De Mercedes GLA, GLC, GLE, GLS, A-Klasse, B-Klasse, C-Klasse, E-Klasse, S-Klasse, CLA, CLS … Kan je ook niet meer volgen met de soep van lettertjes? Het wordt er niet beter op, want Mercedes voegt de GLB toe aan haar gamma. De GLB moet een hip alternatief vormen voor de traditionele familiewagens. AutoJunior gaat op pad met de GLB 250 4MATIC.
Alweer een nieuw model van Mercedes horen wij u denken? Een kleine SUV waarbij je de optie kan aanvinken om 7 zitplaatsen te verkrijgen. Handig toch? Wie een groot gezin met 5 kids heeft moet nu niet meer kijken naar een veel duurdere GLE of GLS, of naar een ander merk overstappen. Voor ongeveer de helft van de prijs kan het nu ook met de GLB.
Mini SUV
Waaraan herkennen wij deze mini SUV uit het gamma van Mercedes-Benz? Het eerste dat opvalt is de zeer hoekige vorm van de wagen, wat gedurende onze test niet altijd bij iedereen in de smaak viel. Wat er wel in de smaak viel was de combinatie van zwarte details met het poolwit die onze testwagen sierde. Ook de twotone AMG 19″ velgen met P-Zero 235/50 banden passen naar ons inziens perfect op de Mercedes GLB.
De GLB 250 is in onze AMG-line uitvoering qua exterieur verder ook voorzien van highperformance LED-lampen, de alombekende ‘diamanten’ grille, een veelheid chrome en 2 fake luchthappers aan de voorzijde die sterk doen denken aan de luchthappers van de AMG GT R. Achteraan vinden we een heerlijk passende diffuser. Handig zijn ook de dakrails die bij de GLB met AMG-line, Style pakket of Progressive pakket standaard aangeleverd worden. Voor het panoramisch dak hoest je dan weer € 1.170,00 (excl. BTW) extra op.
Reactief touchpad
Interieurgewijs herkennen we een reeks onderdelen uit de Mercedes A-klasse, B-klasse en de GLA. Dit komt doordat deze compacte SUV zijn platform deelt met de genoemde modellen, het zogenaamde MFA2 platform. Qua dimensies scheelt de GLB dus ook niet veel met de A-Klasse en B-Klasse. Enkel de wielbasis is 10 cm langer, waardoor de 7 zitplaatsen mogelijk zijn. Eén van de handige features op dit platform is het reactief touchpad waarmee het multimediasysteem kan bediend worden. Bij aanraking ervan voel je exact wat je aan het doen bent. Een reactief touchpad die degelijk en aangenaam werkt.
Een lederen stuurwiel met rode stitching trekt verder de aandacht. De twee geïntegreerde multifunctionele knoppen werken als een touchpad om het multimediasysteem te bedienen. De knop op de linkerkant van het stuur dient om het linkerscherm te bedienen, de knop rechts dient om het rechterscherm te bedienen. Klinkt logisch, al vraagt het een tijdje om door te hebben hoe het allemaal in zijn werk gaat. Eenmaal je mee bent in het verhaal is het vrij gemakkelijk om ermee te werken en moet je nooit meer je handen van het stuur halen om de multimedia te bedienen.
“Hey Mercedes”
Lijkt de stuurbediening of touchpad allemaal wat te omslachtig? Dan kan je het volledige systeem ook bedienen door gewoonweg “Hey Mercedes” te ‘roepen’ en vragen wat je wilt. “Hey Mercedes, navigeer naar…”, “Hey Mercedes, zet de zetelverwarming aan.”, “Hey Mercedes stel de temperatuur in op 21°C.” Het werkt bijna allemaal, zolang hetgeen je vraagt binnen de mogelijkheden van de wagen ligt. Op een zeldzame keer na zou de spraaktechnologie nog eens durven je zinnen niet verstaan of begrijpen, maar de technologie staat in de GLB vrij ver op punt. Het woord “Mercedes” gebruiken in een gesprek met je passagiers? Dat lukt echter niet meer zonder de technologie te triggeren. Het levert alvast grappige situaties op.
