Rijtest: Maserati GranTurismo MC Stradale

mcstradale-13

Maserati is al een tijdje van plan meer wagens te gaan bouwen. Ze willen de totale productie per jaar zelfs verdubbelen. Daarom brengen ze meer modellen uit zoals de Ghibli en binnenkort zelfs een SUV.

Naast meer modellen komen er ook per model meer varianten. Eén van de meest spectaculaire varianten is de GranTurismo MC Stradale. Een lichtere en snellere, hardcore-versie van de GranTurismo S.

mcstradale-7

Uiterlijk ziet de wagen er heel wat sportiever uit dan de ‘gewone’ S. Daar zorgen onder meer de agressieve voorbumper, motorkap (uit carbon) en een achterbumper met diffuser en centrale, dubbele uitlaten voor. Vooraan werd hij 10 mm verlaagd en achteraan 12 mm. Onze testwagen was ook nog eens volledig ‘gewrapt’ ter promotie van het 100-jarig bestaan van Maserati tijdens de Zoute Grand Prix.

mcstradale-9

Voorin ligt dezelfde atmosferische 4,7 liter V8 als in de GranTurismo S, maar nu ontwikkeld hij 460 pk en een indrukwekkend koppel van 520 Nm. Samen met een gewichtsreductie van meer dan 100 kilogram tegenover de gewone GranTurismo S, zorgt dat ervoor dat de wagen van 0 naar 100 km/u sprint in amper 4,5 seconden. De topsnelheid bedraagt 303 km/u.

Je kan wel gaan vermoeden dat die niet echt een zuinige wagen is. Het gemiddeld verbruik bedraagt 14,5 l/100km en de CO2-uitstoot bedraagt 337 g/km. Cijfers die we niet vaak meer te zien krijgen met de hedendaagse, zuinige motoren. Zo merk je dat de GranTurimso ondanks zijn tijdloze uiterlijk toch begint te verouderen.

mcstradale-10

Dat merk je ook aan de versnellingsbak. Tegenwoordig worden we verwend met zeer vlotte versnellingsbakken met dubbele koppeling, dat heeft deze MC Stradale niet. In de lage toeren en bij stapvoets rijden (in het centrum) heeft hij soms moeite met het kiezen van de juiste versnelling en reageert de bak nogal stroef. Maar eens je het gaspedaal tegen de grond trapt en hem hoog in toeren jaagt dan knalt hij bliksemsnel van de ene versnelling in de andere. Samen met een oorverdovend, heerlijk, brullend, schreeuwend lawaai van de V8 klimt je snelheidsmeter snel naar illegale snelheden… oeps.

mcstradale-5

Het geluid van de MC Stradale werkt zo verslavend dat we geen enkele keer de radio nodig gehad hebben. In tegenstelling tot de Alfa 4C wordt het echter nooit storend. Zolang je de auto in de ‘Sport’-stand laat staan sluiten de kleppen in de uitlaat en heb je een subtiel gegrom. Wanneer je de ‘Race’-knop indrukt openen de kleppen en brult, knalt, pruttelt de Maserati alsof het een echte racewagen is… Heerlijk!

Vergis je echter niet, dit is verre van een racewagen. Hij weegt nog steeds een stevige 1800 kg. Gelukkig heeft hij grote, keramische remschijven met voldoende bijtkracht om de Maserati weer af te remmen tot legale snelheden.

mcstradale-18

Het interieur is ook wat sportiever aangekleed. We zien veel alcantara en carbon, maar ook hier merk je dat de jaren beginnen te tellen. De afwerking is goed, maar de kwaliteit is toch niet wat je verwacht bij een auto van €155.000. Desondanks is de zitpositie uitstekend en ligt het stuur heerlijk in de hand. Zoals ik al eerder zei, een radio heb je toch niet nodig in deze wagen. De schakel-flippers staan, net als bij Ferrari, op de stuurkolom. Zo weet je ze altijd te vinden bij snelle bochten-combinaties.

mcstradale-1

Naar mijn mening is dit de perfecte GranTurismo. Sportief, maar niet oncomfortabel. Luid, maar niet oorverdovend. Snel, maar niet ontembaar. De Italiaan is ook best groot, hij meet net geen 5 meter. Dat zorgt er dan weer voor dat je er comfortabel met z’n vieren in kan plaats nemen. Kortom, hij doet z’n naam GranTurimso alle eer aan!

Motor: V8 benzinemotor, 4.691 cc, 460pk, 520Nm (bij 4.750 tpm) Transmissie: RWD, 6-traps automaat Prestaties: 303km/u, 0-100 km/u in 4,5 sec Normverbruik: 14,5 l/100km Prijs: 155.000 euro