Rijtest: Lexus RC F

We schrijven 29 februari 2016. De laatste wintertrekjes geven de strijd met de aanstormende lente bijna op en de temperaturen worden al iets draaglijker. Niet voor een Lexus RC F. Terwijl het asfalt nog ligt te bibberen van de koude winter en nog niet veel grip vrijgeeft dankzij ijs- en rijmplekken, glijdt de RC F als een speelse jonge Labrador over de Belgische wegen. “Tractiecontrole? Nooit van gehoord” lijkt de Lexus met grommende V8 ons mee te geven. Voor je denkt dat je kleurenblind aan het worden bent, we hebben zowel een blauw als zwart exemplaar getest van de RC F.

DSC_0027

Design: Een volwassen puppy

Oké, dat was de laatste verwijzing naar honden. Als mensen me vragen waarom ik zo dikwijls sportieve wagens rijd is mijn antwoord het cliché-klinkende ‘life is too short to drive boring cars’. Na die eerder bovenmatige nekomtrek-uitspraak is het tijd voor de waarheid. Het is en blijft een liefhebberij om wagens zoals de Lexus RC F te testrijden. Elke man tussen 18 en x jaar zou los in de broek zijn beheersing verliezen mocht hij meermaals met achtcilinders rijden. Beheersing van de portefeuille bedoel ik, you dirty mind.

IMG_3336

De RCF vraagt constant om bevestiging, dat gevoel krijg ik wanneer ik het design bekijk. Een typische Lexus-tekening op een druilerige zondagochtend, zoals steeds. Met de al even typische scherpe lijnen alsof de veel te warme koffie de tekenaar deed uitschieten. Meest tot de verbeelding sprekend is de achterkant. Een achterkant die mede-weggebruikers vaak zullen tegenkomen onderweg. Hopelijk ikzelf als bestuurder niet te veel, anders heb ik te veel genoten van het uitbreken van de poep van deze Aziatische schone.

DSC_0083

Of die Aziatische schone ieders behoeften bevredigt is natuurlijk hoogst persoonlijk. Hoe het rijden bevalt is tevens puur jouw eigen mening, dat lees je in een van volgende paragrafen.

DSC_0016

Motor: It has the big engine

Ook is de Lexus RC F een sportwagen met een hoog USA-gehalte, het blijft een Aziatisch design en persoonlijkheid. Zoals Amerikanen het liefste een zo big mogelijke engine hebben, zo zorgt Lexus er voor. Bijna 5.000 cc, zo groot is de motorinhoud. Die worden dankzij de V8 de juiste richting ingestuurd. De RC F is al eventjes op de markt maar toch blijft het een gewaagde gok van Lexus. Ook al hebben we bij AutoJunior algemeen geen moer interesse in CO²-uitstoten of groene partijen, het is geen logische keuze om een dikke, vervuilende motor in een Lexus te steken. Het merk dat voorloper was van hybride-technologie (maar daar toch geen vruchten van lijkt te plukken in België).

DSC_0050

Het aantal paardenkracht is zelfs niet relevant wanneer je een V8 in het vooronder hebt liggen. De kracht en rij-ervaring zorgen wel voor het totaalplaatje. Competitief en patserig als we zijn willen we tegen alleman verkondigen hoeveel paarden de RC F huisvest. Zo’n 470. Hier en daar een paar veulens om het getal tot op de komma juist te krijgen maar 470 is goed genoeg. Alleen, is het goed genoeg om te rivaliseren met de Duitse coupés van vandaag? Lexus kon geen betere inschatting maken dan de 470 pk want de output van een Mercedes-AMG C63 (zonder S) of de BMW M4 komen aardig in de buurt.

DSC_0041

Cijfers zeggen niet alles en ook het cijfer ‘470’ zegt zeker niet alles. De beroemde en eeuwigbelangrijke sprint naar 100 km/u bijvoorbeeld wordt voltrokken in 4,5 seconden. Met z’n 270 per uur doet hij alleszins beter dan de M4 en C63 qua topsnelheid. We maken er met opzet geen race van aangezien we in de toekomst nog graag nieuwe Lexus-modellen willen testrijden.

IMG_3357

Het verbruik van de RC F is discutabel. Hangt af van hoe graag je tijd aan het pompstation doorbrengt. Minder dan 15,2 liter per 100 km is me niet gelukt. Is dat erg? Niet echt, We herinneren ons de BMW M3 E92 die behoorlijk benzine er door jaagde. De nieuwe generatie sport coupés zijn daarentegen wel een pak zuiniger geworden. Positief is het nota bene niet voor de milieu-activisten. Voor de overheid dan weer wel. Zij verdienen zienderogen hoe jij de overbelaste benzine in het gaatje giet. Nog meer tevreden is vadertje staat met jouw BIV-geld en jaarlijkse rijtaks. Die worden dankzij 242 gram CO² per kilometer goed de hoogte ingejaagd. Je zou toch niet willen dat de Chinezen dankzij ons geen tonnen CO² meer de lucht kunnen insturen, zoiets wil je niet op je geweten.

