Het kan soms meezitten. Dankzij een AMG GT R eigenaar kunnen we mee op een Mercedes-AMG trip richting de motorenfabriek in Affalterbach en de productielijn in Sindelfingen. Sommige mensen krijg je het niet uitgelegd waarom we drie dagen op stap gaan om auto’s te kijken. Er is eigenlijk geen verantwoording nodig. Soms kunnen we niet anders dan onze objectieve pet afzetten, want dit ‘naslagwerk’ is een ode aan Mercedes.
Woensdag 1 mei
Aftellen tot de wekker gaat. Ken je dat schoolreis gevoel? Wetende dat er enkele dagen vol plezier voor de deur staan en daardoor toch niet echt ideaal slapen? We zijn dan wel al enige tijd onze kinderjaren vergroeid, maar we hadden er toch last van. De wekker staat eigenlijk pas om 7:45, het is feestdag voor iedereen toch?
8:30 – Vertrek vanuit Brugge
Met een C 63 AMG van de 204 en 205 generatie vertrekken we vanuit Brugge richting Stuttgart. De 205 generatie C 63 (een S én facelift welteverstaan) hadden we via mijn AMG website en via deze weg van Mercedes-Benz Belgium op de kop kunnen tikken. We zijn nogal verwend inderdaad. Het past natuurlijk mooi in het plaatje om een AMG opnieuw ’thuis’ te brengen, of toch de motor. Dat is natuurlijk een stuk fijner dan in éénder welke grijze muis.
10:00 – Zilverpijl
In Tienen is er de GT R die onze C 63’s vervolledigt. Een echte zilverpijl de GT R, want de lak is matzilver. Of ‘Iridium Silver Magno’ in Mercedes termen. Met dit trio zijn we dus onderweg naar het land dat gekend is voor verkeersbordjes met vijf strepen erdoor.
13:00 – Pitstop
Eenmaal in Duitsland komt de zon er goed door. We stoppen voor een ‘preventieve’ tankbeurt (de één verbruikt al wat meer dan de ander) en onze honger proberen we te stillen door een high-quality burgerrestaurant of een half doorbakken cordon bleu in mijn geval. Na een waterval van excuses van het keukenpersoneel kunnen we toch met een volle buik richting Motorworld, onze stop voor vandaag. Geen haast want dat autopretpark is open tot 22:00.
16:30 – Motorworld
Na enkele onbegrensde kilometertjes komen we aan in Böblingen. Motorworld is een vrij uniek concept dat zeker het bezoeken waard is. Naast een hal vol talloze klassiekers en zelfs wat kunst is er ook een ruimte waar eigenaars hun sportwagens of ander mooi gerief kunnen stockeren op een autolift achter glas. In datzelfde gebouw vinden we een Lamborghini, Bentley en Rolls-Royce dealer inclusief werkplaats. Twee gloednieuwe SVJ’s staan er te wachten op hun wellicht gelukkige eigenaar. Ferrari en McLaren zitten even verderop. Ook klassiekers à là BMW 507 en Mercedes-Benz Gullwing ontbreken niet.
Ook in Duitsland is het feestdag, dus de Ferrari/Maserati garage bij Autoworld is gesloten. We kunnen wel inkijken op de werkplaats waar er zowaar een Enzo Ferrari op de brug staat. Niet veel later staan we oog in oog met een andere zilverpijl. Een Mercedes SLS AMG met bijpassende nummerplaat. De man haalt hem niet vaak buiten begrijpen we.
20:00 – Speeltijd
Na een rev battle tussen de C 63’s in de ondergrondse parking van het hotel gunnen we de auto’s toch even rust. De grondvesten van de ondergrondse parking trillen wellicht nog steeds na. De oudste C 63 met 6,2 liter V8 is duidelijk de luidste.
Donderdag 2 mei
8:30 – Onderweg naar Affalterbach
Eerst op het programma staat een bezoek aan de motorenfabriek van AMG in Affalterbach. Onderweg naar de ‘Appelboom aan de beek’ (zo weet je meteen de betekenis van de naam van het stadje) vliegen de prototypes ons om de oren. We zitten duidelijk op de juiste weg. We melden ons aan in de alom bekende AMG showroom waar we persoonlijk opgewacht worden. Zelfs de Belgische vlag hangt uit buiten. In de showroom staat een deel van het AMG gamma sportief opgelijnd en in de hoek staat er een gloednieuwe GT R PRO te blinken.
We krijgen eerst een korte uitleg over de AMG historiek. Het rode zwijn, de Hammer en de relatie met Mercedes kwamen uiteraard aan bod. Er wordt vooral de nadruk gelegd dat AMG tegenwoordig een car developer is en geen tuner meer. De ‘Magnificent 7’ is het recept van AMG: de motor, de transmissie, de remmen, de uitlaat, de verschillende rijmodi, de ophanging en de besturing. Elementen die we al vaak aan de lijve hebben ondervonden tijdens testritten.
