Mercedes EQE

Rijtest Mercedes-Benz EQE 350+

Op het eerste zicht lijkt de EQE een iets te heet gewassen EQS. De meningen of de EQE al dan niet heet is (figuurlijk) blijven verdeeld, maar de EQE zit proportioneel toch iets beter in elkaar tegenover de EQS. Recht naar de achterkant gekeken kan je zelfs geen 5 verschillen omcirkelen, laat staan één eigenlijk. In profiel herkennen we bij beide modellen de one-bow lijn, maar doordat de EQE toch een goede 27 cm korter is, oogt het geheel minder bombastisch. Beide modellen staan wel op hetzelfde platform (EVA2). De EQE rolt zowel in Bremen als in Bejing (specifiek voor de Chinese markt) van de band, dus niet in de Factory 56 in Sindelfingen. Het grootste verschil met de EQS is wellicht de kofferklep. Bij de EQS is dit een ‘volwaardige’ vijfde deur, terwijl dit bij de EQE een traditonele kofferklep is zoals op een E-Klasse of S-Klasse.

Mercedes EQE

Deze auto heeft echt een sportief jasje nodig om er toch wat sexy uit te zien, en dat biedt het AMG pakket met de bumper opsmuk en stevige velgen. Onze testwagen, de EQE 350+ Launch Edition (geen verwijzing naar Launch Start, maar naar de lanceringsversie voor de Belgische markt) was uitgevoerd met de Manufaktur opaalwitte lak in combinatie met zwart gelakte velgen, springt echt wel uit het straatbeeld.

Studio 100

Niet alleen het exterieur valt op, maar ook de geluidshow die zich afspeelt wanneer de auto is ontgrendeld. Zelfs Studio 100 zou jaloers zijn op dit spektakel. Alsof de toeter nog niet erg genoeg was bij het sluiten van de wagen (valt uit te schakelen uiteraard). De koetswerkvorm mag dan wel aerodynamisch bijna perfect zijn, het zicht naar achteren en opzij is triestig slecht. Ook de A-stijl is enorm breed, en zeker niet handig op ronde punten. De parkeercamera zit als een jeugdig puistje vrij zichtbaar onder de Mercedes ster. Een aanrader is het Mercedes-sterren patroon op het zwarte paneel dat de neus siert, anders is het nogal eentonig. Nog een weetje voor achter (of voor) de toog: de carrosserie van de EQE is gemaakt uit 100% gerecycleerd staal van Salzgitter AG.

Daar waar er aan de buitenkant nog enkele verschillen zitten tussen de EQE en EQS is dat niet het geval voor het interieur. Ctrl+C Ctrl+V, en hetzelfde geldt voor de SUV varianten. Mercedes is hier echt wel zeer lui, al is het eerder een kwestie van geldzaken ongetwijfeld, want het volledig Mercedes-gamma valt eigenlijk niet meer te tellen. Het EQ-gamma is een merk op zich en resulteert onrechtstreeks in het verdwijnen van leuke modellen zoals de S-Klasse Coupé, SLC en de CLS Shooting Brake.

Op de EQE is het fameuze hyperschreen scherm enkel beschikbaar op de topversies: de EQE 500 en EQE 53 AMG. Alle andere versies, dus ook ons testexemplaar, moet het stellen met een schermlay-out geïnspireerd op de C en S-Klasse. Je merkt goed dat de vorm van het dashboard gemaakt is om het hyperscreen te huisvesten. Op de achterbank is er ook meer plaats dan een E-Klasse, al is het koffervolume met 430 liter wel een stuk kleiner.

We hadden het nooit verwacht om dit te schrijven, maar je bent letterlijk nooit uitgekeken op de luchtventilatiemonden. Die vinden we ook terug in de EQS en SL, maar het design ervan verdient een vitrinekast vol met designprijzen. Slordig is dan wel weer dat de ruiten vooraan niet volledig in de portieren verdwijnen als ze volledig geopend zijn.

Rijden

In Eco stand verslik je je bijna tijdens bepaalde inhaalmanoevres. Je moet bijna een gat stampen in de vloer, en éénmaal je dan echt vooruit gaat is het misschien al slecht afgelopen. Veiliger is om dan even de Comfort of Sport stand in te schakelen, want gelukkig gaat het dan pas echt vooruit.

Subliem blijft het stuurgevoel dat Mercedes voorschotelt. Het AMG Supersport stuur valt zo goed in de hand en het leder is bovendien uitermate zacht en soepel. Bij iedere update lijkt de actieve stuurassistent toch dat tikkeltje fijner afgesteld. Een grote meerwaarde tijdens snelwegkilometers. Minder leuk is dan weer de verkeersbordherkenning waar de software af en toe de snelheidsborden op de achterkant van een vrachtwagen of afritten als gangbare snelheid leest. En dan wilt de auto plots vertragen naar die gelezen snelheid, wat niet alleen leidt tot frustraties, maar ook frustraties bij achteroprijdend verkeerd.

De EQE is een achterwielaandrijver en dat zal je op nat wegdek gemerkt hebben. Bij plankgas verliezen de achterwielen grip zoals een ware lust is. Ook tijdens het remmen merk je dat deze EQE maar één elektromotor heeft die als extra remkracht kan dienen. Indien je niet in D Auto rijdt (bv in D of in D+ waarbij er amper recuperatie is) dan merk je pas hoe zwaar deze auto weegt. Onze aanbeveling is dan ook om in D Auto te rijden (te activeren door één of beide peddels achter het stuur tegelijk naar je toe trekken) om te vermijden dat je een gat in de vloer moet stampen.

