AutoJunior kreeg al eens de kans om de allernieuwste Mercedes-Benz S-Klasse in zijn S 500 jasje uit te testen. Later passeerde de EQS de revue, de elektrische S-Klasse. Is de S 580 e plug-in hybride de perfecte mix tussen beide wagens? Hoog tijd om daar achter te komen.
Digital light performance
De S-Klasse is natuurlijk sinds jaar en dag hét vervoersmiddel bij uitstek voor prinsen, koningen, CEO’s van grote succesvolle bedrijven … noem maar op. Al sinds haar opkomst het statussymbool bij uitstek met een uitstraling van jewelste. Bij de nieuwe S-Klasse is het niet anders. De echte vernieuwing lijkt zich dan ook niet onmiddellijk af te spelen aan de buitenkant van de wagen. Alhoewel we toch, ten op zichte van de vorige generatie, een herwerkt gezicht opmerken met als belangrijkste nieuwigheid de nieuwe koplampen.
Hele speciale koplampen trouwens. Want maar liefst 1,3 miljoen spiegels zitten verwerkt per (!) koplamp om de lampen te regelen. 1,3 miljoen spiegels die computergestuurd bepalen hoe en waar het licht op de weg mag schijnen. Handig om de tegenliggers niet meer te verblinden. Maar ook om bijvoorbeeld het wegdek belicht te houden bij het op-en afrijden van hellingen. Indien deze optie aangevinkt duiden de koplampen tevens stopborden en rode lichten aan indien de wagen merkt dat de bestuurder ze niet heeft gezien.
Rubbelietrood met nappaleder in macchiatobeige
Dat de kleurencombo op deze S 580 e behoorlijk in de kijker loopt moet je ons niet meer wijs maken. Het exterieurkleur in rubbelietrood zorgt voor een look die we snel afstempelen als glamorous met een tintje kitsch, al is dat volledig persoonlijk uiteraard. Deze kleur lijkt nochtans behoorlijk saai onder een grijs wolkendek. Maar éénmaal de zon erdoor komt glinsteren de metallic schilfers je om het lijf. Niet bij iedereen viel de kleur in de smaak, en ook bij ons waren de meningen sterk verdeeld over of we het al dan niet mooi vonden. Een feit staat alleszins vast: met deze kleur draai je de nekken langs de straat sneller dan een fidget spinner op stereoïden kan draaien.
Geen opvallend exterieurkleur zonder een stevig contrast met het interieur. Zo is onze S 580 e testwagen voorzien van een nappalederen interieur in macchiatobeige. Het blijkt wederom zeer gewaagd, maar voor veel kijklustigen ook zeer geslaagd in combinatie met het rubbelietrood. Voor wie zijn S 580 e graag wil in deze kleurencombo is er goed nieuws. Want voor het rubelietrood betaal je 0 (nul ja) euro bij op de optielijst (enkel het geval voor de S 580 e). Voor het nappaleder in macchiatobeige dien je 350 euro uit je broekzak te scharrelen. Wat gezien de kostprijs van de wagen ook geen hoog bedrag is. En het is ons dan nog niet duidelijk of deze extra prijs er komt vanwege het feit dat het om nappaleder gaat, of vanwege het macchiatobeige.
Koninklijk paleis op wielen
De vernieuwde S-Klasse straalt vanbinnen (hoe kan het ook anders) één en al luxe uit. Op zich is deze uitspraak geen verrassing. Maar het is wel degelijk binnenin dat de meeste vernieuwing is gebeurd. Eerst en vooral valt het nieuwe scherm in de middenconsole sterk op. Het scherm ligt centraal op het dashboard en oogt clean met een touch van minimalisme. Verder is er het beeldscherm recht voor de bestuurder. Achterin bevinden er zich nog eens twee televisieschermen waarop uw medepassagiers alles kunnen meevolgen.
Er is zelfs meer! Midden op de achterbank is er nog een tablet die, noem het een beetje zinloos of niet, exact hetzelfde kan als de twee TV-schermen. Vijf schermen in totaal, een beetje overkill? Waarschijnlijk. Net zoals het 3D-beeld dat je ziet als je achter het stuur zit. Cool, maar nergens voor nodig. Gelukkig is de omschakeling naar 2D snel gebeurd voor wie dat wenst.
Augmented reality
Mercedes en innovatie, dat gaat hand in hand met elkaar. Zo lost het merk een zeer vervelend probleem op waar we allemaal vroeg of laat wel eens mee te maken hebben gehad. Je navigatie ligt aan en je merkt te laat dat je de vorige straat naar links moest. Herken je het? Mercedes lost dit op aan de hand van augmented reality die verwerkt zit in het navigatiesysteem. De S-Klasse toont je als het ware met pijlen op het head-up display waar je in moet slaan, welke rijstrook je moet volgen,… Nooit meer een afslag missen, en de ervaring oogt dan nog eens cool ook.
