Dynamic photo, Colour: Sepang Blue

Officeel: Audi SQ7 TDI met V8-diesel

Tussen al het Genève-nieuws door ,een vers nieuwtje. In 2008 kwam Audi met een zeer onverwachte zet, het bracht de Audi Q7 V12 TDI uit. Dat was toen de krachtigste dieselmotor verkrijgbaar op de automarkt. De Q7 puurde 500 pk uit de V12. Tijden veranderen, en tegenwoordig wordt het gedaan met acht cilinders. De sportiefste Q7 is er, de Audi SQ7 TDI.

Detail, Colour: Sepang Blue

Eerst het uiterlijk een blik gunnen. het design blijft grotendeels hetzelfde als dat van de Q7 natuurlijk. De voorkant is nog meer voorzien van open ruimtes voor koeling en ook de SQ7-badge valt op. De achterkant is dan weer, zoals een Audi S-model het doet, voorzien van twee keer een dubbele uitlaatpijp. Op de zijkant vinden we, ook klassiek, een V8-logo en zilveren spiegelkapjes. Audi voorzag de SQ7 op de persfoto’s weer van een lekker S-kleurtje (Sepang Blue). Ook het interieur is iets sportiever ingesteld.

Dynamic photo, Colour: Sepang Blue

Een meesterzet van Audi om een extra krachtige dieselmotor te blijven produceren. Kijk naar concurrenten als Mercedes-AMG en BMW met hun GLE63 en X5M, dat zijn benzineverbruikers. De SQ7 TDi doet het met België’s meest geliefde goedje, diesel (subtiele verwijzing naar dieselgate).

Dynamic photo, Colour: Sepang Blue

De 4-liter V8 uit de SQ7 TDI is goed voor 435 pk. Geen 500 maar de tweede generatie Q7 is dan ook veel lichter dan de eerste. Het aantal Newtonmeters koppel is 900. Een dijk van een sportieve suv dus. Geen 37 turbo’s deze keer maar een elektrische compressor. Een elektrische wat? Wel, deze keer wordt er niet gewerkt met gewone turbo’s maar met een elektrische turbo. Die wordt aangedreven door een batterij in de koffer. De gewone turbo schiet pas in actie wanneer jij het nodig hebt. De elektrische turbo is er constant.

Cockpit

Wat doet dat? Het zorgt er voor dat het koppel bij een ultralaag toerental al beschikbaar is. Al vanaf 1000 tpm is de 900 Nm beschikbaar. Die elektro-turbo kan tot 70.000 toeren per minuut gaan. De Audi SQ7 is overigens veel zuiniger dan je denkt. 194 gram CO² per kilometer en een gemiddeld verbruik van 7,4 liter per 100 km. Dat is ook een gevolg van de achttraps Tiptronic-automaat. Die is speciaal voor de SQ7 herwerkt.

Luggage compartment, Colour: Sepang Blue

Offerte? Toch nog even wachten op de Belgische prijs.

Static photo, Colour: Sepang Blue