In een overbevolkte wereld van hot hatches is er geen ruimte meer voor nieuwe concurrentie. De Volkswagen Golf GTI, Ford Focus RS en Renault Megane RS zijn al jaren de heetste en hen beconcurreren is haast onmogelijk. Maar blijft dit nog langer zo? Wij zochten het uit met de gloednieuwe Hyundai i30 N.
We moeten het toegeven, Hyundai moet echt ballen hebben gehad toen ze besloten het vuur aan de schenen te leggen van ’s werelds beste hot hatches. Hyundai stelde dit jaar hun nieuwe hot hatch, de i30 N, voor. Een monsterlijke machine waarvan er zeker 50 prototypes de Nürburgring hebben afgeraasd om tot ultieme prestaties te komen. Toch staat de “N” van i30 N niet voor Nürburgring, maar wel voor Namyang. Dit is de thuishaven van het R&D-centrum van Hyundai. Op de website van Hyundai vinden we dan ook volgende woorden voor de i30 N: Geboren in Namyang, geperfectioneerd op de Nürburgring.
Heet, heter, heetst
First things first. We trappen deze rijtest dan ook maar af bij hetgeen er onder de motorkap ligt. Want daar gaat het bij deze Koreaanse heethoofd voornamelijk om. We vinden in onze testwagen met performance pack een 2,0 l viercilinder benzine met 275 pk en een koppel van 350 Nm. De ideale hoeveelheid dus voor tonnen fun. Niet te veel pk en niet te weinig, de gulden middenweg zoals ze zeggen. Wie het performance pack er niet bij neemt moet het doen met 25 pk minder, maar verliest amper aan rijplezier.
Gekoppeld aan de 4-cilinder is een heerlijke oldschool manuele zesbak die het rijplezier alleen maar opdrijft. Hoe deze combinatie zich vertaald naar cijfers? De Hyundai i30 N gaat in zo’n 6,1 seconden naar de 100 km/h en heeft een topsnelheid van 250 km/h. Zonder het performance pack doe je 0,3 tellen langer over die spurt.
Performance Pack
Jup, er is meer aan de hand met deze optie dan enkel wat extra pk’tjes. Maar wat houdt dat pakket precies in? Veel, zo blijkt. We spraken al over de 275 pk in plaats van de 250 pk in de standaard i30 N. Maar ook andere snufjes zitten in dit pack. Een Smart Key, een verwarmd stuurwiel, verwarmde zetels vooraan, elektrische stoelverstelling met geheugen (voor bestuurder), interieurbekleding met lederafwerking, parkeersensoren vooraan …
En dan moeten we nog aan het fungedeelte beginnen. Een specifieke stabilisatorstang is ingewerkt voor een stijver chassis en er is ook een elektronisch Limited Slip differentieel dat de i30 N aan bochten laat vreten zoals geen enkele andere hot hatch dat kan. En last but not least komt het Performance Pack ook met een variabel kleppensysteem op de uitlaat. En die uitlaat? Die klinkt hemels en knalt de oren van je lijf. Het Performance Pack kan je krijgen voor € 4.000,00 incl. btw.
Stevig door de bochten
Hyundai heeft de i30 N natuurlijk niet voor niets tientallen/honderdtallen keren over de Nürburgring gejaagd. Wie, zoals ons, zichzelf op een dag achter het stuur van deze bolide weet te vinden zal het kunnen bevestigen. De gekietelde i30 levert fenomenaal bochtenwerk. Dit dankzij zijn perfect uitgebalanceerde ophanging die je perfect laat weten waar de wielen zich bevinden. En het optionele elektronische sperdifferentieel? Dat is de kers op de taart als je graag de bochtjes strak neemt. Zelfs onze bloedeigen Mazda MX-5 heeft gedurende de gehele rijtest amper buiten gekomen. Simpelweg omdat de i30 N nog beter bochtenwerk levert (en het weer het toch niet toeliet om cabrio te rijden met de Mazda).
