MINI Cooper. De succesformule die BMW opnieuw leven inblies rond de jaren 2000. Nadat de driedeurs in 2001 zichzelf bewezen had en de verkoop almaar bleef stijgen, breidde het gamma uit met de Countryman, Paceman, Clubman etc. MINI tast nu opnieuw in het duister met dezelfde oervorm van de MINI zoals we hem allemaal kennen, de driedeurs. Ditmaal niet met een diesel- of benzinemotor maar volledig elektrisch! Je herkent de MINI Cooper SE (met de E van elektrisch) makkelijk aan de groene spiegels en enkele details in de neus. Zal dit opnieuw een succes worden zoals eerder met de New MINI of is deze overstap naar elektrisch rijden een brug te ver voor potentiële MINI-klanten die rijplezier hoog in het vaandel dragen? Wij testten de nieuwe telg van de MINI-familie uit.
De eerste keer?
Het is eigenlijk niet de eerste keer dat MINI een elektrische variant uitprobeert. In 2008 was er al een volledig elektrische MINI E. Die was zo’n 200 pk sterk en had een actieradius van 200 km. Wacht even, dat zijn gelijkaardige specificaties aan de Cooper SE die we vandaag bij ons hebben? Dat klopt, maar toen mistte je wel de achterbank die ingenomen was door de accu’s. Dus helemaal productierijp was die niet. Spoelen we even door naar 2020 dan zien we dat de Cooper SE uitgerust is met een 32,6 kWh accu die een theoretische range van 185 km geeft.
Hierbij maken we wel meteen de kanttekening dat je dit niet mag aanzien als de range die je in dagelijks rijden kan halen. Wanneer je in de Eco+ modus rijdt, zonder klimaatcontrole en zetelverwarming, dan haal je met een lichte voet net 170 km. In acht houdend dat je hierbij geen autosnelweg mag nemen, want daar daalt je range sneller dan de beurscijfers na een Tweet van Donald Trump. De range is dus niet echt om over naar huis te schrijven, maar daar ligt de focus bij deze MINI niet op. Deze MINI is eerder bedoeld als een echte city-runabout, want rijd rustig in stadsverkeer en je haalt zowaar 250 km uit een volgeladen accu!
Aangepaste rijhoogte
Binnenin zien we een verfijnde en aangepaste versie van het typisch speelse MINI-interieur. Mooi vormgegeven en goed ondersteunende zetels is het eerste wat opvalt wanneer je plaatsneemt achter het stuur. Head-up display, digitaal instrumentarium, een groot infotainmentscherm, het zat er allemaal op bij onze testwagen. Een aangepaste versie van de digitale cockpit zit dan wel standaard op de SE, voor het head-up display zal je toch naar het volgende Trim-level moeten (zie hieronder). MINI wil deze SE echt zien als een volwaardig lid van de familie. De Cooper is dan wel geen ruimtewonder, toch heeft MINI geprobeerd om de accu’s goed te verstoppen onder de achterbank waardoor de kofferruimte identiek blijft. Deze techniek nam natuurlijk veel plaats in de bodemplaat, met gevolg dat de rijhoogte van de MINI met 1,8 cm is gestegen.
Uitrustingsniveau’s
De MINI Cooper S Electric, om hem met z’n volle naam aan te spreken, start vanaf 33.100 euro. MINI opteerde ervoor om de hele resem aan opties te bundelen in een overzichtelijke range van 4 modellen. Trim S, M, L en XL. Elk met een prijsverschil van ongeveer 2.000 euro. Trim M krijgt bovenop de S iets sportievere stoelen met gedeeltelijk kunstleder, andere decoratieve lijsten en een wijdere range aan kleuren en velgen.
Onze testwagen is als Trim L uitgevoerd, waarbij zaken zoals bijvoorbeeld een Harman Kardon stereo, full lederen zetels, adaptieve koplampen en een head-up display standaard zijn. Hierdoor komt ons testmodel op een 38.400 euro. De rangetopper is de Trim XL die naast wat personalisatiemogelijkheden in de vorm van velgen en kleuren hier nog een panoramisch schuifdak en mini-loungezetels aan toevoegt. Voor die prijs kan je ook een rijk uitgeruste Cooper S met DCT-versnellingsbak ophalen.
