De Mercedes-Benz SLS was een (te) dure wagen met weinig concurrentie. De opvolger, de AMG GT S, is een volledig nieuwe wagen met een veel lager prijskaartje en met sterke concurrenten zoals de Porsche 911 en de Jaguar F-Type. Eens kijken of de AMG stand kan houden.
Laten we beginnen met de looks. Hij ziet er veel eleganter en tegelijkertijd agressiever uit dan de SLS. De lange neus, korte achterkant en minimaal lijnenspel op de flanken zorgen voor een klassiek, maar tegelijk vernieuwend design. De AMG GT S is lekker laag een breed en het matgrijze kleurtje staat hem ook niet verkeerd. Al zou ik persoonlijk opteren voor het “Solarbeam”-geel (een optie van €9000… waarom ook niet?).
Onder die lange motorkap ligt een volledig nieuwe AMG-motor. Een 4-liter V8 met dubbele turbo. Die turbo’s bevinden zich midden in de V om zo het motorblok compacter te maken. Hij produceert 510 pk en 650 Nm koppel bij 1750 tpm. Deze indrukwekkende cijfers zorgen ervoor dat de AMG GT S sprint van 0 naar 100 km/u in amper 3,7 seconden!
Doordat de motor bijna volledig achter de voorwielen ligt hebben we eigenlijk te maken met een middenmotor. Hierdoor heeft hij bijna een perfecte gewichtsverdeling en dat zorgt ervoor dat de wagen heel stabiel is en zich zeer voorspelbaar gedraagt op de limiet.
Dat het om een AMG-motor gaat hoor je onmiddellijk bij het opstarten. Wat een beest! AMG is er in geslaagd het turbo geluid bijna volledig weg te werken. De GT S klinkt goed in Comfort-modus, geniaal in Sport-modus en gewoon krankzinnig in Race. Bij die laatste lijkt het alsof er een oorlog aan de gang is, de AMG brult, knalt en schreeuwt genoeg om de hele buurt wakker te maken…
In Comfort-modus klinkt hij best beschaafd. Ook de ophanging is dan relatief comfortabel en doet hij zijn naam GT alle eer aan. Eén van de redenen dat de Porsche 911 zo vaak verkocht wordt komt door het feit dat hij dagelijks bruikbaar is. Met wat goede wil, een goed inschattingsvermogen (de afmetingen) en een lichte rechtervoet (verbruik), is ook de Mercedes AMG GT S dagelijks bruikbaar.
Mercedes geeft een gemiddeld verbruik op van 9,4 l/100 km. Op de snelweg aan 120 km/u met cruise-control haalt de AMG GT S een verbruik van 11,4 l/100 km. Dat was dan ook veruit het laagste cijfer dat we gezien hebben. Na een voormiddag spelen op een lege landingsbaan was het verbruik al gestegen richting de 20 l/100 km.
De wagen is ook niet heel erg overzichtelijk. De lange neus en over het algemeen brede koetswerk zorgt ervoor dat je niet altijd op je gemak bent in drukke steden (al is dat waarschijnlijk van toepassing op iedere wagen van meer dan €150.000…). Gelukkig was onze testwagen uitgerust met een achteruitrijcamera en parkeersensoren.
Het interieur ziet er ook fantastisch uit. De enorme middenconsole eist onmiddellijk alle aandacht en doet ons denken aan dat van de 911, al zijn er op de AMG GT S heel wat minder knopjes te vinden.
Het grote scherm in het midden van het dashboard is goed leesbaar en bevat alle nodige informatie. Het alcantara-sportsteur ligt zeer goed in de hand. Het rode leder en de optionele sportstoelen maken het geheel af.
Wel jammer is dat de schakelpook redelijk laag op de middenconsole staat, waardoor het soms voelt dat je arm te ver naar achteren moet heffen. Tenslotte zijn de zijspiegels op ooghoogte. Hierdoor wordt het zicht wat belemmert en moest ik mezelf omhoog heffen om over de spiegels te kunnen kijken, bijvoorbeeld bij het oprijden van een rotonde of bij een T-splitsing.
Maar wees gerust, eenmaal je de start-knop indrukt tovert hij een glimlach op je gezicht die er niet snel meer af gaat.
Dat brengt ons bij de prijs. De AMG GT S is in België beschikbaar vanaf zo’n €138.000. Onze testwagen was natuurlijk weer volgepropt met leuke opties zoals; €7000 keramische remschijven, €4000 1000W Burmester audiosysteem, €900 panoramadak, €2000 AMG Sportzetels, enzovoort enzovoort… Alles samen kwam onze testwagen uit op €184.000.
Dat lijkt belachelijk veel, maar je mag niet vergeten dat deze wagen bijna €80.000 goedkoper is dan de SLS toentertijd en veel beter uitgerust én krachtiger! Hij is iets duurder dan een gelijkwaardige Porsche 911 of een Jaguar F-Type, maar ik persoonlijk vind de AMG GT S veel begeerlijker dan de andere. Niet omdat de andere slecht zijn, maar omdat de Mercedes AMG GT S gewoon beter is…
Motor: V8 twintrubo benzinemotor, 3982 cc, 510 pk, 650 Nm (bij 1750 tpm) Transmissie: RWD, 7-traps DCT Prestaties: 310 km/u, 0-100 km/u in 3,7 sec Normverbruik: 9,4 l/100km Prijs: 138.303 euro