Mercedes bestempelt haar nieuwe E-klasse als meest intelligente auto van het moment. De timing van de introductie laat het toe om zelfs slimmer te zijn dan de S-klasse die volgend jaar wel aan een facelift toe is. We moeten vertrouwen op Mercedes haar statement aangezien we de minst intelligente E-klasse aan de tand voelen (zonder alle Drive Pilot snufjes dus). De gloednieuwe 2 liter dieselmotor in deze E 220d kunnen we wel grondig aan de tand voelen.
De introductie zegt genoeg, de nieuwe E-klasse kan wel degelijk de meest intelligente auto van het moment zijn, indien je er maar voor bijbetaalt. Later gaan we toch even in op de mogelijke rijhulpsystemen, maar we willen toch al duidelijk stellen dat de E zeker niet hoeft onder te doen voor de Tesla’s van deze wereld.
Schoolvoorbeeld
De Mercedes E-klasse is voor Mercedes wereldwijd gezien de belangrijkste auto. De introductie van allerlei nieuwe segmenten heeft daar gelukkig niets aan veranderd. Geen risico’s dus met de nieuwste E-klasse, Mercedes heeft namelijk nog de CLS achter de hand. Waar je bij de C- en S-klasse nog zou kunnen discussiëren over bepaalde verhoudingen zit het bij de E wel volledig goed. Iets meer identiteit was welkom geweest, maar de nieuwe E is op zich een geslaagde verschijning. Het AMG pakket en de prachtige 20 inch meerspaaksvelgen passen als gegoten, maar laten we direct duidelijk zijn, die velgen laat je toch beter achterwege indien je op zoek bent naar de beste auto ter wereld.
De dubbele uitlaten zijn puur voor de sier, want een fysieke verbinding met de uitlaat is er niet. De LED koplampen zijn standaard voor de E-klasse’s bestemd voor onze Belgische markt. Ook de achterlichten zijn een kunstwerk op zich, want er wordt een merkwaardige kristal-look in nagebootst. Opmerkelijk was ook de kleur van deze E 220d, namelijk Kallaietgroen. Afhankelijk van de de hoek waarin je t.o.v. de E staat en de lichtintensiteit van de zon, slaat de donkerblauwe kleur uit in een donkergroene tint. Een aanrader voor wie genoeg heeft van zwart of grijs en best wel geslaagd eerlijk toegegeven. Kleine visuele domper zijn de aansluitingen van de sierlijsten van de achterdeuren op de voordeuren waar er toch een klein niveauverschil is. Bij dit soort auto’s zoek je het immers in kleine dingen.
Drive Pilot
Tegenwoordig moet je al een halve professor Gobelijn zijn om alle rijhulpsystemen en technologische snufjes te snappen en in mensentaal te verwoorden. Dat is zeker niet anders bij de nieuwe E-klasse. We proberen een overzicht te geven van de ‘Intelligent Drive’ mogelijkheden op de E-klasse of met andere woorden wat de E-klasse zo intelligent maakt of kan maken:
- Standaard: actieve remassistent (inclusief fietsers en voetgangers), zijwindassistent, Attention assistent, Pre-Safe & Pre-Safe Sound (de auto herkent een nakende ongevalssituatie en bereidt de auto en chauffeur zo goed als mogelijk voor op de botsing (indien de botsing niet vermeden kan worden), ditmaal ook met een geluidswaarschuwing om het gehoor voor te bereiden op het ontploffen van de airbags).
- Optioneel: dodehoekassistent (passief of actief), Car-to-X communication (E-Klasse vangt informatie op in de cloud op zoals ongevallen, zware regenval of andere incidenten), Remote Park Pilot (in-en uitparkeren bij smalle parkeervakken via een Smartphone App), uitwijkstuurassistent en actieve remassistent met kruispunt- en filenoodremfunctie.