We gaan te voet richting de fabriek in de straat om de hoek. We passeren de voormalige AMG loods en woonst waar het dus allemaal begon in 1967. De AMGs vliegen hier echt letterlijk rond onze oren. Wij kregen geen toestemming om beeldmateriaal te maken binnenin de fabriek. Motor TV gelukkig wel. Het filmpje hieronder geeft je een perfect overzicht van een ‘one man, one engine’. Of ‘one woman, one engine’ aangezien er tegenwoordig zes vrouwen werken.
In Affalterbach worden de V8 motoren gebouwd, de V12 motoren worden sinds 2015 in de Mercedes fabriek in Mannheim ook volgens het ‘one man, one engine gemaakt. Het bouwen van een V8 neemt 3,5 uur in beslag. De V12 iets langer, namelijk 5 uur. Opvallend is het proces waarbij de drijfstangen die in één stuk gemaakt worden letterlijk gekraakt worden om zo op de krukas gemonteerd te kunnen worden. Zo sluiten beide stukken opnieuw perfect op mekaar aan. Elke M178 motor (voor de GT modellen) ondergaat een koude test, en enkele motoren worden weken op een testbank tot het uiterste gedreven (warme test). Mercedes-AMG verkoopt tegenwoordig zo’n 130.000 wagens per jaar, dus niks wordt aan het toeval overgelaten.
Wat ons vooral opviel was de gemoedelijke werksfeer. En een simulator met daarop een foto van de AMG ONE. We krijgen niet veel informatie los over Mercedes haar hypercar, maar er zou wat vertraging zijn doordat de afvoer van de warmte van de motor een probleem zou zijn.
10:30 – AMG Performance Studio
Dan gaat het richting de AMG Performance Studio. Hier worden de zotste wensen van klanten van over gans de wereld in vervulling gebracht. De nieuwe A 35 AMG Sedan staat er ook te blinken evenals de spierwitte GT vierdeurs coupé van Kanye West. De S 65 AMG Final Edition en de GT R Roadster van op het AutoSalon van Genève krijgen er een volledig nieuw interieur. Even verderop staat een CLK 63 Black Series met DTM spoiler. 400k euro waard wordt ons gezegd. We weten natuurlijk beter. Dan gaan we in een aparte ruimte waar een overzicht wordt gegeven van alle mogelijke lak- en lederkleuren. Tot het wansmakelijke toe, maar AMG wil haar klanten daar niet in terugschroeven. Klant is ook koning bij AMG. Achter een doek vangen we nog een glimp op van de CLA 45 Shooting Brake. Niet echt de bedoeling, maar wel mooi meegenomen. Ook meen ik er een glimp opgevangen te hebben van een gloednieuwe diepblauwe GLE 63 AMG.
Na het bezoek wandelen we nog een rondje in het lokale industrieterrein waar ook sportwagenspecialist HWA een vestiging heeft. Talloze prototypes staan open en bloot, anderen dan weer verscholen achter enkele hekkens, maar met voldoende opening om toch stiekem enkele plaatjes te schieten. De line-up mocht er zijn. Plots staan we oog in oog met de toekomstige Mercedes GLB. Duidelijk geen AMG als we de motor horen opstarten.
We sluiten ons bezoek bij AMG af met enkele traditionele foto’s bij de gigantische posters voor de showroom. Op naar het Mercedes Museum! Hoewel, we stoten plots nog op een prototype van de CLA 35 AMG en even verderop staan er nog twee fluogele SLS Electric Drive’s. We geven onze ogen opnieuw de volle kost.
12:30 – Sterretjes zien
Enkele jaren terug waren we al eens in het Mercedes Museum geweest en dat was zeker niet slecht bevallen. Naast de vaste waarden zijn er tijdelijke tentoonstellingen die voor de nodige afwisseling zorgen. Een bezoekje aan het museum kon zeker niet ontbreken op onze Mercedes trip. Zelfs wie auto’s geen fluit interesseren loopt er zeker niet verloren, al is het maar voor de architectuur van het gebouw. In de inkomhal stond al het eerste hoogtepunt. Een tot 150 stuks gelimiteerde SLR 722S. Enkele andere uitblinkers in het museum zijn de SLR Uhlenhaut (waarvan maar twee exemplaren van gemaakt zijn), de 500K Special Roadster, de SSK en de volledige motorsportline-up van Mercedes haar rijke autosportgeschiedenis.
Na heel wat over-en-weer geloop (en aandringen) mogen we dan toch enkele foto’s nemen van ons trio voor het Mercedes Museum. Toch wel een beetje kippenvel dat achter de façade van het kunstzinnig gebouw zo’n brok autohistoriek verborgen gaat.