Er zijn vier rijstanden waaruit je kan kiezen: Normaal, Sport, Eco en de strafste: N-modus. Die N-modus laat toe het volgende te personaliseren: uitlaatgeluid, werking van het sperdifferentieel, stuurrespons … Daarom dat deze modus ook in onze ogen de interessantste is. Eén nadeel: de ophanging is keihard in de N-modus, waardoor bij dagdagelijks gebruik de stand ‘normaal’ of ‘eco’ interessanter lijkt. De sport-modus is ook leuk, omdat hier de ophanging net iets lichter afgeveerd staat. Ook een plus in de N-modus zijn de heerlijke knallen die dan uit de uitlaat komen.
De i 30 N van buitenaf
Om de nieuweling in de hothatchwereld er uit te laten springen hebben de Koreanen ook enkele uiterlijke kenmerken meegegeven met de N. Zo zijn er allerhande sportieve details zoals de ‘N’-sideskirts, de rode lijnen op de voor- en achterbumper, knappe 19″ velgen en een dubbele uitlaat. Nog niet door dat we met een GTI-concurrent te maken hebben? Neem dan de schitterende ‘Performance Blue’ koetswerkkleur. Dan druipt de hot-hatcherij er toch echt wel vanaf. De kleur op onze testwagen betreft de wat saaiere kleur ‘Pepper Grey’. Toch liever een blauw exemplaar dan maar?
Sportiviteit aan de binnenkant
De binnenkant van de i30 N straalt ook puur sportiviteit uit. Zo zijn er de heerlijke kuipzetels uit alcantara en leder die je strak vasthouden in snelle bochten. Ook de rode tinten van buitenaf vinden we hier terug onder de vorm van enkele stiksels. Verder in het interieur vinden we een touchscreen multimediasysteem die je rondetijden kan bijhouden, de G-krachten kan weergeven en een meter om jouw 0-100 km/h te timen. De ingenieurs die de i30 N hebben uitgewerkt zijn duidelijk jong van geest.
Ook voor de praktische toepassingen van de i 30 N hebben we veel lof voor Hyundai. Zo is er voldoende ruimte voor 4 volwassenen, is er zeker geen kofferruimte te kort en deze is bovendien gemakkelijk proper te houden dankzij de plastieken bak. En bekerhouders zijn er ook! Oh zo handig en bovendien heeft de i30 N ze ook nog eens achterin.
Standaard heeft de i30 N heeft behoorlijk wat mee voor zijn standaardprijs van € 31.239. De 19″ velgen zijn standaard, allerhande rijhulpsystemen zoals ESP, ABS, Lane Assist … zijn standaard en nog veel meer! Wat maakt dat deze sportieveling goed waar is voor je geld.
Conclusie
James May zegt het maar al te vaak, auto’s die op de Nürburgring getest worden verliezen aan emotie. Al zal captain slow het deze keer niet aan het rechte eind hebben. De i30 N levert bochtenwerk als de beste, accelereert heerlijk en heeft tegelijk zijn praktische kanten. Neem hem met het Performance Pack en je hebt er zeer lang heel erg veel plezier van. En Hyundai geeft 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking. Wat al aantoont dat ze er heel zeker van zijn dat je kwaliteit in huis haalt.
Auto | Hyundai I30N PERFORMANCE PACK |
---|---|
Motor | 2.0l viercilinder benzine |
Maximum vermogen | 275 pk |
Maximum koppel | 350 Nm |
Overbrenging | voorwielaandrijving met manuele zesbak |
0-100 km/h | 6,1 s |
Topsnelheid | 250 km/h |
CO2 uitstoot | 163 g/km |
Normverbruik | 7,0 l/100 km |
Testverbruik | 11,3 l/100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 29.999,00 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 33.999,00 |
BIV | € 977,00 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 410,23 |
Jens Mommens bezorgde ons nog onderstaande plaatjes waarvoor dank. Volg hem zeker op Instagram.