Rijtest: Jaguar F-type 2.0 RWD Coupé R-Dynamic

Zes jaar na de introductie van de F-type in 2012 werd het voor Jaguar eens tijd een opfrisbeurt te geven aan hun kleine sportwagen/ supercar. Vorig jaar was het dan ook zo ver en kregen we de opgefriste F-type te zien samen met het nieuwe instap-model. We konden het uiteraard niet laten van hem eens te rijden.

En wat mag er dan nieuw zijn aan die facelift? Laten we beginnen met de buitenkant van dichter te bekijken. Want ja, dat is nu eenmaal het eerste dat we zien. Het meest opvallende zullen wel de nieuwe koplampen zijn, die qua vorm vrij onveranderd zijn gebleven, maar die nu LED’s hebben als lichtunit. Hierdoor krijgt de nieuwe F-type onmiddellijk een heel futuristische look. Zeker nu de koplampen een stuk donkerder zijn dan bij het vorig model. In de bumpers herkennen we dan weer een vernieuwd design onder de vorm van grotere luchthappers en een ander lijnenspel.

Achter herkennen we dan weer de achterlichten van de vorige F-type. Maar ook hier een interessant gegeven: de 2.0l die wij hebben kunnen we van de V6 en V8-versies onderscheiden aan de hand van de uitlaat. De 2.0l heeft 1 grote uitlaat in het midden terwijl de V6 twee kleinere uitlaten heeft in het midden en de V8 het doet met 2 uitlaten links- en 2 uitlaten rechtsachter. Verder vinden we op de achterkant terug een uitklapbare spoiler die opent vanaf 120 km/u. Of als je hem manueel opent via een knop in het interieur. Ja, zelfs de instapper met 2.0l heeft zo’n spoiler.

Wat de F-type verder zo speciaal maakt? Er zijn meerdere redenen waarom wij zo verzot zijn op deze mini supercar. En dan is het wel vooral omdat het design sterk doet denken aan Aston Martin. Ieder moment met deze F-type (in de kleur Silicon Silver) voelt aan alsof we James Bond zijn. Verder zitten we met de motorkap die naar voor opent, à la SLR Mclaren. Wat op zich gewoon nice is. Dit gegeven alleen al zorgt er gewoon voor dat mensen er naar willen kijken.

Interieur
Eenmaal in de F-type bevinden we ons in een vrij luxueus, maar toch sportief interieur met onder andere zetelverwarming, een panoramisch dak en allemaal andere dergelijke snufjes. In de F-type geraken we ook binnen met keyless entry door het knopje op de deurhendel in te duwen, zonder de sleutel uit je zakken te moeten halen. Wat dan weer handig zou zijn mochten we grote zware objecten vervoeren..? In een F-type…? Anyway, het keyless-entry gedeelte hebben we dan toch, wat zonder grote onhandige objecten ook een luxe is om te hebben.

Een andere luxe zijn onze lederen “kuip”zetels die een zeer comfortabele zithouding hebben waarin we uren aan één stuk kunnen overleven zonder rugklachten, pijnen of wat dan ook. De zetelverwarming en koeling zorgen tijdens het rijden dan ook nog eens voor een extra comfort. Wat tevens ook geldt voor de stuurverwarming, voorruitverwarming en achterruitverwarming. Er wordt precies veel verwarmd bij onze F-type. De Aarde ook? Badum tss.

Om nog even verder in te gaan op enkele coole features van deze kleine Jaguar. In de middenconsole vinden we een paar leuke knoppen terug. Zoals eerder gezegd kunnen we via de middenconsole de spoiler openen of sluiten voor de stoerdere look op straat. Maar het leukere knopje bevindt zich er vlak naast. Het is de knop om de kleppen in de uitlaat open te zetten, en zoals jullie al kunnen verwachten knettert de F-type dan heerlijk tijdens het rijden. Zelfs onze 2.0l viercilinder met turbo klinkt dan allesbehalve slecht. We horen via deze stand zelfs af en toe een plofje uit de uitlaat komen. Which is nice. Andere leuke dingetjes vinden we dan weer de knoppen van de zetelbedieningen die net zoals bij een Mercedes S-klasse in de deur verwerkt zijn. En om onze passagiers onder de indruk te houden heeft Jaguar ook James Bond-achtige blazers geïnstalleerd die open schuiven wanneer de motor gestart wordt.

Zijn er ook nadelen aan het interieur van de mini-jag? Als we mogen muggenziften wel. Zo blijft het infotainmentsysteem van Jaguar iets waar we niet onmiddellijk mee overweg kunnen en vinden we het zonde dat het panoramisch dak, ondanks alle andere luxesnufjes, toch manueel te openen is. Ook vinden we het lijnenspel van de voorruitverwarming op de voorruit storend bij het rijden. Toch eenmaal je er op let. Once it’s seen, it can’t be unseen.

