Wanneer Fiat je uitnodigt om op bezoek te gaan naar hun fabriek in Melfi (Italië), zeg je natuurlijk geen neen. In die fabriek rollen de Jeep Renegade, Fiat 500X en Fiat Punto van de band. Eenmaal geland in Bari mochten we onmiddellijk plaatsnemen achter het stuur van de nieuwe Fiat 500X.
Er was al de Fiat 500 waarvan ze ook een L-variant op de markt hadden gebracht. Ik vind die 500L echt niet mooi, eerder een moderne Multipla… Mijn verwachtingen tegenover de 500X waren dan ook niet zo hoog. Maar ik ben aangenaam verrast. Ik had een vermoeden dat de X gewoon een opgepompte versie van de gewone 500 zou zijn, maar dit is wel degelijk iets helemaal anders.
De Fiat 500X moet concurreren met de kleine stads-suv’s zoals de Nissan Juke. Het design vind ik alvast veel meer geslaagd dan de Joke… sorry Juke. Hij oogt agressiever en sportiever dan de toch wat vrouwelijke Fiat 500.
De “X” staat trouwens op hetzelfde onderstel als dat van de Jeep Renegade. Hierdoor is ook de Fiat te verkrijgen met voor-of vierwielaandrijving. Of de eigenaars van een Fiat 500X vaak offroad zullen rijden… ik denk het niet, maar het kan dus wel!
Onze 4×4-testwagen had de 2.0-liter multijet diesel in het vooronder. Die motor produceert 136 pk, haalt een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km en is gekoppeld aan een 9-traps automaat. Die automaat vinden we dan weer terug in de Range Rover Evoque, al schakelt hij in de Fiat minder soepel.
Terug in Belgenland nam ik plaats achter het stuur van een voorwielaangedreven 1.6 multijet diesel (115 pk) met manuele versnellingsbak. Die is veel aangenamer en dat is de combinatie die we waarschijnlijk het vaakst zullen terugzien op onze Belgische wegen.
De ophanging is relatief hard, maar dat heeft ook zijn voordelen. Ondanks het feit dat de wagen wat hoger staat dan de gewone 500, zijn ze er toch in geslaagd om de “bodyroll” minimaal te houden. De 500X stuurt zeer stabiel al is het stuur wel zeer licht. Je kan de Fiat met je pink besturen. Al rijdend op de snelweg of aan een vlot tempo is het dan ook aan te raden de auto in ‘sport’-modus te zetten. Dat zorgt ervoor dat het stuur onmiddellijk wat zwaarder wordt. In het geval van de automatische versnellingsbak zorgt diezelfde stand er ook voor dat de wagen hoger in toeren gaat en het schakelen wat sneller gaat.
Het interieur is ruim en van degelijke kwaliteit. De verhalen van loskomende onderdelen bij Italiaanse wagens ligt ondertussen ver achter ons. Ook qua uitrusting is alles aanwezig; cruisecontrol, dodehoek-assistent, lane-assist, enz…
TIP: Als je van plan bent deze wagen aan te schaffen, neem dan zeker de optie die het dashboard dezelfde kleur geeft als het exterieur. Standaard is dit zwart plastiek en dat oogt heel wat minder kwaliteitsvol.
De Fiat 500X is een zeer degelijke en dagelijks inzetbare stads-SUV. Dat in combinatie met de looks en de oneindige personalisatiemogelijkheden zorgt voor een zeer leuk totaalpakket.
De prijzen variëren tussen de €16.500 en €24.100, afhankelijk van welke motorisatie. De 1.6 Multijet met manuele versnellingsbak en voorwielaandrijving is te verkrijgen vanaf €22.400.
Motor: 4-cilinder dieselmotor, 1.598 cc, 115 pk, 320 Nm (bij 3.750 tpm) Transmissie: FWD, 6 versnellingen Prestaties: 186 km/u, 0-100 km/u in 10,5 sec Normverbruik: 4,1 l/100km Prijs: 22.400 euro