Tweede generatie MBUX
Wat ook heel fijn werkt in deze S 580 e is het MBUX systeem. Het Mercedes-Benz User eXperience systeem, of met andere woorden het laatste nieuwe infotainmentsysteem van Mercedes-Benz. Dit is het gehele gebeuren waar het in deze wagen allemaal om draait. ‘Hey Mercedes’, zet de navigatie naar het Koninklijk Paleis en zet de zetelverwarming aan. Zowat alles is mogelijk door het simpel te vragen aan de wagen, een handgebaar uit te voeren of het toch maar op de ouderwetse manier aan te vinken op één van de touchscreens. Tegenwoordig kan het alsmaar sneller en simpeler, en vanop iedere zitplaats per persoon apart te bedienen. Hier merken we het echte verschil op met de vorige generaties S-Klasse.
Dat de wagen ons enkel USB-C poorten en draadloos laden geeft om onze smartphone op te laden zullen we haar moeten vergeven. Al was een gewone conventionele (lees oude) USB-poort zeker niet overbodig geweest. De technologie begint duidelijk te snel te gaan als een smartphone van twee jaar oud al verouderd is en niet meer kan opgeladen worden in een nieuwe wagen.
Naar materiaalgebruik toe merken we in de S-Klasse wat we vaker zien terugkeren bij Mercedes-Benz. Zetels in het eerder besproken, maar heerlijk, nappaleder. Een middenconsole in pianolak en het dashboard die optioneel gedeeltelijk uit openporig wortelnotenhout bestaat. Allemaal heel stijlvol met elkaar gecombineerd. Al hoop ik persoonlijk toch dat de pianolak ooit eens vervangen wordt door een materiaal die minder snel vuil oogt, door al de vingerafdrukken, krasjes en stofjes, die er na een dag rijden zeker en vast op zichtbaar zijn. Voor wie last heeft van de poetsziekte blijft deze generatie S-Klasse nog steeds een zorgenkind om nachtmerries van te krijgen.
Rijgedrag
Wil je koningen en prinsen vervoeren, dan ligt rijcomfort hoog in de prioriteitenlijst. Dat beseffen ze bij Mercedes-Benz heel goed bij de ontwikkeling van de S-Klasse. Wederom is deze nieuwe S dus het boegbeeld van comfortabel rijden. Comfortabel uit zich echter ook in minder communicatie met de weg. Of met andere woorden. De S-Klasse is naast comfortabel ook zwaar en log. Wat we zeker merken bij het remmen. De gigantische remschijven zijn helaas niet voldoende om de remafstand tot een minimum te beperken. Waardoor we in het begin toch een paar keer verrast werden als het verkeer plots stil begon te staan. Maar goed, wat verwacht je ook van een wagen die ruim 2,2 ton weegt.
Draaicirkel van een hatchback
Nieuw voor mezelf is de optionele (€1.300,00) achteras die meestuurt tot 10°. Dit hebben we zelf nog nooit gezien op een personenwagen, maar is in onze S 580 e zeer handig. Inparkeren, draaien en keren in de straat gebeurt nu zo eenvoudig als met een hatchback. Het blijkt een geweldig systeem te zijn die hier en daar wat bekijks krijgt.
Plug-in hybride
Wij rijden hier met de S 580 e plug-in hybrid. De krachtigste (en enige) plug-in hybride die je momenteel kan aanschaffen onder de vorm van een S-Klasse. De wagen wordt voorgestuwd door enerzijds een 3,0 l zes-in-lijn met 367 pk, en anderzijds door een 150 pk sterke elektromotor, gekoppeld aan een batterij met een capaciteit van 28,6 kWh. Wat een systeem vermogen zou opleveren van zo’n 510 pk en een koppel van 750 Nm. Goed om in alle comfort te kunnen sprinten naar de 100 km/h in 5,2 seconden. De topsnelheid van de elektromotor alleen ligt op de 140 km/h. Met de benzinemotor kan je doorgaan tot de elektronische begrenzing van 250 km/h.
Geen rijtest zonder over het gemiddeld verbruik van de wagen te spreken. Als we in de electric stand reden haalden we een gemiddeld verbruik van 30,5 kWh per 100 km. Wat voor iedere full elektrische wagen als behoorlijk veel zou bestempeld worden. Maar het gewicht van de dubbele (hybride) aandrijving gooit hier uiteraard roet in het eten. Tevens kan de S-Klasse plug-in hybride dus vlotjes bijna 100 km rijden in deze elektrische rijstand.
In deze stand zal de benzinemotor nog af en toe eens moeten bijspringen, waardoor deze dan ook een verbruik heeft van maximaal 1-1,5 litertjes per 100 km. Wat ten goede komt aan de CO2 – uitstoot van deze wagen. Door de mogelijkheid om full elektrisch te rijden heeft deze plug-in hybride een CO2-uitstoot (WLTP) tussen de 14 en de 22 g / 100 km. We moeten er geen tekening bij maken dat deze S-Klasse daardoor enorm fiscaal interessant blijkt.