- Optioneel kan ook gekozen worden voor Drive Pilot, zeg maar Mercedes haar Auto Pilot. De Drive Pilot houdt ondermeer in dat de E autonoom auto’s kan volgen (afstand & spoor) tot een snelheid van 210 km/h mits de bestuurder contact met het stuur maakt wanneer gevraagd. De actieve rijbaanwisselassitent stuurt de E naar de naastgelegen rijbaan bij het activeren van de richtingaanwijzer mits er geen voertuigen in de veiligheidszone bevinden, en dat bij snelheiden van 80 en 180 km/h.
Het automatisch van rijstrook veranderen is nog niet toegelaten in België (net zoals in de meeste andere Europese landen overigens) en dus nog niet beschikbaar op de E. Eenmaal gelegaliseerd wordt achteraf de software van de E gewoon geüpdatet. Ook nog het vermelden waard: à la BMW 7 kan met een App (€ 250) de E vanop afstand in en uit een garage (of parkeerplaats) gereden worden via handelingen op je smartphone.
Onze E 220d met de standaard rijhulpsystemen twijfelt dus niet om een aanrijding te vermijden indien een rijdend object te dicht komt. Zo vond de E een rijdende fietser iets te dicht komen bij een achterwaarts manoeuvre, dus voelde ik plots de rem onder mijn voet wegzakken. Speciaal … maar beter voorkomen dan genezen dus.
Gloednieuwe vierpitter
Een vaak gehoord euvel bij recente Mercedessen is de storende motorgeluiden bij de zelfontbranders. Met de nieuwe E ziet Mercedes een kans om komaf te maken met deze chronische aandoening, want de E geniet de introductie van een veel stillere en tevens gloednieuwe 2 liter vierpitter. Dat werpt zijn vruchten af. Bij constante belasting van de motor lijkt het wel alsof je onderweg bent met een elektrische wagen. Bij felle belasting heeft de dieseldreun waar de vorige diesel generatie dus wat last van heeft wel plaatsgemaakt voor een romig gekletter, maar bij plankgas blijft de ‘geluidsoverlast’ niet te overzien.
Aan 120 km/h zit de gloednieuwe motor net onder 1.500 toeren per minuut dankzij de 9 verzetten van de standaard automaat. De nieuwe OM654 dieselmotor levert hier 163 pk (met dank aan Brussel en Wallonië), maar kan ook zonder meerprijs en verbruiksimpact met 194 pk geleverd worden. Dat brengt ons meteen naar de rijervaring. Zelfs bij plankgas is de krachtontplooiing zo rechtlijnig op een manier waarop enkel Mercedes dat kan. De rijervaring is bovendien zo standvastig en zelfzeker dat je er stil van wordt. Ook het comfortgevoel is opmerkelijk, maar wordt naar goede traditie verstoord door de gigantische 20 inch AMG velgen. Wie voor zo’n grootte velgen kiest snapt duidelijk het concept van een E-klasse niet.
Het normverbruik van deze E met AMG pakket & 20 inch velgen bedraagt 4,3 liter per 100 km. In basistrim en op voorwaarde dat je niet als een vlammende zot rijdt zou het gemiddeld verbruik zelfs amper 3,9 liter per 100 km/h bedragen en dat in combinatie met 102 g CO2 per km. Na 650 km en een gemiddelde van 5,2 l per 100 km in onze E 220d is er weinig reden tot klagen.
iPad²
Het infotainmentscherm is net zoals in de S-klasse schitterend in de boordplank weggewerkt. Het is een vrij dure aangelegenheid waardoor we het (helaas) niet op andere lager gepositioneerde Mercedessen te zien krijgen. Optioneel kan er gekozen worden voor de ‘Widescreen Cockpit’ waarbij de klassieke tellers ook vervangen worden door een volledig digitaal scherm (net zoals in de S-klasse dus). Met die volledig digitale cockpit en de retro ventilatiemonden is het interieur van de E de perfecte mix tussen modernisme en classicisme. Mercedes gaat bewust niet zo ver als Tesla om zo goed als alle knoppen uit het interieur te bannen. Mercedes E rijders blijven nu eenmaal een vrij traditioneel publiek. Die zullen overigens de prinsheerlijke stoelen weten te appreciëren. Door een voor de hand liggende reden is de E-klasse waarschijnlijk de auto waarbij de achterzetels het meest worden gebruikt. Ook daar alles naar wens dus.
