Na een uitgebreide test met de nieuwe E-Klasse sedan in juli is het de beurt aan de break variant. Tevens met de nieuwe 2 liter dieselmotor en in Launch Edition. En nu dus ook met extra praktische troeven.
De Mercedes E kan aanzien worden als de ruggengraat van het Mercedes gamma. De nieuwe generatie (met interne code W/S213) maakte al veel indruk in sedan vorm en met de break variant komen daar extra praktische eigenschappen bij. Het type wagen scoort overigens enorm goed in onze contreien. Letterlijk en figuurlijk rijdt het hier zwart van de Audi A6 Avant’s, BMW 5 Touring’s en E break’s. Het is dan ook een type wagen dat ferm scoort bij managers en bij zelfstandigen. De Mercedes E is dus niet alleen één van de favorieten onder de taxibestuurders.
Lichtkathedraal
Was de vorige generatie E-klasse break nog een twijfelgeval, dan is de nieuwe E-klasse break een toonbeeld van elegantie zonder echt vernieuwend te zijn. De achterlichten zijn op de kristallook na vrij inspiratieloos. De kristalstructuur van de achterlichten werkt trouwens niet op basis van een ingewikkelde chemische reactie, maar werkt via een simpel reflecteringsmechanisme. De volledig in LED opgetrokken voorlichten kan je nog het best omschrijven als lichtkathedraal inclusief bewegend lichtspel. Voortdurend scannend naar oppervlakken om zo het best mogelijk zicht te garanderen zonder de tegenliggers te verblinden.
Onze testwagen beschikte over vrij potige 19 inch velgen die de meningen verdeelden. Wellicht vallen ze in de smaak bij meer klassieke Mercedes rijders of fans, inclusief mezelf. Ook de donkerblauwe kleurkeuze is vrij classy (cavansietblauw) en doet denken aan de paarsblauwe kleuren die populair waren bij de 210 generatie, maar het wordt wellicht niet de meest populaire kleur. In break versie straalt de E-Klasse een soort klasse uit zonder dat het jaloezie opwekt. De gloednieuwe E break doet daar nog een schepje bovenop en dwingt op een of andere manier presidentieel respect af.
Air Balance
De term “Air Balance” verwijst niet naar een luchtgeveerde ophanging (optioneel beschikbaar, maar niet aanwezig op onze testwagen), maar naar de geurverspreider die we ook in de S-Klasse terugvinden. Een optie van € 405 die ervoor zorgt dat er op subtiele wijze een gekozen geurtje in het luchtventilatiesysteem wordt gepompt. De “natuurlijke” geur van het in overvloedig beklede lederen interieur is overigens geen straf dus na een tijdje ging de luchtverfrisser toch uit.
We blijven wel onder de indruk van het op de S-Klasse geïnspireerd interieur. De volledig digitale tellerpartij en infotainmentscherm blinken nog steeds uit door haar eenvoud en schoonheid. De interieursfeer zit trouwens helemaal top mede dankzij de keuze uit 64 interieurverlichting kleuren. Ook de digitale tellerpartij kan naar wens met verschillende lay-outs ingesteld worden. We zouden aanraden om de gebruikersaanwijzing van de E grondig te lezen (zit overigens ook ergens in het menu), want de mogelijkheden zijn zo goed als ondoorgrondelijk.
De visuals die bij alle instelmogelijkheden horen zijn meer dan indrukwekkend en de resolutie is haarscherp. Het volledig in leer opgetrokken stuur is zijdezacht en heeft de perfecte zachtheid. De ronde luchtventilatiemonden doen een beetje denken aan die van de huidige Bentleys, maar eigenlijk is het een verwijzing naar de Mercedessen van de jaren ‘80. De klasse van het interieur van de nieuwe E doet het interieur van de nieuwe BMW 5 als het ware in een hoekje kruipen.
Het zwart plastiek blijft een domper, maar op zich ziet de zwarte pionolak er wel chique uit. Enkel jammer dat het krasgevoelig en van geringe kwaliteit is. Andere noemenswaardige interieursnufjes zijn de massage en multi-contour stoelen die je lijf extra ondersteunen in bochten en bij diepe putten evenals bij onveilig gedetecteerde situaties. Typisch E-Klasse is het knopje om de achterbank hoofdsteunen omlaag te brengen vanaf de bestuurdersstoel indien die het zicht beperken. Bij het indrukken van de knop worden de hoofdsteunen werkelijk naar beneden gekatapulteerd, opgepast voor de handjes dus.