Rijbereik

Rijbereik staat nog steeds centraal bij elektrische auto’s en Mercedes behoort met haar EQE en EQS tot de top van elektrische auto’s met hoogste rijbereik. Althans op papier, want de verkoper in de garage zal er wellicht niet bij vermelden dat in de winter het rijbereik met 30% kan dalen, ondanks de aanwezigheid van een 90 kWh lithium-ion batterij met 10 modules. Met een fluwelen voet (en 99% van de tijd in Eco standje rijden) raakten wij niet verder dan 400 km. Toch een stuk onder het theoretisch rijbereik van 589 km (EQE 350 AMG Line, de EQE 350+ Long Range, wat onze testwagen ook officieel is, haalt zelfs 661 km). Het verbruik is logischerwijs ook in die trend. Praktijk vs. theorie: 25,6 kWh vs. 17,8 kWh per 100 km (44% hoger). Als we andere testen mogen geloven die plaatsvonden in de zomerperiode is het theoretische verbruik wel ruim haalbaar, maar ons verbruik in de winter viel toch vrij hard tegen.

De navigatie houdt rekening met eventueel nodige laadbeurten en geeft altijd aan indien je zonder laden terug naar je vertrekpunt geraakt. Via Mercedes me Charge kan er aan 300.000 laadpunten in Europa worden geladen, en met de Mercedes me Charge Plug & Charge functie start het laden direct wanneer je de kabel connecteert. Dit kan helaas enkel bij een beperkt aantal laadpunten. DC-laden kan tot een snelheid van 170 kW, maar tegenwoordig biedt Fastned laadsnelheden aan tot 300 kWh. Mercedes biedt een garantie van 10 jaar of 250.000 km aan op het batterijpakket.

Prijs & Opties

Elektrische auto’s zijn verschrikkelijk duur, en met deze Mercedes EQE is dat niet anders. Mercedes investeert in de periode 2022-2023 40 miljard euro in de ontwikkeling van elektrische auto’s, dus dat geld moet ook renderen. Vorig jaar was de gemiddelde verkoopprijs (excl. BTW) van een Mercedes zo’n 54.000 euro (als we de financiële resultaten juist hebben geïnterpreteerd) en de EQE (en EQS) zal zeker geholpen hebben om die prijs verder omhoog te halen tegenover vorige jaren. Het prijskaartje van ons testmodel tikte aan op net boven 100.000 euro, en dan had deze EQE eigenlijk nog niet eens zot veel opties (panoramadak, het Premium pakket, de 21 inch velgen, rode gordels, extra USB-C aansluitingen en verwarmde zetels achteraan). Gelukkig zijn elektrische wagens nog steeds best fiscaal interessant en dat is er aan te zien in het straatbeeld waar de Porsche Taycan’s je bijna letterlijk om de oren zoemen. Voorlopig is het prijskaartje voor elektrische auto’s minder relevant aangezien het verkoopspubliek niet tot geen particulieren zijn (wat deels het gevolg is van het prijskaartje uiteraard).

Instappen in de EQE kan al vanaf 70.180 € (op het moment van schrijven) met de EQE 300 Business Line (245 pk en rijbereik van 625 km). Aan het andere kant van het spectrum vinden we de EQE 53 AMG 4MATIC met een prijskaartje van maar liefst 127.655 €. Een EQS is er pas vanaf 107.690 € voor de EQS 450+ Business Line. De EQS 350 die vorig jaar nog te bestellen was voor net geen 90.000 € lijkt stiekem uit de catalogus gehaald te zijn. Had Mercedes ook door dat beide modellen net iets teveel in dezelfde vijver vissen? Onze versie was de EQE 350+ AMG Line Launch Edition (met de + die de Long Range versie indiceert), maar zelfs de EQE 350+ AMG Line is op de Belgische configurator niet meer beschikbaar.

Conclusie

Is de EQE een gekrompen EQS? Ja! Is dat een probleem? Nee, maar buiten wat extra présence en extra rijbereik is er eigenlijk weinig verschil tussen een EQE en EQS. De keuze zal eerder afhangen van wat je werkgever toelaat of hoezeer je je eigen bankrekening wil of kan plunderen.

AutoMercedes-Benz EQE 350+
Motor / Batterijcapaciteit1x Permanente synchroonmotor / 90 kWh
Maximum vermogen292 pk
Maximum koppel565 Nm
Overbrenging & transmissieAchterwielaandrijving & 1 trapsautomaat
0-100 km/h6,4 s
Topsnelheid210 km/h
CO2 uitstoot0 g/km
Normverbruik – Normrijbereik17,8 kWh / 100 km – 589 km (AMG Line)
Testverbruik – Testrijbereik25,6 kWh / 100 km – 401 km (Testperiode: januari)
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 81.070 (Long Range)
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 100.768,80
BIV€ 0
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 0

Design
80
Interieur & Technologie
85
Comfort
80
Rijgedrag
80
Prijs & Opties
70
Reader Rating4 Stemmen
79
Stuurgevoel en algemeen rijgedrag
Gedurfd design
Gebruiksgemak entertainmentsysteem
Rijbereik bij koude temperaturen
Prijskaartje
79