Rijgedrag
Zoals te verwachten rijdt de F-type zoals hij eruit ziet. De wegligging is super en zelfs met de achterwieltractie trekt de kleine supercar zich zonder enig overstuur door de bochten. Waar de Ford Mustang die we laatst hebben getest toch minder goed in was. Ook van onderstuur hadden we trouwens geen last bij deze sportieveling. Al zal dit zeker ook te maken hebben met de brede banden voor en achter met maten: 255/35 R20 voor en 285/30 R20 achter.

Wegens de elektronische besturing merken we wel dat de feedback van de weg naar het stuur beter kan. Of met andere woorden: de F-type rijdt heerlijk soepel door de bochten. Maar je voelt aan het stuur minder goed wat er onder de wagen gebeurt. Hierdoor zouden wij de F-type al minder snel inzetten als bijvoorbeeld circuitwagen. Maar goed, we zijn weer aan het muggenziften. Want dit is dan ook het enigste dat we aan te merken hebben op het rijgedrag van de opgefriste Brit.

Wat zeggen de cijfers? Wel, onze testwagen is de 2.0l viercilinder turbo met 300 pk, 400 Nm aan koppel en de 8-trapsautomaat uit de keuzelijst. Hiermee gaat de F-type 2.0 in 5,7 seconden van 0-100 km/u en behaalt hij een topsnelheid van 250 km/u. Gaat dit allemaal wat te traag voor u? Dan is er nog steeds de mogelijkheid om de V6 of V8 versie te kiezen.

Configuratie van onze testwagen
Iets waar we ons de laatste tijd maar al te graag mee bezig houden zal wel het configureren van onze testwagens zijn. Mede omdat de meeste automerken er het nut van beginnen inzien en de configurators op ieder merk zijn site beter in gebruiksvriendelijkheid wordt. Ook Jaguar heeft een configurator. Anyway, laten we beginnen met onze F-type eens te configureren. We selecteren de basisversie met 2.0l turbo van 300 pk (vanaf € 60.490,00) en kiezen daaruit de R-Dynamic versie (vanaf € 65.370,00). Want dat is de onze nu eenmaal. Kleur? Silicon Silver (opleg van € 2.289,00). Ons exemplaar heeft ook het Exterior Black Design Pack, de jouwe heeft dit ook voor een opleg van € 2.812,00. Met dit pack ziet de F-type er een stuk stoerder uit. Dusja, waarom niet? Een pack met Carbon Fiber is ook mogelijk ( € 5.186,00). En zo kun je verder gaan in de configurator tot je uiteindelijk je droom F-type hebt ontworpen. Als wij alle opties juist hebben gekozen dan komt onze testwagen op een prijs van €84.417,00. Wat hij zeker waard is.

Om nog even terug te keren op de V6 versie en de V8 versie. De V6 F-type Coupé komt in 5 verschillende versies met al dan niet een manuele versnellingsbak en/ of supercharger. Het vermogen van de V6 ligt voor de basisversie op 340 pk en voor de zwaarste V6 met automaat, supercharger en vierwielaandrijving op 380 pk. Een basis V6 F-type heb je voor € 69.640,00. Maar je maakt hem uiteraard zo duur als je zelf wil. De V8 F-type Coupé is er in 2 versies. Eéntje met 550 pk en ééntje met 575 pk. Allebei hebben ze een supercharger en vierwielaandrijving. De vanafprijs voor de V8? € 120.480,00.

Conclusie
De F-type heeft ons in zijn basisversie volledig weggeblazen. 300 pk voor een 2.0l viercilinder is vrij veel. Naar afwerkingskwaliteit en rijprestaties scoort de wagen zeer hoog. Er werd ons gezegd dat deze versie de concurrentie aangaat met de Porsche 718 Cayman. Maar wij zijn er van overtuigd dat hij zelfs de Porsche 911 kan het vuur aan de schenen leggen.

AutoJaguar F-type 2.0 RWD Coupé R-Dynamic
Motor2.0l vier-in-lijn turbobenzine
Maximum vermogen221 kW / 300 pk
Maximum koppel400 Nm
Overbrenging & transmissie8-traps automaat, vierwielaandrijving
0-100 km/h5,7 s
Topsnelheid250 km/h
CO2 uitstoot179 g/km
Normverbruik7,9 l /100 km
Testverbruik10,5 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 60.490,00
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 84.417,00
BIV€ 1.788,00
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 438,27