Jaguar doet wat Porsche een aantal jaar terug durfde met de Cayenne en later de Macan, het maken van een eerste SUV. Wordt de F-Pace een gelijkaardig verkoopkanon als zijn Duitse concurrenten of hebben puristen deze keer wel gelijk?
Jaguar heeft een typisch Britse missie met de F-PACE; de Duitsers het vuur aan de schenen leggen. Ze willen dynamisch sterker zijn dan een Porsche Macan en luxueuzer dan een Mercedes GLC. Slagen ze in deze opzet of is het nog een extra SUV in een super hard en verzadigd segment?
Exterieur
Als eerste SUV van een merk heeft de F-PACE een sterke designtaal en is het duidelijk een Jaguar. De designaspecten van de berlines van Jaguar keren geslaagd terug in de lichten en het lijnenspel van de F-PACE. Zo kan je aan de achterlichten duidelijk de link zien met het sportieve broertje van de F-PACE, de F-TYPE.
Vergis je niet, de F-PACE is verre van een kleine wagen. Met een lengte van 4,73 meter lang is hij de grootste in zijn klasse met concurrenten als de BMW X3 en de Mercedes GLC. De kofferruimte met een grote van 650 liter wordt ook niet geschaad door de sportieve daklijn.
Interieur
Deze grote buitenafmetingen hebben logischerwijze ook voordelen voor de ruimte binnenin. De F-PACE is ruim en biedt zeker voldoende plaats voor 4 personen. De centrale plaats achterin is wat minder comfortabel door de bubbel in de vloer die de aandrijving naar de achterwielen huisvest. De hoofdruimte achteraan is voldoende al wordt deze zoals gewoonlijk wel wat ingekort door een prachtig panoramisch dak. Het zijn enkel de grootsten onder ons die plaatsgebrek zullen ervaren op de achterbank. Achteraan is het zeer aangenaam vertoeven. Onze testwagen was uitgerust met het comfortpack voor de achterbank. Hierdoor hadden de achterste passagiers elk hun eigen airco en elektrisch instelbare en verwarmde stoelen voor en achter. Dit laatste kost je wel 2.290 euro.
Ook vooraan weet Jaguar een verfijnde Britse sfeer op te wekken. De Britten weten sportiviteit en luxe goed te combineren door gebruik te maken van chrome accenten en houtfineer inlegstukken. Eenmaal op de wat raar gepositioneerde start-stop knop gedrukt te hebben stijgt de ronde draaiknop, bedieningsorgaan van de automaat, uit de middenconsole. Wat direct opvalt is het optionele 10,2 inch grote InControl infotainmentsysteem. Dit is een volledig nieuw systeem ontwikkeld voor en door de Jaguar Land Rover groep. Dit systeem is onder andere ook te vinden in de Land Rover Evoque cabrio en andere jaguar modellen.
Motor
Voor een model dat wil wedijveren met de Porsche Macan voorziet Jaguar natuurlijk een aantal krachtige zescilinders op benzine en diesel, van 300 tot 380 pk. Maar omdat er ook auto’s verkocht moeten worden stopt Jaguar ook zijn nieuwe viercilinder “Ingenium”-diesel onder de kap. Die is twee liter groot, levert 180 pk en 430 Nm. Je kunt hem bestellen met een manuele bak of automaat, en met twee- of vierwielaandrijving.
En dan wordt het interessant, want de F-Pace neemt niet gewoon de aandrijving over van zijn verre neef, de Range Rover Evoque, maar wel van de Jaguar F-Type AWD! Wat dat verandert? Alles! Want nu gaat de voorkeur naar de achterwielen, wat een dynamisch en aangenaam weggedrag garandeert.
Deze viercilinder heeft uiteraard niet hetzelfde karakter, dezelfde klank en dezelfde verfijning als de zescilinders. Maar hij staat zijn mannetje onder de kap van deze massieve SUV en zijn 430 Nm geven hem aanvaardbare punch. Met 8,7 seconden voor 0-100 km/u zet onze F-Pace 2.0D geen verbluffende prestaties neer, maar voor dagelijks gebruik volstaat de motor ruim. Zelfs beladen krijg je nooit de indruk dat hij in ademnood geraakt, en zijn prestaties blijven respectabel. De ZF-automaat met acht verzetten is een goeie bondgenoot die zacht en snel werkt.
