De Jaguar F-Type werd voor het eerst gepresenteerd op de Paris Motor Show in 2012 en ging voor het eerst in productie als convertible in 2013. Daarna kwam de coupévariant op de markt in 2014. Sindsdien kennen we de wagen als een heerlijke sportcoupé of cabrio die menig autoliefhebber het hart sneller heeft doen slaan. Jaguar heeft later al eens een milde facelift uitgebracht van deze wagen, die wij begin 2019 getest hebben. Een design die nog enkele jaren mee kon. Maar we kennen het gezegde: stilstand is achteruitgang. Volgens Jaguar was het daarom hoog tijd om een nieuwe facelift in de wereld te roepen.
Vernieuwde matrix-LED koplampen
We ontmoeten de nieuwe Jaguar F-Type bij Belcar in Aartselaar waar we tegenwoordig vaker perswagens gaan ophalen. De kanariegele kleur die ons van veraf begroet geeft al een voorsmaakje mee dat we niet subtiel naar huis zullen rijden. Al hoeft dat voor deze keer niet want damn, wat een prachtige auto is dit. De vernieuwde matrix-LED koplampen kijken je net als een Rottweiler die zijn terrein bewaakt recht in de ogen. De vorige F-Type lijkt er naast meer op een Malteser nu we de nieuwe facelift hebben ontmoet.
Verder valt aan de voorkant ook een nieuwe grille op. Net zoals in de goede oude tijd heeft deze voornamelijk een koelende functie voor de radiator die erachter verscholen zit en voor de luchtinlaat om de 575 pk sterke V8 te voeden met de hoeveelheid zuurstof die het zo broodnodig heeft. Om de airflow te verbeteren heeft Jaguar twee openingen voorzien in de motorkap. Een motorkap die net zoals bij de vorige F-Type nog steeds naar voren opengaat. As it should be, het geeft de extra ‘supercartouch’ aan de wagen.
Waar het DNA van de pre-facelift F-Type is blijven plakken, is de achterkant en het zijprofiel. Niet dat we het erg vinden om te kijken naar die heerlijke GT lijnen. Maar hier is nagenoeg amper iets veranderd. Op de diffuser na, die relatief gewaagd in dezelfde bodykleur als de rest van de wagen is gespoten. Een zwarte diffuser ging wat mijzelf betreft ook gewoon hebben gewerkt. Verder verhullen de vier uitlaten dat het hier de V8-versie betreft. In ons geval zelfs de zwaarste Jaguar F-Type P575 R met de V8 met 575 pk en supercharger. Er is ook nog de Jaguar F-Type P450 met dezelfde motor, maar met 450 pk.
Toegankelijk en comfortabel
Een comfortabel, doch sportief interieur heeft de F-Type al van bij haar lancering getypeerd. Deze facelift is geen uitzondering. De 12-voudig elektrisch verstelbare zetels zijn nog steeds vervaardigd in hoogkwalitatief Windsor leder, of indien je die optie aanvinkt, in suède. Er is nog steeds een aangenaam panoramisch dak die het rustgevende licht van buiten naar binnen trekt. Dit panoramisch dak zit nog steeds verwerkt in een monocoque structuur die zorgt voor een stijver chassis en natuurlijk ook haar veiligheid biedt aan de inzittenden bij een roll-over.
Is er binnenin ook iets veranderd met de komst van de facelift? Jazeker, de facelift is voorzien van een gebruiksvriendelijker multimediasysteem en de tellers op het dashboard zijn nu in één geheel gegoten. Voor de rest moeten we toch al behoorlijk zoeken naar verschillen tussen het ‘oude’ en nieuwe interieur. Jaguar heeft duidelijk de goede elementen behouden in de wagen en enkel aan finetuning gedaan waar het kon / nodig was. En daar is niks mis mee.
Brutaal monster
De P575 R die wij hebben meegekregen is een waar monster. Niet alleen dankzij zijn opvallende matgele kleur, maar ook vanwege het kloppend hart die onder de motorkap brult als je het gaspedaal mishandeld. Wat een beest, in deze tijden is het bijna niet meer te verantwoorden in een wereld waar vooral milieubewust handelen de voorkeur krijgt. Zo lag ons gemiddeld testverbruik op 15,5 l per 100 km.
