De Mercedes EQS begint stilaan op te duiken in ons straatbeeld, maar voor velen blijft het wennen aan deze opvallende vol-elektrische Mercedes. De EQS is er tegenwoordig in vier varianten: de EQS 350, 450+, 580 en 53 AMG. Wij kregen (verwend zoals we zijn) de krachtigste (niet-AMG) variant (de 580) een weekje onder ons zitvlak.
One-bow
Het minste dat we kunnen zeggen is dat het Mercedes aan durf ontbreekt voor haar EQ-modellen en dat geldt ten zeerste voor de EQS. Het is dus bewonderenswaardig dat een relatief traditioneel merk als Mercedes het aandurft om haar design zo radicaal te herzien en dat puur in functie van de aerodynamica. Schoonheidsprijzen zal de EQS niet winnen, maar het design rolt wel over de tongen. Het is ongetwijfeld een design dat wat moet groeien, niet iedereen loopt er wild van. Het lijnenspel lijkt ook beter uit te komen op de Mercedes EQE, het kleine broertje van de EQS. Het zou een ééneiige tweeling kunnen zijn. Voor wie er zich iets bij kan voorstellen: de Cw waarde van de EQS 580 is 0,209, die van de EQS 450+ is nog net iets lager: 0,2.
De vraag of Duits cliënteel zit te wachten op elektrische auto’s met zo’n uitgesproken design komt in ons naar boven. De strategie van BMW lijkt ons beter om auto’s zo te ontwerpen dat ze zowel een traditionele aandrijflijn kunnen huisvesten als een vol-elektrische architectuur zonder groot visueel verschil (i4/4 GranCoupé, iX3/X3, toekomstige i3/3 Reeks en de nieuwe BMW i7/7 Reeks). Mercedes past dat principe al toe in zekere zin met de EQA en EQB (en EQV), maar de visuele aanpassingen blijven toch niet te ontzien. BMW heeft wellicht geleerd uit de misschien iets te futuristische i3 en i8. De toekomst zal het uitwijzen, maar op een bepaald moment zal het sowiso niet meer rendabel zijn om twee volledige modellijnen naast elkaar te ontwikkelen. Op een bepaald moment zullen ze naar elkaar toegroeien.
Vooral in zijprofiel heeft de EQS iets weg van een spaceship, Mercedes zelf noemt het “one-bow” design. De voorkant zou zowel de achterkant kunnen zijn. De ene EQS is ook niet de andere. Het type velgen, het al dan niet aanwezig zijn van een AMG pakket maken meer dan ooit een groot verschil. Persoonlijk raden we de grille aan met 3D Mercedes-Benz sterrenmotief op het “Black Pannel”, want anders oogt de voorkant nogal plastiekerig. Typisch Mercedes-EQ is de lichtstrip die beide voorlichten verbindt. We reden zelden met een wagen die meer hoofden deed draaien, dus in alle subtiliteit rondrijden zit er voorlopig niet in. De EQS is de eerste Mercedes op het modulair platform van Mercedes voor elektrische auto’s in het luxe segment. De productie gebeurt in dezelfde fabriek als de S-Klasse (Factory 56) en is bovendien CO2 neutraal.
Hyperscreen
De attractie van het interieur is de hyperscreen die mooi geïntegreerd is in het dashboard. Deze display is standaard aanwezig op de EQS 580 4MATIC, voor andere modellen is dit een vrij prijzige optie (meer dan € 8.000). Wie goed kijkt merkt op dat het scherm ietwat curved is. Vergeet zeker geen doekje voor af en toe je vingerafdrukken van de schermen te verwijderen. Je hebt nog net geen poetshulp nodig om het dashboard proper te houden. Het zijn in feite drie displays die achter één afdekglas zijn samengebracht. De voorpassagier kan bepaalde functies ook activeren vanop zijn of haar specifiek scherm.