Rijgedrag
Tot zover de prestaties. Maar is de F-Pace effectief zo dynamisch als Jaguar beweert? Jazeker! Je moet er uiteraard rekening mee houden dat de auto hoger en zwaarder is dan de klassieke modellen van het merk, maar het compromis is opmerkelijk. De F-Pace komt uit de bocht zonder rekening te houden met zijn fysieke afmetingen of massa, remt sterk, en verandert met een verbluffende beet van koers.
Hoe verbazend het mag lijken in een zware SUV met viercilinder diesel: we hebben plezier achter het stuur op bochtige wegen. Onze felicitaties voor de ingenieurs, temeer omdat hij naast dat weggedrag ook echte terreincapaciteiten heeft. De expertise van Land Rover is nooit veraf…
Hoewel Jaguar bekend staat om de kwaliteit van zijn demping, merken we hier een minpuntje op: de F-Pace is soms stug, onder meer op slecht wegdek. Niets ergs, omdat het de algemene indruk niet beïnvloedt. Het comfort van de F-Pace wordt gegarandeerd door zijn zetels en zijn uitstekende geluiddemping. Je hoort de motor pas duidelijk wanneer hij stevig wordt aangesproken.
Technologie
Aan boord neemt de Jaguar-SUV de laatste technologische innovaties van het merk mee: rijstrookassistentie, noodremhulp, intelligente snelheidsregelaar met verkeersbordherkenning,… Voor het comfort van de chauffeur is er nog de head-updisplay met lasertechnologie, stabilisatiehulp voor een aanhangwagen, autonoom rijden in files en een multimediasysteem dat met internet kan worden verbonden en apps van je smartphone kan gebruiken. Dat laat zich helaas ook allemaal betalen.
Verbruik
Aan de pomp kan een lange en zware SUV met vierwielaandrijving natuurlijk geen wonderen verrichten. Maar als je rustig rijdt, zou je perfect minder dan 8 l/100 km moeten kunnen halen. Dat is al bij al een aangename verrassing. Met een zware voet gaat de F-Pace niet ver over de 10 l/100 km.
Prijs
Jaguar biedt zijn F-Pace aan vanaf € 43.050. Maar dan moet je je tevreden stellen met achterwielaandrijving en een manuele bak. Er zijn vier uitrustingsniveaus: Pure, Prestige, Portfolio en R-Sport, met prijzen tot € 55.850 voor deze 2.0D. Jaguar lijkt de Duitsers te hebben gevolgd in zijn optiebeleid, door heel wat opties aan te bieden tegen stevige prijzen zoals het eerder besproken InControl infotainmentsysteem dat gecombineerd met een Meridian surround systeem een mooie 4.085 euro kost.
Besluit
De F-Pace betreedt een segment vol prestigieuze modellen waartegen hij zich zal moeten bewijzen. En dat doet hij met verve! Het model bevat uiteraard niet alle glamour van de modellen die de legende van het merk hebben gevormd. Maar de F-Pace overtuigt met zijn dynamisch weggedrag, interieurruimte en verleidelijke looks. Meer dan geslaagd voor een eerste poging, en we zien de F-Pace al vaker in het straatbeeld opduiken..
Specificaties:
Motor: turbo viercilinder, 1.999 cc
Brandstof: Diesel
Vermogen: 180pk (132kW)
Koppel: 430 Nm
Transmissie: achttraps-automaat
Prestaties: Topsnelheid: 208km/h, 0-100 km/h in 8,7 sec.
Normverbruik: 5,3 l/100 km
Testverbruik: 7,6 l/100 km
CO2 uitstoot: 139 g/km
Basisprijs: € 45.933 incl. BTW
Prijs testwagen: € 79.365 incl. BTW