Mercedes GLC

Mercedes-Benz GLC 300 4MATIC AMG Line – Rijtest


Met een indrukwekkend trackrecord sinds zijn debuut in 2015, heeft de Mercedes-Benz GLC zichzelf bewezen als een waar icoon op de weg. Nu, na acht jaar, is het tijd voor een nieuw hoofdstuk in het succesverhaal van deze “compacte” SUV. Mercedes-Benz heeft de GLC volledig vernieuwd, met als resultaat een geslaagde evolutie van een geliefde klassieker.

Tweede generatie GLC

Terugkerend naar de kerstvakantie, bevinden we ons op de top van de Rodeberg in het Heuvelland, klaar om de komende week de testrit te maken met de Mercedes-Benz GLC 300 in Obsidiaanzwart. Juist op dat moment trekt er een regenbui voorbij, waardoor de wagen een stoere uitstraling krijgt in combinatie met de ontwikkelende regenwolk boven ons. Het is een adembenemend tafereel.

Voor de scherpe lezer zal het al opgevallen zijn dat we hier te maken hebben met de AMG-line. Met zijn kenmerkende ‘Ster Grille’ is dit sportievere exterieurpakket al van ver te herkennen. Bij de GLC wordt de grille tegenwoordig gekenmerkt door een uniek patroon van Mercedes-sterretjes, waarmee de voorkant van de wagen een opvallend karakter krijgt. Dit is slechts één van de eerste verschillen die we opmerken in vergelijking met de vorige generatie.

Betere aerodynamica

Als we onze blik naar de achterkant richten, worden we begroet met een fris stel achterlichten, een gloednieuwe achterbumper en een daklijn die zich uitstrekt tot een soort bescheiden dakspoiler. Het is alsof de GLC zijn vleugels heeft uitgeslagen en een aerodynamische make-over heeft gekregen. Met deze gestroomlijnde daklijn kan de nieuwe generatie GLC moeiteloos door de lucht snijden, waardoor hij minder weerstand ondervindt dan zijn voorganger. Zelfs de zijspiegels dragen bij aan deze luchtstroomverbetering, waar ze nu trots op de deuren zijn gevestigd, in plaats van zich te verschuilen in het hoekje van de zijramen. Minder luchtweerstand is het credo, en de GLC is er klaar voor om de wind te trotseren met stijl.



Wat betreft afmetingen heeft de nieuwe GLC niet echt een groeispurt doorgemaakt ten opzichte van zijn voorganger. Met een lengte van 4.716 mm, een hoogte van 1.640 mm en een breedte van 1.890 mm (zonder de zijspiegels), behoudt hij zijn vertrouwde proporties. Hij is slechts 61 mm langer en 4 mm lager dan zijn voorganger. “Slechts” zou je denken, maar deze subtiele aanpassingen zijn van groot belang. Door de nieuwe GLC iets lager en langer te maken, heeft Mercedes-Benz een beetje tovenarij toegepast om de luchtweerstand te verminderen. Dit resulteert in een verbeterde wegligging en een zuiniger rijgedrag ten opzichte van zijn voorganger. Wie had gedacht dat enkele millimeters zo’n impact zouden kunnen hebben?

De nieuwe GLC binnenin

De GLC stond altijd al bekend als de ideale metgezel voor leaserijders tijdens hun boodschappenavonturen. Maar Mercedes heeft nu de lat nog hoger gelegd met een ruimhartige kofferbak van 600 liter. Alsof dat nog niet genoeg is, kan de bodem van de kofferbak eenvoudig aan de achterklep worden bevestigd, waardoor er nog meer ruimte ontstaat om spullen op te bergen. En wat vinden we onder die bodem? Een handig boodschappenkratje dat daar op zijn eigen plekje is verstopt. Lekker praktisch!

Eenmaal binnenin worden we begroet door een geheel vernieuwd interieur. Er is duidelijk veel aandacht besteed aan de vormgeving van alle knoppen en hun plaatsing, zodat ze samen een lust voor het oog vormen. Het nieuwe display in het midden is perfect geïntegreerd met het dashboard, en de subtiele kanteling naar de bestuurder zorgt voor extra gebruiksgemak. Het interieur van de GLC is niet alleen functioneel, maar ook een feestje voor het oog.

Een streling voor het oog, maar weinig kwalitatief gevoel?

Als journalist hebben we ook de taak om kritisch te zijn. Het valt niet te ontkennen dat Mercedes-Benz graag glanzende materialen gebruikt in haar interieurs. Maar laten we eerlijk zijn, glanzende materialen blijven alleen schoon als je ze constant oppoetst, geen vingerafdrukken achterlaat en krassen vermijdt. Helaas is de GLC van Mercedes-Benz geen uitzondering, en we verwachten dat mensen met een voorliefde voor netheid zich mateloos zullen ergeren aan dit interieur. Bovendien voelen de interieurpanelen erg krakerig en goedkoop aan, wat bijzonder teleurstellend is voor een auto in deze prijscategorie. Het is een minpunt dat we niet over het hoofd kunnen zien.


Intelligente verlichting

Terwijl de avond valt, valt ons oog op iets opmerkelijks. Telkens wanneer we een slecht verlicht gedeelte van de weg naderen, lijkt de auto dit probleem te tackelen met zijn indrukwekkende intelligente koplampen. Dit handige kenmerk komt goed van pas, vooral als er onverlichte fietsers opduiken. Zo kunnen we ze tenminste tijdig opmerken.

Wanneer er een tegenligger nadert, merken we dat de slimme koplampen automatisch het verlichte gedeelte aanpassen, zodat de tegenligger niet verblind wordt. Een slimme zet van Mercedes-Benz om ervoor te zorgen dat beide bestuurders veilig hun weg kunnen vervolgen.

