Rijtest: Jeep Grand Cherokee CRD Summit

Het Jeep van vroeger is niet meer. Het oer-Amerikaanse merk met als paradepaardje de Wrangler die voor niets stopte en die onverwoestbaar door alles en iedereen heen ging. Sinds de samenwerking van Fiat met Chrysler (moederbedrijf van onder andere Jeep en Dodge), hebben de Italianen veel meer inspraak dan voorheen. Ook in de ontwikkeling van nieuwe wagens. Aangezien ik persoonlijk de nieuwe Grand Cherokee een mooie vooruitgang vind én het merk nog niet vaak aan bod kwam bij AutoJunior (behalve deze stads-suv), gingen we op pad met de best-uitgeruste versie, de Grand Cherokee CRD Summit.

IMG_1988-bewerkt-2

 

1   Design: Knipoog naar Amerikaans verleden

Wat ons direct opvalt zijn de kleine details die verwijzen naar de oorspronkelijke Jeep. Die van Willy! Neen, niet Willy jouw buurman maar van het bedrijf Willys-Overland. Dat Amerikaans bedrijf mocht begin de Tweede Wereldoorlog de beroemde Willy’s Jeep (legerjeep) leveren voor de Amerikaanse strijdkrachten. Ook het andere naamsdeel van het bedrijf, ‘Overland’, zien we vandaag nog bij Jeep terug. Als je naar de website van Jeep gaat kan je als afwerking kiezen uit ‘Laredo’, ‘Summit’ en … ‘Overland’. Terug naar die details. In de koplampen, in het interieur, overal vind je kleine ‘Willy-tjes’ terug. Het design van de Grand Cherokee CRD Summit blijft toch vooral genieten van Amerikaanse invloed. Veel bling-bling met chromé-afwerkingen rondomrond zoals de 20-inch gepolijste alu-velgen die standaard op de Summit-versie worden gemonteerd. Wel een vooruitgang wat betreft de vorige generatie Grand Cherokee. En wat vinden we van het ‘Deep Auburm’-kleur? Prachtig, alleen merk je zeer snel kleine krasjes op deze lak. Enkele uitstekende takken bij de offroad-rijtest en weg was die perfecte uitstraling.

IMG_2017-bewerkt-2

 

2   Interieur: Enorme stap voorwaarts 

Eerste wat opvalt als we de ‘hoge’ Jeep bestijgen is het Natura Plus-leder op de zetels. ‘Je smaakt het of braakt het’ zeggen we dan op de AutoJunior-redactie. Smaken verschillen nu eenmaal. Kijk je naar het plafond dan zie je, naast het panorama-dak, de premium suède-achtige plafondbekleding. Niet echt iets unieks maar toch mooi afgewerkt. Het dashboard en middenconsole zijn verrassend mooi en fris afgewerkt. Centraal binnenin krijg je een 8,4-inch touchscreen met alle snufjes van vandaag zoals Bluetooth, USB-poort, SD-lezer en premium GPS met 3D-kaarten. Al merk je bij de deurbekleding dat het geld voor premium-materialen op was. Dat is dus nog een werkpuntje. Je voelt je in een premium-interieur maar kwaliteit zoals bij de Range Rover Sport of Porsche Cayenne is het nog lang niet.

IMG_2025-bewerkt-2

 

Op die middenconsole staan heel wat knoppen. Ook bij deze SUV is het tegenwoordig moeilijk om alle instellingen te leren kennen voor wat betreft de ondergrond. Laat staan dat je die instellingen dan ook nog eens 100% correct gebruikt. Het Select-Terrain-tractiecontrolesysteem biedt je vijf modi  om elke situatie als de beste aan te kunnen. Sneeuw, zand, stenen, modder, je kan het allemaal aan met dit systeem. Daarbovenop komt nog eens de luchtvering. Die hebben wij dan ook uitvoerig getest en die werkt naadloos.

IMG_2005-bewerkt-2

 

Luisteren naar de radio of eigen muziek doe je via een Harman-Kardon-audiosysteem met liefst 19 luidsprekers. Been- en hoofdruimte achterin is er in overvloed. En ook de kofferruimte biedt oneindig veel mogelijkheden.