Rijden
Een MINI staat bekend als één van de best sturende auto’s in zijn klasse. Met de SE wilde MINI natuurlijk niet aan het typische kartgevoel raken en opnieuw, ondanks de elektrificering, een leuke stuurmansauto neerzetten. Is dit gelukt? Wel, met 184 elektrische paarden en 270 Nm die voortkomen uit dezelfde elektromotor van de BMW i3S onder de kap, schiet je vlot weg van de stoplichten. Wanneer we een leuk boswegje vinden, ontplooit de MINI zich tot een waar scheurijzer.
Enig minpuntje zijn de smalle voorbandjes die het instant koppel soms niet meester kunnen. Het speelse chassis geeft je de kans om te genieten van elke bochtencombinatie en ook de vlezige communicatieve besturing helpt hierbij. Best echter niet te enthousiast worden, want bij sportief rijden verdwijnt de range als sneeuw voor de zon en kan je zomaar in een kwartiertje spelen een kwart van de range kwijt zijn.
Bijtanken euh… bijladen!
Wanneer het speelkwartiertje gedaan is en je beseft dat je weldegelijk nog ergens heen moet is een korte pitstop aan het tankstation natuurlijk niet van toepassing. Op zoek naar een laadstation dus! Gelukkig kan de MINI dit voor jou doen in de navigatie en sta je in no-time op te laden. Natuurlijk is the obvious question hoe lang je aan de kabel moet hangen vooraleer je terug op pad kan met een volle accu. Wanneer je de oplaadkabel niet bij je hebt (wat op zich niet slim zou zijn) of er geen laadpaal vrij is, dan kan je via het huis-tuin-keuken-stopcontact opladen. Dit duurt dan wel zo’n 15 uur om van 0-100% te gaan. Heb je toch een laadstation van 11,0 kW gevonden dat vrij is – dit is het meest voorkomende type in België – dan ben je goed voor zo’n kleine 4 uur laden. Voor de gelukkigen die een snellader gevonden hebben is de accu van de MINI al na een koffiepauze van een 30 minuten opnieuw volgeladen. Een klein puntje van kritiek is de regelaar van het regeneratief remmen, die wat knullig is weggewerkt, diep beneden in de middentunnel van het interieur. Hier was een systeem met behulp van flippers achter het stuur handiger geweest, zoals in de Audi E-Tron of Mercedes EQC toegepast wordt.
Concurrentie
Met de SE snijdt MINI dan wel een nieuw hoofdstuk aan in de eigen geschiedenis, de concurrentie was al eerder aanwezig op het feestje. Het meest voor de hand liggende voorbeeld is de gelijkaardig geprijsde en bestverkochte elektrische stadsauto, de Renault Zoë. De Renault heeft dan wel meer range met een officieel opgegeven cijfer van 395 km, maar is duidelijk gericht naar een ander soort koper. De Renault is een stuk ruimer en met gevolg ook zwaarder. Dit, gecombineerd met een elektromotor die focust op zuinigheid, zorgt niet voor de meest inspirerende rijsensatie. Laat het nu net dit zijn waar MINI op inspeelt. Samen met het sportievere kantje en het kwalitatief, doch speelse interieur, zet de MINI zich als een waardige concurrent in de line-up.
Verdict
Als het van ons afhangt mag deze S Electric vol trots naast zijn benzine en diesel broertjes staan in de line-up. Al mag je dan wel niet te vaak lange afstanden doen, want de range-anxiety moet je erbij nemen. Misschien is dit wel de ideale bedrijfswagen voor het fiscaal klimaat in België. De MINI Cooper SE bewijst dat een elektrische hothatch zeker niet saai hoeft te zijn, integendeel. In de wandelgangen horen we dat er zelfs sprake is van een zuiver elektrische MINI John Cooper Works Electric …
Auto | MINI Cooper SE |
Motor | Synchrone elektromotor |
Maximum vermogen | 184 pk |
Maximum koppel | 270 Nm |
Overbrenging & transmissie | 1 trapsautomaat, voorwielaandrijving |
0-100 km/h | 7,3 s |
Topsnelheid | 150 km/h |
CO2 uitstoot | 0 g/km (WLTP) |
Normverbruik – normbereik | 15,6 kWh / 100 km (WLTP) – 185 km |
Testverbruik – testbereik | 19,0 kWh / 100 km – 170 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 33.100 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 38.400 |
BIV | € 0,00 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 0,00 |