Onze testperiode liet het toe om de F-Type in verschillende weersomstandigheden te kunnen testen. Op het droge is het een heerlijke en gemakkelijke machine om mee door het landschap te scheuren. Een klein kind zou er zelfs mee in droge omstandigheden kunnen rijden. Deze verbeterde rijervaring komt mede door de volledig vernieuwde ophanging. Zowel de wieltreinen, antirolstangen en ophangingsarmen zijn door de ingenieurs bij Jaguar volledig herwerkt.
Regen? Dat lukt, maar dan mag je het gaspedaal niet ‘misbruiken’. Bij regenweer verlangen de 575 paarden in de wagen iets meer een fluwelen voet. Anders gaan de vier wielen vrij vlot de grip met het wegdek verliezen. Maar vergeeflijk is de wagen wel want de veiligheidssystemen grijpen onmiddellijk in. Al denken we dat de P300 en de P450 iets bruikbaarder zouden zijn op dit vlak. Hoewel we dan de heerlijke V8-ronk zouden missen bij de P300 viercilinder. Ook de acceleratie zouden we in de P300 missen. Want die is in onze P575 heerlijk brutaal, en de versnellingsbak geeft zelfs een stevige kick als je de meeste van die pk’s los laat in de ‘weide’. Een ervaring die toch hoog scoort op de bucketlist van menig autoliefhebber.
Geen V6 meer
Wij horen jullie denken, is er naast de P575 enkel nog de P300 en P450? Ja, de V6 variant is (helaas) weg bij de F-Type. Jaguar heeft besloten het enkel te houden bij deze versies. De P300 is de instapversie met de turboviercillinder met 300 pk en 400 Nm. Fiscaal gezien ook weer de interessantste versie, en de voornaamste reden waarom wij mogelijks een P300 zouden verkiezen. De P450, hebben we eerder vermeld in het artikel en betreft de V8 met 450 pk. Belangrijk detail: er is een achterwielaangedreven variant en een vierwielaangedreven variant bij de P450 met bij die eerste wellicht een grotere fun factor voor wie zich graag eens smijt.
Prijs en opties
Een dikke € 65.000 (incl. BTW), daar start het allemaal mee als je een nieuwe Jaguar F-Type op de kop wil tikken. Voor dat geld heb je een kale P300 coupé zonder de oh zo nodige opties die de aankoopprijs nog wat meer aandikken. Maar wij hebben hier natuurlijk niet de P300 vast, wij zijn op weg met de P575 R-Dynamic… vanafprijs € 127.530,00 (slik). De prijs van een klein appartementje met heel wat werk aan. Maar wat verwachten we natuurlijk bij een sportieve GT gebouwd door Jaguar? De prijs verder aandikken doe je met opties zoals het satin geel (€5.500,00) op onze testwagen, een vast panoramadak, et cetera…
Sinds de uitvinding van de configurator doen wij natuurlijk niet liever dan onze eigen droomauto’s samen te stellen (welke autoliefhebber doet het niet?). We configureren onze testwagen ook even en komen uit op een geschatte kostprijs van €147.893,00 incl. BTW. Een mooie som geld voor een auto.
Conclusie
De vernieuwde Jaguar F-Type valt bij ons in de smaak: een verbeterde wegligging, het infotainmentsysteem werkt tegenwoordig zo vlot als een Japanse snelheidstrein, en de looks zijn om u tegen te zeggen. Helaas is de V8 echter een uitstervende soort die niet langer meer welkom is in onze milieubewuste maatschappij. De kosten om zo’n V8 in te schrijven op een Belgische nummerplaat zijn tegenwoordig zo hoog dat je wel echt geld te veel moet hebben om voor deze variant te kiezen. Wij vermoeden dan ook dat we de V8 nauwelijks zullen zien op de openbare weg en vooral de P300 viercilinder turbo zal gekozen worden bij de bestelling.
Auto | Jaguar F-Type R-Dynamic P575 |
Motor / Batterijcapaciteit | 5,0 l V8 supercharged benzinemotor |
Maximum vermogen | 575 pk |
Maximum koppel | 700 Nm |
Overbrenging & transmissie | Achttrapsautomaat & vierwielaandrijving |
0-100 km/h | 3,7 seconden |
Topsnelheid | 300 km/h |
CO2 uitstoot | 252 g/km (WLTP) |
Normverbruik | 10,7 l / 100 km (WLTP) |
Testverbruik | 15,5 l / 100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 127.530,00 (P575 R-Dynamic) |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 147.893,00 |
BIV | € 10.564,00 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 3.168,68 |