De bediening is best gemakkelijk en gelukkig zijn er op de middenconsole nog enkele sneltoetsen beschikbaar. Ook het zoeken naar laadstations en manieren om het rijbereik te verhogen is kinderspel. En als je te lui bent om je vingers te bewegen kan je nog altijd de hulp inroepen van de Mercedes assistent. De belangrijkste functies zijn ook altijd beschikbaar in het gezichtsveld dus nodeloos graven in menu’s is niet aan de orde. Dankzij de neerklapbare achterbank is de S-Klasse best praktisch. De opening naar de koffer is ook gigantisch door de grote kofferklep.
Rijden & Comfort
De besturing van de EQS lijkt ons iets minder verfijnd dan bij een S-Klasse (nog steeds boterzacht uiteraard), en ook de zitpositie is opmerkelijk hoger bij de EQS, met dank aan het accupakket. Het breed smoelwerk van de EQS maakt de auto visueel een stuk breder dan het slanke front van de S-Klasse, want in werkelijkheid is de EQS maar 1,6 cm breder dan de S-Klasse (van spiegel tot spiegel). Inzake lengte ligt de EQS perfect tussen de korte en lange S-Klasse. Standaard kan de EQS wel rekenen op de achterasbesturing van 4,5°. Mechanisch is alles reeds aanwezig om een stuurhoek van 10° mogelijk te maken, maar hier moet extra voor betaald worden. Dat helpt enorm bij het manoeuvreren en parkeren. Mits aanwezigheid van de Intelligent Park Pilot kan de EQS autonoom rijden zonder bestuurder in parkeergarages uitgerust met AVP infrastructuur (Automated Valet Parking) en mits toegestaan volgens de plaatselijke wetgeving.
One-pedal driving is mogelijk in rijmodus “D-” (aan te sturen via de schakelflippers achter het stuurwiel) waar de twee elektromotoren extra veel energie recupereren (tot 290 kW). Doordat de elektromotoren een deel van de taak van de remmen op zich nemen (3 m/s²), lijkt Mercedes ietwat bespaard te hebben op de conventionele remmen (2 m/s²). Als je echt eens hard moet remmen moet je echt je volledig gewicht smijten op het rempedaal, dat is toch even wennen. Het leeggewicht van de EQS 580 is bijna 2,6 ton en dat voel je dus tijdens het remmen. Accelereren lijkt sneller te gaan, want in amper 4,3 seconden zit deze massa aan 100 km/h. Met dank aan de 2 permanente synchroonmotoren die samen 524 pk leveren. In vergelijking, de AMG kan rekenen op maar liefst 761 pk (met het Dynamic Plus Package).
Bij het activeren van de Eco stand, hoor je iets achter het gaspedaal vastklikken dat ervoor zorgt dat je extra hard moet ‘stampen’ om sneller vooruit te gaan. Zo geraak je amper aan 120 km/h op de snelweg in Eco modus tenzij je echt een gat in de vloer duwt (of de cruise control activeert). Je zoeft gemiddeld aan een iets verbruiksvriendelijkere 110 km/h. De navigatie heeft ‘Electric Intelligence’ en toont altijd indien je zonder laden terug naar je initieel beginpunt kan geraken.
Zelfs de deuren zijn het vermelden waard. Een doctoraatstudent zou er zijn eindwerk over maken. Als je de klinken naar je toe trekt wordt er als het ware een duw van binnenuit aan de deuren gegeven zodat je ze met een minimale kracht open kan zwieren. Optioneel kan je ook kiezen voor comfortdeuren die volautomatisch kunnen openen of sluiten. Het lijkt ons eerder een gimmick dat vroeg of laat tegen een paaltje, muurtje of rondzwervend kind terecht komt.