Rijden we bijna puur op de benzinemotor, dan klokken we het gemiddeld verbruik af op 10,7 l / 100 km. Wat op zich voor zo’n zware auto nog niet zo heel slecht lijkt. De verbrandingsmotor en elektrische aandrijflijn gecombineerd in de comfortmodus geven ons een gemiddeld verbruik van 8,9 l benzine en 7 kWh aan elektriciteit per 100 km. In de Sport- en Individual standen kan het verbruik uiteraard nog iets hoger liggen.
Prijs en opties
Dat de Mercedes S-Klasse tot één van de duurste luxewagens behoort hoeven we niet meer uit te leggen. Weet je nu al dat je de S-Klasse niet kan betalen, geen nood, je bent niet alleen. Lees je deze review met de visie op het daadwerkelijk aanschaffen van een S-Klasse? Dan is dit stukje zeker voor jouw.
We zullen allereerst met de deur in huis vallen. De S-Klasse die wij hier hebben getest heeft een prijskaartje van € 158.655,20 incl. BTW. Zo, dit is het zuurste stukje van de appel waar nu doorgebeten is. Vanaf dit punt in de review wordt het alleen maar beter. Wat heb je voor die 158 duizend zoetzuur verdiende centjes? Eerst en vooral de zwaarste variant (S 580 e) in plug-in hybride. De gestuurde achteras (optie van € 1.300,00, inbegrepen in bovengenoemde prijs), het MBUX systeem, de 9G-TRONIC PLUS automatische versnellingsbak, verwarmd stuurwiel, 360° camera, elektrische rolgordijnen voor de achterruiten, remote parking pilot, het Premium plus pakket (€ 8.300,00)… Om maar even de belangrijkste functies op te noemen die onze testwagen heeft.
Het goede nieuws is dat er nog goedkopere uitvoeringen van de S-Klasse zijn. Zo zijn er nog keuzes in de mild-hybrid benzines tussen de S 450 (367 pk en vanaf € 114.829,00), de S 500 (435 pk en vanaf € 129.349,00) en de S 580 (503 pk en vanaf € 137.214,00). Fiscaal voordelig rij je met de S 580 e plug-in hybride (onze testwagen, vanafprijs € 128.139,00). Ook verkrijgbaar als lange versie onder de naam S 580 e Long plug-in hybride. Dieselen kan je dan weer doen met de S 350 d vanaf € 104.544,00 en de S 400 d, vanaf € 119.064,00.
Conclusie
De Mercedes-benz S 580 e plug-in hybride heeft ons stevig omver geblazen met haar innovatieve technologie aan boord. Het vernieuwde MBUX-systeem is het beste systeem dat we tot nu toe hebben gezien uit de toverhoed van het merk met de ster. De augmented reality navigatie werkt heerlijk. De wagen rijdt zeer aangenaam en comfortabel. Al was een steviger setje remklauwen echter geen overbodige luxe geweest.
Wie een S-Klasse rijdt voelt ook dat de wagen een zekere status wil uitstralen met de ster die statig voorop de motorkap staat te pronken. Een status die komt met een prijskaartje. De S-Klasse is altijd de klassewagen bij uitstek geweest. Een statement die deze generatie, de W223, wederom heeft kunnen waarmaken. Daarnaast is niet de S500, maar wel deze S580 e plug-in hybride dé S-Klasse bij uitstek om te kiezen. Dit vanwege zijn lage CO2 – uitstoot en bijhorende lage wegentaksen. Fiscaal kan het nog interessanter met de volledig elektrische EQS. Maar bij de EQS missen we de statige looks die de S-klasse met zich meedraagt. Dus om terug te komen op de vraag: “Is de S 580 e plug-in hybride de perfecte mix tussen de S500 en de EQS?” Dan antwoorden wij daar een welgemeende JA! op.
Auto | Mercedes-Benz S 580 e plug-in hybrid |
Motor | 2.999 cc zes-in-lijn benzine |
Maximum vermogen | 510 pk systeemvermogen (367 pk verbrandingsmotor + 150 pk elektromotor) |
Maximum koppel | 750 Nm |
Overbrenging & transmissie | Achterwielaandrijving & 9G-Tronic Automaat |
0-100 km/h | 5,2 s |
Topsnelheid | 250 km/h in hybride modus, 140 km/h in electric modus |
CO2 uitstoot | 14 tot 22 g / km (WLTP) |
Normverbruik | niet gekend |
Testverbruik | 8,9 l / 100 km benzine + 7 kWh in comfortmodus, 1,2 l / 100 km en 30,1 kWh / 100 km in full electric modus |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 128.139,00 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 158.655,20 |
BIV | € 46,23 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 406,04 |