E 200 Coupé

Rijtest – Mercedes-Benz E 200 Coupé Facelift

Zelden voelden we ons onderweg met zo’n exclusief aanvoelende Mercedes. De E-Klasse facelift duikt nog maar met mondjesmaat op in het dagelijks verkeer, een E-Klasse facelift coupé al zeker niet. Dat is een kwestie van tijd, want de E-Klasse coupé is best wel geliefd in ons straatbeeld. We gingen op pad met de E 200 Coupé met een vleugje EQ Power.

De Mercedes-Benz E-Klasse durf ik wel eens aanhalen als schoolvoorbeeld van design met de juiste proporties. Mits uitgerust met AMG pakket, want daar zijn de velgen perfect in proportie met het koetswerk. Voor de facelift is Mercedes verder gegaan dan nodig. Het design kon in principe nog met gemak een aantal jaren mee, maar in deze klasse geldt vaak dat de laatste nieuwe vaak de meeste orders wegkaapt. Voornamelijk het front bij de coupé werd onder handen genomen. Het ziet er toch allemaal wat braver en vriendelijker uit. Een braaf koorknaapje zou er jaloers op zijn. Achteraan merken we niet direct verschillen op, behalve dan dat kristalstructuur in de achterlichten wordt vervangen door rechthoekige LEDs. In de LED koplampen vooraan bevinden zich nu 2 vierkantjes die aangeven dat het om de E-Klasse gaat (de nieuwe S-Klasse heeft er drie).

Net voor de mooie herfstkleuren veranderden in bruine vertrappelde prut konden we nog enkel gezellige herfstplaatjes schieten. Een perfecte match met de Patagonia helderrode E 200. De 20 inch multispaak AMG velgen maken het plaatje compleet. Deze velgen kunnen in principe enkel in combinatie met het Night pakket, dat de E-Klasse Coupé verlost van zo goed als bijna al het chroom.

Geen reservebank

Tegenwoordig spenderen we meer tijd door in de compactere Mercedessen en eenmaal gezeten in het interieur van de E-Klasse vallen vooral de kwalitatieve materialen op. Geen tweederangsmaterialen voor de E-Klasse en dat is geen overbodige luxe gezien het prijskaartje. De E-Klasse Coupé moet in dat opzicht maar weinig onderdoen van de veel duurdere S-Klasse Coupé. Bij het bedienen van de touchpad is er nu een bijkomende ‘klop’ vanuit de armsteun om duidelijk te maken dat je van veldje veranderd op het scherm. De Burmester muziekinstallatie is zo top dat de lokale cinema er jaloers op zou zijn. De zware portieren dichtzwaaien houdt je jong. Pas wel op, op een lichte helling vallen de deuren spontaan dicht, oppassen voor de beentjes dus. 

E 200 Coupé

Indien je opteert voor het AMG pakket dan kan dit enkel in combinatie met Agility Control met verlaagd chassis en selectief dempingssysteem. Daarbovenop komen verduisterde ramen, een versterkt remsysteem, fluwelen vloermatten, premium sfeerverlichting, een multifunctioneel sportstuurwiel in Nappa leder en het dashboard en de bovenkant van de portieren in Artico leder. De sierdelen in carbongeslepen aluminium zijn niet iedereens meug, maar gelukkig zijn er voldoende alternatieven: dwarsgeslepen aluminium, zwart essenhout, glanzend lichtbruin of bruin essenhout, carbon inleg of designo pianolak.

De E-Klasse Coupé is geen tweezitter met een reservebank. De E Coupé kan je best wel aanzien als volwaardige vierzitter. Verwacht nu ook geen mirakels, maar de achterpassagiers zitten echt wel knus op de voorgevormde achterbank. Ook de koffer is best ruim voor een coupé. De achterbank volledig neerklappen gaat enkel vanuit de koffer. Het middelste deel kan je wel vanaf de achterbank neerleggen. De voorste stoelen gaan zelfs iets naar voren indien ze iets te ver naar achter zouden staan.

Supersport

De E-Klasse rijdt zoals een trein op rails. Niettegenstaande het feit dat de E-Klasse Coupé vooral een cruiser is heeft deze E 200 Coupé een stuurgevoel waar menig BMW rijder jaloers op zou zijn. Het stuurwiel (deze E 200 beschikt over het optioneel Supersport stuurwiel)  is volledig vernieuwd en zien we ook reeds in de nieuwe S-Klasse. De bediening van de verschillende functies via de touch controls lijkt er op het eerst gezicht niet op vooruitgegaan al is het opnieuw een kwestie van gewenning. Het zeer open stuurwiel zorgt alvast voor extra ruimtegevoel. Nieuwe captive sensoren herkennen beter indien er contact is van de handen met het stuur als je het stuurwerk overlaat aan de vele micro-processoren.

Zeldzame sfeerverpester van dienst is het windgeruis dat van tussen de ramen in je oren komt sussen. Bovendien zijn de 20 inch velgen geen goede keuze als comfort bovenaan je prioriteitenlijst staat. Over het algemeen is de ophanging wel zijdezacht afgeveerd. Optioneel is ook luchtvering beschikbaar.