Waar het bij de E break vooral om draait is de kofferruimte en die stelt niet teleur. De kofferopening is zo breed dat er plaats is voor een euro-pallet, we zien het de gemiddelde manager of zelfstandige nog niet direct doen, maar de mogelijkheid is er dus wel. De achterste bank kan gemakkelijk met een knopje naar beneden gehaald worden om een zo goed als volledig platte achterbank te verkrijgen. Het laadvolume vergroot dan van 640 liter tot een verhuiswaardige 1.820 liter.
De achterbank biedt een zee aan ruimte en de instap is een fluitje van een cent. Als taxi-specialist weet Mercedes nu eenmaal hoe de perfecte achterbank er moet uitzien. Handig ook zijn de grote opbergvakken in alle zijportieren. Indien gewenst kunnen er ook nog 2 kinderen in de koffer terecht. Nee geen vreemde toestanden, maar wel veilig vastgeklikt op een achterbank die vanuit de kofferbodem komt. Wellicht een weinig populaire optie die bovendien € 1.500 kost. Als laatste detail geven we nog mee dat Mercedes voor haar nieuwe E-klasse eindelijk de tijd heeft genomen om een nieuw sleutel-design te ontwerpen. Geen hoogtechnologische sleutel à la BMW 7, maar er zit nu toch eindelijk vernieuwing in de sleutellook die toch sinds eind de jaren ’90 meedraait.
Autobahn versnelling
De vorige E-klassie die we konden testrijden beschikte niet over de Drive Pilot (zeg maar Mercedes haar versie van Tesla’s Auto Pilot), deze E-break beschikte wel over de nodige snufjes om de stap naar (deels) autonoom te rijden te maken. De Drive Pilot is in se een combinatie van de adaptieve cruisecontrol met stuurassistent en het rij-assistentie plus pakket. We zijn nog steeds geen fan van van een auto die zelf stuurt, maar het is natuurlijk een vereiste voor de stap naar autonoom rijden. Enkel in bepaalde situaties waarbij de bestuurder is afgeleid door de vele functies van het infotainmentsysteem vinden we het voorlopig een meerwaarde. Na een 10-tal seconden vraagt de auto overigens om opnieuw de handen op het stuur te plaatsen. Autonoom van rijstrook veranderen door het activeren van de richtingaanwijzer is ook mogelijk, maar is nog niet legaal in België. Wie meer wenst te weten welke hulpsystemen standaard of optioneel zijn kan terecht bij de rijtest van de E 220d sedan.
Verder zit de E bomvol slimme technologie, zo waarschuwt de E soms voor voetgangers, het is ons enkel niet duidelijk wanneer net wel en wanneer net niet. De centrale touchpad blijft in ons inziens overbodig aangezien de centrale draai- en druktoets handiger en minder aandacht vraagt tijdens het rijden. Ook de swipe-knoppen op het stuur om van menu te veranderen overtuigen nog niet volledig. De radiolijst laat zich wel gemakkelijker consulteren en vraagt minder aandacht om van post te veranderen ten opzichte van minder recente Mercedessen.
Bijna 1,7 ton
De E 220d break ligt als een blok op de weg en kan haar gewicht van bijna 1,7 ton vrij goed wegmoffelen. Dankzij de ophanging met selectief dempingssysteem is het comfort ondanks de potige 19 inch velgen en ondanks onze Belgische topwegen verrassend goed, een echte E-klasse dus. Optioneel kan er nog gekozen worden voor luchtvering die van de E-klasse een zwevend tapijt maakt.
Ook in de break vinden we de gloednieuwe OM654 2 liter dieselmotor die zijn introductie vond in de E sedan. In principe is er omwille van fiscale redenen zonder kost of verbruiksimpact keuze uit 163 of 194 pk. Ondanks dat er op de Mercedes papieren stond dat we over de 194 pk versie beschikten hadden we toch eerder de indruk dat het om de 163 pk versie ging. Enkel als je peddle to the metal doet gaat het goed vooruit, maar er is wel enige geluidsoverlast aan verbonden.
