Onze nieuwe AutoJunior Occasion van de week zou je kunnen afschilderen als een grijze muis, maar een manuele versnellingsbak in deze bijna 10 jaar oude Porsche Cayenne zorgt toch voor een goedkeurende knik.
Vandaag is het zo’n evidentie dat de Duitse oer-SUV’s (ML/GLE, X5, Q7, Cayenne en Touareg) enkel verkrijgbaar zijn met automaten dat we zouden vergeten dat niet zo lang geleden er ook de keuze was voor manueel schakelplezier bij enkele van die Duitsers. Met als meest opvallende dus de Porsche Cayenne.
Even terug in de tijd, want ook de eerste generatie van de ML was met manuele vijfbak verkrijgbaar, net zoals de vorige generatie Volkswagen Touareg, maar die deelt zijn fundamenten dan ook met de Porsche Cayenne. Ook de eerste generatie BMW X5 mogen we niet vergeten.
Ze zijn in de minderheid, maar er zijn wel degelijk een aantal tweedehands Porsche Cayenne’s met manuele versnellingsbak te vinden, allemaal van de vorige generatie, want de huidige Cayenne is dus enkel met automaat te verkrijgen. Onze Occasion van de week is de facelift Cayenne, die indertijd vele wenkbrauwen deed fronsen (vooral door de aangepaste achterlichten), maar daar was in de verkoopstabellen weinig van te merken .
Deze Cayenne S met 110.000 km op de teller staat de koop bij autobedrijf DCT. Met de 4,8 V8 van 385 pk onder de motorkap is deze Cayenne ook verre van een mak lammetje en ook het (uitlaat)geluid van deze V8’en is een streling voor het oor. Het gecombineerd verbruik van bijna 15 liter per 100 km moet je er wel ook bij nemen. Verder is dit een vrij rijkelijk uitgeruste Cayenne, inclusief opvallende 20 inch velgen. De vraagprijs bedraagt 21.900 euro.
Benieuwd hoeveel jouw auto nog waard is? Dat kan hier.