Elektriciteit als aandrijving voor een wagen, het blijft raar klinken. Op de AutoJunior-redactie mogen we dan nog pure ‘petrolheads’ zijn, innovatieve technieken zoals deze interesseren ons zeker evenveel. Hybridewagens hebben we al genoeg getest en goed- of afgekeurd, dit keer is een 100% elektrische wagen aan de beurt. Dit keer geen benzinetank als veilige reserve, benieuwd hoe dat afloopt.
Design: Een B blijft een B
“Een auto voor huisvrouwen en senioren”, was de eerste uitspraak na de reservatie voor de Mercedes B electric drive. Groot was onze verbazing toen we deze frisse, jeugdige Mercedes B-klasse zagen staan bij Mercedes-Benz. De Electric Art-uitvoering met lichtblauwe spiegelkapjes en rooster gecombineerd met de zwarte 18-inch veelspaakvelgen geven de B-klasse meteen een ander uiterlijk. Niets verraadt dan ook dat onze testwagen geen brandstofverbrander is. Zelfs bij het opladen zit de laadkabel op dezelfde plaats waar normaliter het brandstofpistool hoort.
Interieur: business as usual
Uiteraard hoor je een elektrische wagen niet opstarten zoals een rauwe achtcilinder. Toch hoor je hier en daar een elektrisch geluid wat veel weg heeft van een R/C-voertuig. Binnenin de wagen hoor je trouwens niets van de motor, het rolgeluid hoor je dan weer wel lichtjes in de cabine.
Over de cabine gesproken, we blijven het herhalen, Mercedes-interieurs winnen continu onze harten. Mooie afwerking, degelijke materialen en functioneel ontwerp. Zelfs in minder exclusieve wagens zoals de B-klasse. Een airconditioning die zichzelf uitwijst. Verschillende mogelijkheden om het beeldscherm te bedienen via de middenconsole én het stuur. Een simplistische Garmin MAP PILOT-gps die je steeds naar de juiste locatie brengt en als kers op de taart de veiligheidssnufjes waar Mercedes zo trots op is. Dodehoekassistent, Tempomat (cruise control) met Speedtronic en Collision Prevention Assist Plus, die ervoor zorgt dat de wagen zelf afremt wanneer je te snel nadert naar iets of iemand.
Motor en aandrijving
Iets wat we absoluut onderschat hadden was de manier waarop de elektrische energie werd verdeeld voor de werking van de wagen. Zo bepaalt het al dan niet intensief gebruiken van de airco voor een belangrijk deel hoe ver je komt met een ‘volle ‘tank. Even de situatie schetsen. Volledig opgeladen (na 9 uur) krijg je de wagen 212 kilometer ver. Nu, 212 km is nogal overdreven. Dan mag je geen enkele eenheid energie verliezen door accelereren of bovenmatig gebruik maken van zaken zoals de airco. Bovendien heb je drie rijstanden: E+, E en S. Vergeet die Sportmodus maar als je ergens wilt geraken, je actieradius loopt zienderogen leeg. De E+-modus gebruik je het best in de stad. Gebruik je die op hogere snelheden dan zal je zien dat de acceleratie zeer traag wordt opgebouwd. Snelwegen doet men het best in E modus.
De actieradius valt, bij zeer ecologisch en anticiperend rijden, zeer goed mee. Al is dit geen wagen om elke dag van Kortrijk naar Brussel te rijden. Je komt gewoonweg niet toe met de elektrische energie die de wagen meekrijgt. En ergens wachten aan een oplaadpunt is ook verloren tijd. Via de 230 Volt-kabel duurt dit 9 uur. Kan je een 400 Volt-oplaadpunt vinden dan ben je slechts 2,5u kwijt. Het is bijna onethisch om bij deze wagen te praten over de prestaties, gezien de zware milieuvriendelijke verantwoordelijkheid die deze wagen met zich meedraagt. Toch doen we het. Het vermogen van 180 pk op de voorwielen komt tot z’n recht in 7,9 seconden naar de 100 km/u. Een topsnelheid van 160 km/u en een koppel van 340 Nm zijn meer dan genoeg voor deze B-klasse.
Wegligging en comfort
Rijd je deze auto dan leer je anders rijden. Je bent genoodzaakt om trager, minder vlot en ‘uitbollend’ te rijden om de batterij te sparen. Bij een conventionele brandstofwagen kan je nog eens het verbruik checken om te zien hoe je rijdt. Is dit te hoog dan is dat maar zo. Maar bij de Mercedes B electric drive kijk je naar het elektrische verbruik, het aantal kWh per 100 kilometer. Ons gemiddelde lag op zo’n 17 kWh/100 km. Rijd je constant 120 km/u op de snelweg dan klimt dit tot 25 kWh/100 km, wat ons al veel lijkt. Hoe merk je dit? Bekijk de actieradius gedurende twee kilometer. In ons geval ging er op deze effectief gereden twee kilometer liefst 5 kilometer actieradius van af. Nu begrijp je waarom rijden met deze wagen een stressvolle job is. Lukt het je echt niet om thuis te geraken kan je desnoods nog de range extender gebruiken die na 30 km ook de geest geeft.
Prijs en opties
Het stereotiep beeld dat we van de Mercedes B-klasse hadden voor deze rijtest wordt hiermee niet echt ontkracht. Werk je in jouw regio, ga je niet vaak buiten jouw provincie en rij je toch het liefst met een Mercedes? Dan is de B Electric Drive dé ideale wagen. 0 gram CO2 per kilometer, nooit meer één euro betalen voor diesel of benzine en weinig tot geen belastingen betalen om met deze wagen rond te rijden (€77 rijtaks op moment van schrijven). Het klinkt te mooi om waar te zijn. Dat is het niet, alleen is de oplaadtijd en de actieradius iets waar menig Belgenvolk zich moet overheen zetten. De vanafprijs van een Mercedes B electric drive is logischerwijze duurder dan een dieseltje. Mercedes-Benz overhandigt jou de sleutels vanaf een kleine 40.000 euro. Met de bovenvermelde besparingen verdien je dat al snel terug. Je kan ook gaan voor een BMW i3, dé concurrent bij uitstek van deze Mercedes B electric drive, maar geef toe, die vinden we stiekem niet zo mooi.
Tot de volgende!