Ondanks de automatische bak met negen versnellingen is het geen gemakkelijke opgave om onder de verbruiksgrens van 6 liter per 100 km te duiken. Bij de sedan met gelijkaardige motor was het zelfs mogelijk om met de 5 liter grens te flirten. De serieuze uitrusting en daaraan gekoppelde kilo’s kan hierin een rol spelen. Een kale E 220d weegt namelijk al 1.680 kg. De 9e versnelling is trouwens voorbehouden voor snelheden vanaf 120 km/h. Als je bv. 115 rijdt blijft de versnellingsbak in achtste versnelling. Een soort autobahn versnelling dus die zorgt voor de nodige ademruimte bij hogere snelheden.
Launch Edition
Net zoals bij de sedan stelt de Belgische invoerder de E break in Launch Edition trim beschikbaar (enkel in combinatie met de 220d motor). Met een basisprijs van € 56.794 is het wel even slikken (ongeveer 4.500 euro meer dan de standaard E). Voor de break betaal je tevens ongeveer € 2.500 meer dan de sedan. Indien je met de basisprijs kan leven biedt het Launch Edition pakket wel waar voor zijn geld: volledig digitale tellerpartij en infotainmentscherm, Command on-line (inclusief navigatie), Park Pilot parkeersysteem, head-up display, verkeersbordassistentie, dimmende zijspiegels, zetelverwarming etc.
Het totaal prijskaartje van het geteste exemplaar is niet voor gevoelige lezers want het prijskaartje van 82.000 is wel twee bruggen te ver, maar dan heb je wel (gelukkig) het allerbeste in huis. Alhoewel, onze testwagen had dan nog niet eens alle opties aangevinkt want er waren nog 3 lege knopjes in het interieur. Gelukkig kan het prijskaartje snel naar beneden gaan door luxesnufjes zoals het panoramisch elektrisch schuifraam (€ 2.142), actieve multicontourzetels vooraan (zorgen voor dynamische ondersteuning in de bochten, € 2.360), 19 inch velgen (€ 1.876), hazelnootbruin leder interieur (€ 2.000), de sublieme Burmester sourround sound installatie (€ 1.028), soft closing deuren (€ 666), keyless-go pakket (€ 961), multibeam LED koplampen (€ 1.313), warmte- en geluidswerend en infraroodreflecterend veiligheidsglas (€ 1.331) en de Air balance (€ 405) niet aan te vinken. Je merkt het al, de optielijst is eindeloos en de combinaties oneindig. Wie alles nog eens AMG sfeer wil wikkelen is wel opnieuw meer dan € 5.000 ‘kwijt’. Indien je voor designo lederen interieur kiest ben je opnieuw € 6.000 zuuverdiende centen kwijt. Een dakhemel in designo microvezel kost net geen € 2.000, gewoon omdat het kan zeker?
Conclusie
We zijn aangekomen op onze bestemming en dat is jammer, want het is uitzonderlijk goed vertoeven in de E-Klasse. Het is moeilijk te vergelijken met een ‘kale’ E-klasse, maar de E break in onze configuratie is zoals een rots in de branding. De robuustheid en zelfzekerheid van deze E zijn typisch E-Klasse … Het zit hem soms in kleine details: de manier waarop de deurhendels openen, de dubbele zonneklep, de soft-closing deuren, de interieursfeer, de stilte … Het voordeel van deze break is dat ze een stuk minder arrogant en familialer is dan een uit de kluiten gewassen SUV. Zelfs na knotsgekke Amerikaanse verkiezingen zijn er gelukkig wel nog zekerheden in het leven, want de E blijft heer en meester in de automobielwereld. Tegen een weliswaar zeer fors prijskaartje tegenwoordig …
Specificaties Mercedes-Benz E 220d S213 – Motor: R4 diesel, 1.950 cc – 194 pk bij 3.800 rpm; 400 Nm tussen 1.600 en 2.800 rpm Transmissie: 9 trapsautomaat 9G-Tronic Prestaties: Topsnelheid: 235 km/h, 0-100 km/h in 7,7 s Normverbruik: 4,3 l/100 km Testverbruik: 6,2 l/100 km CO2 uitstoot: 112 g/km Basisprijs: € 52.272 incl. BTW Prijs Testwagen: € 82.788,2 incl. BTW BIV € 562,07 Jaarlijkse Verkeersbelasting € 357,18