Als je geel met rood mengt krijg je oranje. Als je “X3” mengt met “2 Active Tourer” dan krijg je de nieuwe BMW X1. De nieuwe BMW modellen lijken wel even voorspelbaar als enkele potjes kleuren mengen, maar daarom zijn ze niet minder geslaagd.
De redenering is nogal kort door de (strakke) bocht, maar gelukkig leidt het dus wel tot een geslaagdere look dan de vorige X1 die zeker niet de knapste van de klas was. Niettegenstaande vond de eerste generatie van de X1 dankzij de onderhuidse kwaliteiten en de SAV/SUV-hype maar liefst 730.000 eigenaren. Er staat dus veel op het spel voor BMW.
BMW spreekt van een krachtiger design voor de nieuwe X1 en we zijn het daar volledig mee eens. De X1 ziet er stoerder, mooier en vooral groter uit. De nieuwe X1 is dan ook 5,3 cm hoger dan zijn voorganger. Vooral de achterpassagiers krijgen extra ruimte op de achterbank die (optioneel) over 13 cm verschuifbaar is. Het cockpitdesign zal je niet onbekend voorkomen en wordt volgens BMW gekarakteriseerd door een eigentijdse luxesfeer en toonaangevend SAV-rijplezier. Dat laatste is ons nogal onduidelijk maar misschien is het een verwijzing naar het dashboard dat traditiegetrouw lichtjes naar de bestuurder is gericht.
Naast de standaarduitvoering kan gekozen worden voor uitrustinglines Advantage, Sport Line, xLine en M Sport. Bij de lancering in Oktober later dit jaar zal er keuze zijn tussen drie dieselmotoren en twee benzinemotoren waarvan verbruik en emissies 17% lager liggen dan bij de vorige X1. De 20i en 18d zijn bovendien ook verkrijgbaar met enkel voorwielaandrijving (geen schrijffout, dus wel degelijk voorwielaandrijving). Het is niet onwaarschijnlijk dat de nieuwe X1 reeds te zien zal zijn op de BMW Beach Lounge in Knokke deze zomer.