging | Vierwielaandrijving met 7-traps automaat |
0-100 km/h | 5,9 s |
Topsnelheid | 235 km/h |
CO2 uitstoot | 59 g/km |
Normverbruik | 2,5 l/100 km |
Testverbruik | 8,4 l/100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 49.000 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 73.035,60 |
BIV | € 44,00 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 278,68 |