Rijgedrag
Dankzij een 2,0 l turbobenzine 4-in-lijn krijgen we deze luxueuze cross-over vlot van de lijn. De motor genereert zo’n 225 pk en een koppel van 350 Nm. De overbrenging gebeurt met een 8-traps automaat die de wagen in 6,9 seconden naar de 100 km/h lanceert. Onze GLB 250 4MATIC heeft over het algemeen ook een zeer comfortabel rijgevoel en een zeer stabiele wegligging. Die stabiele wegligging heeft de GLB 250 te danken aan een nieuwe multilink ophanging die het gewicht van de wagen verdeeld in de bochten.
Zoals bij de meeste modellen van Mercedes kan je tussen een reeks verschillende rijmodi kiezen in de wagen, te bedienen met een knop op de middenconsole. In het geval van de GLB 250: Individual, Sport, Comfort, Eco en zelfs Offroad. Jep, off-road, want de GLB heeft van het Duitse merk een klein off-road karaktertje meegekregen. Hoewel wij onze twijfels hebben of er ook effectief iemand mee zal off-roaden.
Voor het testverbruik van de Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC kwamen we uit op een 9,8 l / 100 km. Dat is niet echt om een brief naar huis over te schrijven. De CO2-uitstoot bedraagt eveneens een stevige 166 g/km. Ligt het verbruik en de CO2 voor u ietwat te hoog? Dan raden wij de GLB 200 d of 220 d aan. Voor wie verbruik niet bepaald een rol speelt en voor wie het nog wat sportiever mag heeft Mercedes ook een GLB 35 AMG versie in de catalogus staan.
Opties
Een kale Mercedes GLB 250 4MATIC heb je vanaf € 38.200 exclusief BTW. Nemen we de optielijst erbij dan kan het Mercedes-gewijs nog stevig oplopen. Onze testwagen heeft zo nog een actieve parkeerassistent (PARKTRONIC) voor € 1.805, elektrisch verstelbare voorzetels met memory (€ 630), een panoramisch schuifdak (€ 1.170), een Burmester Surround-Soundsystem (€ 415,00), het AMG-line pakket (€ 2.900,00) en nog een hele resem aan andere opties. Het eindtotaal komt voor onze testwagen uiteindelijk uit op € 49.985 excl. BTW, ofwel € 60.481,85 incl. BTW.
Conclusie
De Mercedes GLB blijkt een zeer interessante wagen met het nodige comfort en gebruiksvriendelijkheid. De bouwkwaliteit is top en voor dagelijks gebruik is de GLB zeker praktisch genoeg. Enkel de 250 motoristatie lijkt ons niet de meest economische keuze. Gelukkig zijn er ook dieselversies, dus een 200 d of 220 d lijkt de betere keuze om de verbruikskosten laag te houden. Of de wagen een hit zal worden buiten het publiek met grote gezinnen blijft voor ons echter nog de vraag. Wie een variant wil met 5 zitplaatsen kan binnen de showroom van het merk nog veel mooiere / leukere / zuinigere auto’s vinden. Mercedes beconcurreert zichzelf dus door zo veel verschillende modellen aan te bieden. We stellen dat wie af en toe 4 of 5 kinderen dient te vervoeren in een zeker comfort, en zich geen GLE of GLS kan veroorloven, zeker zijn gading zal vinden bij een GLB met 7 zitplaatsen.
Auto | Mercedes GLB 250 4MATIC |
Motor | 2,0 l 4-in-lijn turbobenzine |
Maximum vermogen | 165 kW / 224 pk |
Maximum koppel | 350 Nm |
Overbrenging & transmissie | 8-trapsautomaat |
0-100 km/h | 6,9 s |
Topsnelheid | 236 km/h |
CO2 uitstoot | 166 g/km |
Normverbruik | 7,2 l / 100 km |
Testverbruik | 9,8 l / 100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 46.222,00 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 60.481,85 |
BIV | € 1.227 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 421,53 |
Met dank aan CMedia voor onderstaande foto’s.