Vrijdag 3 mei
8:30 – Bezoek AMG GT productielijn
Enkel GT eigenaars krijgen de productielijn van de GT te zien. Die wordt in een aparte hal gebouwd, waar voorheen de SLS werd gemaakt. Ook de GT wordt zonder robots in elkaar gezet, behalve dan het aanbrengen van de lijm voor de voor- en achterruit. Uiteraard zijn er de nodige cobots aanwezig om de arbeiders bij te staan bij het in elkaar plaatsen van de verschillende onderdelen. De lopende band is niet continue in beweging. Op elke stop hebben de werkers 23 minuten om hun werk te vervolledigen. Per dag zijn er maar 27 GT’s die het levenslicht zien. In alle denkbare kleuren. We konden al talloze AMG GT R PRO’s en zelfs een GT R Roadster bewonderen op de productielijn (van beide varianten worden maar 750 stuks gemaakt). Buiten stond een ganse linie afgewerkte GT’s, puur genieten. De GT vierdeurscoupé wordt dan gemaakt in dezelfde productiehal als de E en CLS. Onze gids vertelt nog dat er drie helikopters paraat staan voor moest er iets in de belevering foutlopen.
11:00 – S-Klasse productielijn
Terug naar het Mercedes-Benz Kundencenter, waar we in afwachting van een busrit naar de S-Klasse productiehal een Mercedes-Maybach Vision Ultimate Luxury kunnen bewonderen.
Toch wel indrukwekkend de productielijn van de S-Klasse. Meteen valt op dat er hier toch meer automatisatie aan te pas komt. Zo wordt het dashboard mooi tussen de opening van de voordeur in één vloeiende beweging in de koets gezet. In de kraaknette hal worden op 6 verschillende lijnen elk 130 S-Klasse’s gemaakt per dag. Ook hier in alle mogelijke kleuren en varianten. In onze ooghoek spotten we een S 65 AMG Coupé in diepblauw voor de US. Wellicht één van de laatste dus. De grootste afzetmarkt voor de S-Klasse is trouwens China. Daar zijn ze nu eenmaal verlekkerd op lange auto’s. Nog even de productiehal met afgewerkte S-Klasse’s goed in ons geheugen opnemen en dan moeten we terug de bus op. In de terugrit passeren we nog een parking met maar liefst 3 Maybach Pullman’s en enkele S-Klasse Guard’s. Jammer dat de bus zo snel reed. De productiefaciliteit in Sindelfingen is overigens een stad op zich. Een 35.000 tal mensen zorgen voor een jaarlijkse productie van ongeveer 310.000 auto’s. De fabriek is al actief sinds 1915 en is tegenwoordig 3 km² groot.
12:30 – Centre of Excellence
Onze onderdompeling in het Mercedes wereldje zit er nog niet op. Het Center of Excellence staat nog op het programma. Hier mogen we gelukkig wel opnieuw foto’s maken. Voor wie echt niet gelukkig is met de standaard configuratiemogelijkheden van zijn of haar Mercedes of Smart kan hier terecht voor de gekste wensen. Ook Koning Albert schijnt hier al langs geweest te zijn. Zo staat er buiten een Solarbeam Yellow Smart Brabus ter waarde van bijna € 50.000. Personalisatie heeft natuurlijk zo haar prijskaartje.
We nemen plaats in een dual-tone gekleurde Mercedes-Maybach. Het aantal Maybach logo’s is bijna niet te tellen. Ernaast staat een S 63 AMG in ‘Maybach tierra del fuego’ kleur. Alleen al de naam … Blijkbaar een kleurtje dat beschikbaar was op de toenmalige Maybach 57 en 62. Of wat dacht je van een matzwarte GT R met geel interieur?
Verderop staat nog een GT C in designo silver. Een kleurtje van € 10.500. Exclusief BTW welteverstaan. Ook een China blue E 63 S toon duidelijk wat er mogelijk is bij Mercedes. We kunnen er ook plaatsnemen in een Mercedes-Maybach S 600 Pullman. Wat een slee … Het prijskaartje van bijna € 800.000 is dan ook navenant. Het optionele panoramadak kost zelfs € 25.000 en de Burmester 3D geluidsinstallatie ook al een stevige € 15.000. Niet voor een gewone sterveling dus, maar wel machtig om te zien.
15:00 – Porsche
Omdat niet alles in het teken van Mercedes moet staan passeren we nog eens bij de Porsche dealer naast het prachtig vormgegeven Porsche museum. Er staat een 918 Spyder voor de deur, dat begint al goed. Binnen vinden we nog een Carrera GT, maar de grote verrassing wacht in de werkplaats. Daar staan maar liefst vijf 918 Spyders én 2 Carrera GT’s. Foto’s nemen moest snel gaan, maar wat een plaatje. Zo steelt Porsche toch nog de show op dit Mercedes feestje. De perfecte afsluiter.
The end.
Wat blijft de auto toch een fascinerend ‘stuk metaal’. Met haar rijke geschiedenis is Mercedes het perfecte schoolvoorbeeld waarom mensen zo gefascineerd kunnen zijn door auto’s. Het is het vakmanschap erachter, de historiek, de passie en de eindeloze personalisatiemogelijkheden. Een speciaal dankwoordje aan Ronny Kustermans voor de uitnodiging op deze prachtige uitstap en alle betrokken partijen die voor ons dit fantastische programma hebben geregeld. Meermaals zijn we op deze trip onze ogen en mond verloren. Oja en die C 63 S break, gewoon geen woorden voor.