Een Energizing Coach en zitkinematica zorgen ervoor dat de inzittenden fit en goedgehumeurd blijven. Door het spelen met licht, muziek, geuren en beweging van de stoelen wordt je zowel fysiek als mentaal verwend. De coach zal een bepaald programma voorstellen op basis van een algoritme. Indien je een gekoppeld Garmin polshorloge draagt zal de E-Klasse zelfs stresslevels en slaapkwaliteit in rekening brengen bij dat voorstel. De zitkinematica vond ik persoonlijk wel een meerwaarde. Van de Mercedes parfums ben ik echt geen fan, je jaagt er zelfs de muggen mee weg.

Nanoslide

De 2,0 viercilinder turbobenzinemotor (interne code M 254) wordt voor het eerst bijgestaan door een geïntegreerde starter-generator van de 2e generatie in combinatie met een 48V systeem. De boost is goed voor 15 kW en 200 Nm extra koppel, bovenop het standaard vermogen van 197 pk. De E 200 is in feite een mild-hybride. De tijd waarbij mensen spontaan beginnen te geeuwen bij het horen van ‘hybride’ is voorgoed voorbij.

Mercedes combineert voor het eerst in deze motor de Nanoslide cylinder coating, Conicshape cylinder honing (specifieke vorm van de cylinders) en het uitlaatgasnabehandelingssysteem dat direct naast de motor is geplaatst. Voor de E 200 Coupé belooft Mercedes een normverbruik van 7,3 liter per 100 km. Sinds de WLTP testprocedure is het vrij eenvoudig om die waarden te evenaren. AutoJunior kwam uit op een gemiddeld verbruik van 7,4 liter per 100 km zonder al te veel moeite eigenlijk. Aanvaardbaar, zeker rekening houdend met het feit dat de E 200 al op wintersloffen lag. Bij ‘doorsleuren’ in Sport + is de motor wel iets te fel op de voorgrond aanwezig .

Een fortuin aan opties

De E-Klasse is één van de laatste Mercedessen die het interactieve MBUX krijgt. Indien geconnecteerd tot 4G zou het één van de slimste user interfaces moeten zijn samen met het “Hey Google” systeem dat we in de Polestar 2 terugvinden. De E-Klasse was al een technisch hoogstandje, met de facelift is dit naar een nog hoger niveau gebracht. Flikkerende (rood kleurende) interieurverlichting bij het verlaten van de auto in een onveilige situatie tonen aan dat Mercedes over bijna alles nadenkt. 

E 200 Coupé

Ook nieuw is de de meedraaiende achteruitrijcamera die zoals gebruikelijk magisch uit de ster op de kofferklep tevoorschijn komt. Het zorgt ervoor dat je een beter zicht krijgt op de rijweg waar je naartoe wilt. Alle opties bij elkaar opgeteld kom je bijna aan een bedrag van € 20.000, bovenop de startprijs van bijna € 54.000. Standaard komt de E 200 Coupé al vrij goed uit de startblokken maar voor technologische snufjes zoals het rijassistentiepakket met Drive Pilot, 360° parkeerhulp, head-up display, augmented reality navigatie met verkeerslichtassistentie, multibeam koplampen met adaptieve grootlichtassistentie, DAB, Keyless go… het is allemaal diep in de buidel tasten of hopen op een goede condities bij de dealer.

Conclusie

Het elegante doch sportieve design, de heerlijke geur van het leder, het sportief en ‘dik’ sportstuur en de gezellige kuipjes van de achterbank. Er hangt een soort droomfactor rond de E-Klasse Coupé. Er mag dan wel geen overpotente motor in het vooronder liggen, zelfs in E 200 motorisatie kunnen wellicht veel mensen wegdromen bij deze E-Klasse Coupé. Met de facelift werden design-technisch misschien dingen aangepast die niet nodig waren, maar vooral de technologie onderhuids en het brein van de E-Klasse werden verder verfijnd om de E-Klasse in se nog wat completer/beter en helaas ook duurder te maken. De E coupé is eigenlijk de perfecte vereenzelviging van hoe een ‘echte’ Mercedes moet zijn, en dat heeft nu eenmaal haar prijskaartje.

E 200 Coupé

AutoMercedes-Benz E 200 Coupé
Motor / Batterijcapaciteit1.991 cc viercilinder + EQ 48V
Maximum vermogen197 pk + 14 pk tussen 5.500 – 6.100 rpm
Maximum koppel320 Nm + 200 Nm tussen 1.650 – 4.000 rpm
Overbrenging & transmissie9G-Tronic Plus & achterwielaandrijving
0-100 km/h7,6 s
Topsnelheid237 km/h
CO2 uitstoot165 g/km (WLTP)
Normverbruik7,3 l / 100 km
Testverbruik7,4 l / 100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 53.845
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 73.301,8
BIV€ 1.361,35
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 430,33
Design
80
Interieur
85
Motor & Verbruik
75
Rijgedrag
75
Comfort
80
Prijs & Opties
70
Reader Rating2 Stemmen
85
78