IMG_3360

Interieur: Zoet aardbei-rood met een vleugje dodelijk saai zwart

De loodzware deur (het blijft een coupé) geopend en de eerste beste zithouding proberen aannemen. ­Da zit nie slecht! Het roodkleurige leder is een stijlvolle streep door het zwart van de rest van de RC F. Het interieur verknalt het feest als geen ander. Weer dat smakeloze, onlogisch gestructureerde dashboard waar we al zoveel verdriet door hebben gehad tijdens onze Lexus-reviews. Het doet denken aan die norse leerkracht rond de 50-60 jaar, zonder vrouw, zonder kinderen en zonder noemenswaardig vervoermiddel die jouw dag op 1,2,3 kapot kon maken. Bedenk het eens, iedereen kent hem wel. Zo’n interieur sleurt Lexus in de RC F. We zullen er maar vrede mee moeten nemen (met het interieur, vergeet die leraar) en het niet aan ons hart laten komen.

DSC_0071

Lexus noemt de RC F dé perfecte 2 + 2 Sport Coupé. Dat is geen malafide aanbieding zoals ‘vier kopen twee betalen’. Het betekent ook niet dat je kunt afwisselen tussen tweewiel- en vierwielaandrijving. Ze hebben het over de perfecte sportieve tweedeurs die vier personen kan vervoeren. Na een retourtje Spa Francorchamps met vier autogestoorde AutoJuniors in de RC F kunnen de (on)gelukkigen op de achterbank de gedurfde 2+2-uitspraak van Lexus beamen. Al een geluk dat we niet op veel luxe gesteld zijn. Verder valt op het kwaliteitsvolle interieur niets aan te merken.

DSC_0075

Rij-ervaring: Wolf in schaapskleren

Achter het stuur kruipen en de V8 ontwaken is een simpele actie. Eenmaal het luide gegrom van een koude start-up achter de rug heb je de keuze uit verschillende opties. De optie om de portefeuille te sparen (Eco-mode), de keuze om zoals elke andere normale weggebruiker de openbare weg te betreden (Normale modus), de keuze om wat sneller door het verkeer te laveren (sport S-modus) of de mogelijkheid om compleet los te gaan en een potje te driften (sport S+ modus). In alle oprechtheid, driften hebben we niet gedaan. Het was gewoon té gevaarlijk om in het koude weer de RC F op z’n zij te zetten. Elke rijmodus is getest geweest. Te beginnen met de Ecomodus. Je zou denken dat die wat zuiniger is dan de rest. Toch niet. Niets gemerkt in het verbruik, enkel in de gasrespons. Die is zoals verwacht wat uitgesteld in deze modus.

DSC_0010

In de Normale rijmodus valt er eerlijk gezegd niets op te merken. Uiteraard hoor je in elke situatie de V8 grommen. Schakelen we over naar de sport S en S+ -alternatieven dan is de gasrespons zeer direct, zeer ongeduldig en soms zelfs een tikkeltje agressief. Het is logisch dat de achtcilinder 5-litermotor dan nog meer tot leven komt. Het dashboard kleurt rood in sport-modus en de toerenteller is mooi visueel zichtbaar.

IMG_3374

De besturing voelt in elke situatie redelijk zwaar aan. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de breedte van de voorbanden. Bij hoge snelheden komt het Torque Vectoring Differential tussen om de hoogste controle over het voertuig te bieden. Het stuur zelf ligt goed in de hand en ook de bediening van audio en boordcomputer via het stuur is zeer handig.

DSC_0026

Schakelen gebeurt automatisch, of met de flippers. De Sport Direct Shift-automaat beschikt over acht verzetjes. De tussengas bij het downshiften werkt verslavend en is dan weer niet bevorderlijk voor de inhoud van de brandstoftank.

Prijs

De RC F start bij een stevige 85.000 euro. En daar houdt het gelukkig al bijna op. Buiten de kleur en het panoramisch dak (wat ons testmodel gelukkig had) is er niet veel keuze qua uitrusting. En volgens Lexus-normen is dat normaal. Lexus biedt je een meer dan degelijke uitrusting voor de basisprijs. Daar je bij de BMW of Audi-dealer eerst nog 30.000 euro aan opties aanvinkt, is de keuze bij Lexus snel gemaakt.

IMG_3354

Conclusie

We geven toe, de basisprijs is bijzonder hoog. Lexus is nu eenmaal niet goedkoop. Bovendien is de kans dat je 5 M4’s tegenkomt op weg naar het werk veel groter dan dat je één RC F tegenkomt. Exclusiviteit is dus nog een pluspunt van de sportieve Aziaat. Tel daarbij op de luidkeelse maar o zo prachtige achtcilinder, de voldoende reserves paardenkracht én het plakken aan de weg met optie om eens scheef te gaan en je wordt verliefd op de Lexus RC F. Negatieve punten om rekening mee te houden? Kofferruimte (maar dat is bij elke sportieve coupé) en het hogere verbruik (en ook dat is algemeen in het segment). Moest ik kunnen kiezen? Het zou een eeuwige twijfel worden.

IMG_3322 bewerkt