Een nieuwigheid waarmee de E-klasse uitpakt: swipe knopjes op het stuur in plaats van conventionele navigatieknopjes. Het vraagt niet alleen enige gewenning en fingerspitzengefühl, maar ook extra concentratie tijdens het rijden. Misschien worden we te oud? Een handige optionele head-up display viel wel in de smaak. Die toont de navigatie-instructies, de actuele snelheid en de snelheidsbeperking. Ook de interieurverlichting brengt het interieur naar een andere dimensie. Dankzij 84 te kiezen lichtkleuren vindt iedereen er wel zijn smaak, zonder dat het echt een disco wordt.
De degelijkheid van de E zit hem overigens in enkele kleine, maar belangrijke details: het geluid van de dichtslaande portieren, de manier waarop de ruiten terug in de deuren schuiven. En toch, als je de titel van beste auto ter wereld ambieert is het een teleurstelling dat de naad tussen deur en boordplank opvallend breed is. Een euvel waar veel moderne wagens last van lijken te hebben. Voor wie daar het zuur van in de maag krijgt is er nog altijd de S-klasse, Bentley of Rolls-Royce.
Launch Edition
Het mooie verhaal kent ook zijn prijs. Onze E 220d Launch Edition kost een goede € 4.500 meer dan de standaard E-klasse, maar biedt wel waar voor het extra geld: volledig digitale tellerpartij en infotainmentscherm, Command on-line (inclusief navigatie), Park Pilot parkeersysteem, head-up display, verkeersbordassistentie, dimmende zijspiegels, zetelverwarming etc. Dankzij enkele andere opties stijgt de prijs van dit exemplaar tot net geen € 72.000 incl. BTW: dodehoekassistent (€ 450), panoramisch schuifdak (€ 1.770), AMG nappaleder (€ 2.200), Burmester surround system (€ 850), Keyless-Go (€ 1.210), AMG interieur (€ 1.560), AMG exterieur (€ 1.800) en 20 inch AMG velgen (€ 900). Echt zot wordt het pas indien je de rijassistentiepakketen (€ 2.400) of de designo uitvoering (€ 4.900) aankruist.
Conclusie
Als er één model is dat meer Mercedes zou moeten uitademen dan is het wel de E-klasse. Zijn die hoge verwachtingen afgelost dan? Toch wel. Een goede samenvatting zou zijn dat de E-klasse nog iets beter geworden is dan zijn voorganger. Slimmer ook, maar dat konden we helaas niet uittesten. Indien je er dus voor wil en kan bijbetalen is de nieuwe E desgewenst ook de slimste én veiligste auto van het moment. Ook op het vlak van autonoom rijden hoeft de E niet onder te doen voor de Tesla’s van deze wereld. De enige ergernissen waren de 20 inch velgen die het rijgevoel en comfort compromiteren en het zwart plastiek op de middenconsole. Enkel dat laatste is voorlopig niet te overzien tenzij je bij AMG gaat aankloppen.
Specificaties Mercedes-Benz E 220d W213 – Motor: R4 diesel, 1.950 cc – 163 pk bij 3.800 rpm; 400 Nm tussen 1.600 en 2.800 rpm Transmissie: 9 trapsautomaat 9G-Tronic Prestaties: Topsnelheid: 240 km/h, 0-100 km/h in 7,3 s Normverbruik: 4,3 l/100 km Testverbruik: 5,2 l/100 km CO2 uitstoot: 112 g/km Basisprijs: € 49.610 incl. BTW Prijs Testwagen: € 71.876 incl. BTW