IMG_2021-bewerkt-2

3   Motor en aandrijving

Een wagen van dit kaliber kan maar best een motor krijgen van hetzelfde kaliber. Dat is de drie-liter V6 diesel met 190 pk of 250 pk. Uiteraard heeft de Summit-versie die wij gereden hebben de volle 250 pk in het vooronder. Die talloze paarden worden via de automatische achttraps-versnellingsbak verdeeld over de vier wielen. Wie goed kijkt ziet de ‘groene’ diesel-badge op de achterkant van de wagen. Dat is niet het enige groene aan de Jeep Grand Cherokee. De nieuwe transmissie zorgt voor een reductie van CO2-uitstoot én brandstof van een degelijke 10%. Wil je het wat sportiever dan zet je gewoon de Eco-mode uit en kan je de baan op met de paddles achter het stuurwiel.

IMG_1965-bewerkt-2

 

Dat laatste hebben we natuurlijk eens uitvoerig getest en qua rij-ervaring is de Jeep Grand Cherokee toch allesbehalve een saaie wagen. Genoeg pk’s om sportief te rijden en wat ons sterk verbaasd heeft was het gemiddelde verbruik. Dat bleef hangen rond de 11 liter per 100 km. Terwijl de sportiviteit soms zeer hoog lag. In Eco-mode zakt dat verbruik zelfs onder 10 liter, wat zeer normaal en aanvaardbaar is voor wagens in dit segment.

Iets wat je niet meteen zou verwachten op een Italiaans-Amerikaanse wagen zijn moderne veiligheidsnufjes. Van het soort dat je in de nieuwste Mercedes-modellen vindt. Camera’s met hopen, dodehoek-assistent, automatisch remmen bij mogelijk ongeval,..

IMG_1997-bewerkt-2

 

4   Wegligging & Comfort

De lederen Natura-Plus zetels zijn de ideale manier om te vertoeven van A naar B. Met het Active Noise Cancellation System worden alle motorgeluiden geëlimineerd binnenin de cabine en het 19-koppige audiosysteem zorgt voor het beste geluid. Goed, dat wisten we al. Maar hoe rijdt die Jeep Grand Cherokee nu? Bij lage snelheden zeer rustig. Door de hoge wegligging wordt een slecht wegdek geabsorbeerd, is er weinig rolgeluid en stuurt de wagen zeer licht. Misschien iets te licht want tijdens onze rit(ten) moest vaak bijgestuurd worden, ook op hoge snelheden. Maar goed, dat feit kennen we ook nog van bij de Range Rover TDV6 HSE  en kunnen we wel vergeven. Voor de rest helt de Jeep Grand Cherokee in bochten wel wat over. Vooral op een hogere rijstand. De wetten van de natuur kunnen we helaas niet veranderen.

IMG_1972-bewerkt-2

 

5   Conclusie

Het was ons een aangename week met de stoere Jeep Grand Cherokee CRD Summit. Een opvallende wagen die het testosteron-gehalte bij menig bodybuilders doet overkoken. Bovendien is de bruin-achtige lak een kleur die je niet vaak te zien krijgt in het straatbeeld. Ook het model zelf krijg je niet echt vaak gespot op de Belgische wegen. Toch wel een rare vaststelling, aangezien de Jeep Grand Cherokee exclusiever is dan z’n concurrenten, er fiscaal enorm is op vooruitgegaan én niet te vergeten toch heel wat goedkoper is dan een basis-Range Rover Sport.  “Let’s take numbers!”. Een Jeep Grand Cherokee is er standaard vanaf 54.000 euro inclusief btw. Kies je voor de Summit-afwerking zoals onze testwagen én met 250 pk dan kost je dat dadelijk 74.800 euro. Het Deep Auburn-kleur aantikken ledigt jouw zakken met 1.100 euro. Positief nieuws is dat je geen extra opties meer kan aantikken wat de prijs nog verhoogd. Alle opties zitten overigens al op jouw Jeep Grand Cherokee CRD Summit. Voor een kleine 76.000 euro heb je dus een full-option Jeep Grand Cherokee. Een prijs waar geen enkele Range Rover tegenop kan. Ook de GLE van Mercedes en X5 van BMW doen het niet goedkoper met dergelijke opties. Er is een kwaliteitsverschil tussen de Jeep en z’n concurrenten. Maar niet zo groot als het grote prijsverschil. Als autojournalist moet men altijd objectief blijven. Om mijn overtuiging voor deze wagen te tonen; ik rijd zelf een Volkswagen Touareg 3,2 V6 (benzine), als opvolger zou ik deze Jeep Grand Cherokee zeker overwegen.

IMG_1987-bewerkt-2

Tot de volgende!