Het head-up display op de voorruit toont ons ondertussen duidelijk de maximumsnelheid van 50 km/h. Handig om altijd goed op de hoogte te zijn. Eenmaal thuis geparkeerd, profiteren we van het gemak van de vierwielsturing, waardoor we probleemloos kunnen manoeuvreren op onze oprit. De GLC maakt parkeren een fluitje van een cent.

Geen V8 biturbo?

De GLC 300 brengt ons moeiteloos voort dankzij zijn 258 pk sterke 2,0-liter viercilinder benzinemotor. Ach, de tijden waarin de 300-aanduiding nog verwees naar een stoere 3-liter V6 liggen achter ons. Een brullende V8 biturbo in de AMG-versie is tegenwoordig ook ver te zoeken. Met de klimaat- en milieuproblematiek in het achterhoofd is dat helaas geen verrassing. Misschien kan de recent goedgekeurde biologische efuel, op aandringen van Duitsland door de EU, nog wat hoop brengen. Of is het kalf al verdronken?

Om beide werelden te combineren, is de GLC 300 uitgerust met mild-hybrid technologie, waardoor hij iets pittiger van start gaat. Maar denk niet dat dit fiscaal voordelig is, want helaas, de fiscus herkent de waarde van mild-hybride technologie niet. Dus voor hen telt de GLC 300 met mild-hybrid technologie gewoon als een volwaardige benzineauto. Als je dus wilt profiteren van fiscale voordelen, moet je kijken naar de GLC plug-in hybrides, die zowel in benzine- als dieselvarianten verkrijgbaar zijn.

De GLC 300 accelereert vlot dankzij de bekende 9-traps automaat en 4MATIC vierwielaandrijving. In concrete cijfers betekent dit dat de GLC 300 van 0 naar 100 km/u sprint in 6,2 seconden en een topsnelheid van 240 km/h haalt. Daar kun je zeker mee voor de dag komen!

Het verbruik dat daarbij hoort? Weten we niet. Het gemiddeld verbruik kennen we wel. Gedurende onze testweek klokten we die in realiteit af op 9,2 l per 100 km. Als WLTP normverbruik geeft Mercedes-Benz tevens 7,6 l per 100 km aan. En de CO2 uitstoot, die oh zo belangrijk is om de wegentaks te berekenen? 168 g/km. Auwtch! Bijgevolg hebben we de jaarlijkse verkeersbelasting berekend op € 440,81. Voor de BIV komen we uit op € 1.026,78.

Andere GLC versies

Om duidelijkheid te scheppen in het aanbod van Mercedes-Benz, betreffende de GLC’s, hebben we alle versies hier nog eens opgelijst met hun vanafprijs. Zelf uw GLC configureren is trouwens reeds mogelijk op de website van Mercedes-Benz. Ontdek de configurator.

Business line (vanaf 57.475 €)Luxury line (vanaf 60.621 €)AMG line (vanaf 64.251 €)
220 d (diesel)220 d (diesel)220 d (diesel)
200 (benzine)200 (benzine)200 (benzine)
//300 (benzine)
//300d (diesel)
300e (plug-in hybride)300e (plug-in hybride)300e (plug-in hybride)
300de (diesel plug-in hybride)300de (diesel plug-in hybride)300d (diesel)
//400 e (plug-in hybride)

De AMG Line waar we mee reden omvat:

  • Premium pakket
  • Dodehoekassistent
  • Opbergpakket
  • Dubbele bekerhouder
  • Vingerafdrukscanner
  • Widescreen cockpit
  • Zij- en achterruiten verduisterd
  • Premium sfeerverlichting
  • Centraal display (11,9”)
  • Interieur Chroom Pakket
  • Verlichte instaplijsten met opschrift “Mercedes-Benz”
  • Actieve spoorassistent
  • Neerklapbare achterbank
  • Pakket integratie Smartphone
  • Sfeerverlichting
  • Draadloos oplaadsysteem voor smartphone vooraan
  • Bagageruimte comfortpakket
  • Akoestisch glas
  • Verwarmde en geklimatiseerde zetels vooraan 

Conclusie

De vernieuwde GLC zal ongetwijfeld de markt opnieuw veroveren als de ultieme ‘compacte’ SUV voor dagelijks gebruik. In onze ogen is de restyling ten opzichte van de vorige generatie zeker een stap vooruit. Hoewel ik persoonlijk graag dezelfde nieuwe styling had gezien in een volledig elektrische variant, aangezien Mercedes momenteel alleen volledig elektrische voertuigen aanbiedt in de EQ-reeks. Ieder individu zal echter zelf moeten bepalen of de vanafprijs van €57.475,00 de toegevoegde waarde rechtvaardigt ten opzichte van de concurrentie.

AUTOMercedes-Benz GLC 300 4MATIC AMG Line
Motor 2,0 l viercilinder mild-hybrid benzinemotor
Maximum vermogen190 kW (258 pk) / 5.800 rpm
Maximum koppel400 Nm / 2.000 rpm
Overbrenging & transmissie9-trapsautomaat met vierwielaandrijving
0-100 km/h6,2 s
Topsnelheid240 km/u
CO2 uitstoot168 g/km
Normverbruik7,6 l/100km
Testverbruik9,2 l/100km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 57.475,00 (GLC 200 Business Line)
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 86.309,00
BIV€  1.026,78
Jaarlijkse verkeersbelasting€  440,81
Design
90
Interieur
70
Motor & verbruik
60
Rijgedrag
85
Prijs & opties
65
Reader Rating0 Stemmen
0
Design streelt het oog
Praktische koffer
Zeer aangename rijervaring
Verbruik
Prijzig
Matige bouwkwaliteit interieur
74