Ondertussen weten we al dat de wegligging van elektrische auto’s buitengewoon is en dat is bij de EQS 580 niet anders. Enkel het comfort viel wat tegen, de stoelen leken niet echt op mijn lijf geschreven te zijn, iets waar andere passagiers minder last van hadden. De EQS zal wel spontaan Energizing Comfort programma’s voorstellen aan de hand van parameters die de vele micro processoren in de gaten houden. Ook de luchtkwaliteit in de auto is uitzonderlijk dankzij de HEPA filter die fijnstof, microdeeltjes, pollen, zwaveldioxide en stikstofoxiden uit de lucht filtert. Buikwinden zouden dus geen voer voor discussie mogen zijn. Als de buitenluchtkwaliteit te laag is kan de EQS bovendien adviseren om ruiten en het panoramadak te sluiten. Ook het vermelden waard zijn de Energizing Nature programma’s waarbij de zintuigen worden aangesproken door natuurgeluiden na te bootsen (zee, woud & regen). Het lijkt op zich banaal, maar we betrapten ons er op dat we het toch vaak activeerden.
Laden
Aan een DC snellader met 500 Ampère kan je 300 km bijladen in amper 15 minuten. De batterijcapaciteit bedraagt 107,8 kWh en heeft een hogere dichtheid dan pakweg de batterij in de EQC 400. De accumanagement software is door Mercedes zelf ontwikkeld en kan over-the-air geüpdatet worden. Ook niet onbelangrijk voor de grondstofproblematiek is dat het kobaltgehalte van de kathodes teruggedrongen is tot 10%.
Ondanks dat de EQS de meest aerodynamische productieauto ter wereld is en onze gezapige rijstijl was het verbruik opvallend hoog. Uiteraard hebben we ook af en toe het acceleratie potentieel getest, maar na enige keren is het nieuwe er ook wel van. Mercedes belooft een normverbruik van amper 19,1 kWh/100 km, voor de EQS 350 is dat zelfs 16,9 kWh/100 km wat eerder lijkt weggelegd voor een kleine elektrische stadsauto. Zelf dit aerodynamica wonder lijkt niet opgewassen tegen een storm, want wellicht dankzij Eunice en Franklin kregen we het verbruik zelden onder 25 kWh/100 km. Ons gemiddelde over bijna 1.200 km was 26,2 kWh per 100 km/h al was onze gemiddelde snelheid amper 49 km/h.
Prijs & Opties
Sinds kort is de EQS beschikbaar met 350 motorisatie met 292 pk (1 elektromotor) en 624 km rijbereik met een prijskaartje voor de Business Line van € 89.903. De EQS 450+ 4MATIC in AMG Line (333 pk) met een rijbereik van 729 km kost je € 123.420. Voor zover betrouwbaar is dit het meest gekochte model in België volgens de configurator en gezien zijn rijbereik zouden we dit model ook aanprijzen als de ultieme EQS (voor zover fiscaal relevant voor je eigen portefeuille). De krachtigere, maar minder zuinigere EQS 580 4MATIC heb je vanaf € 158.873 in Luxury Line, maar het is wel de AMG Line die iets meer rijbereik kan voorleggen (651 versus 616 km). Voor onze testwagen moet net geen € 170.000 worden neergeteld. Het is duidelijk dat deze luxeberline in hetzelfde segment speelt zoals de Tesla Model S en Porsche Taycan, waar aankoopprijs ietwat ondergeschikt is aan fiscaliteit.
Gelukkig is de standaarduitrusting rijkelijk met standaard een panoramisch dak, de hyperscreen, 21 inch velgen, Digital Light, parkeerhulp met 360° camera, Burmester Surround sound systeem en augmented reality voor de navigatie. Als je nog eens het Premium Plus pakket aanvinkt komt daar nog eens een Head-up display, verwarmde en geklimatiseerde zetels vooraan, een verwarmd stuurwiel en multicontourzetels vooraan met actieve kussens en massagefunctie bij. Te vermelden waard is dat het Digital Light voetgangers gaat uitlichten. We hebben aan de lijve ondervonden dat deze functie zeer efficiënt werkt, maar geen idee of voetgangers er fan van zullen zijn indien ze om de haverklap verblind worden.
Conclusie
De S-Klasse of EQS? Eigenlijk is die vraag voor 99,99% van de wereldbevolking irrelevant, dus heeft het nut om deze te beantwoorden? In se weinig, want het doel van Mercedes met de EQS is niet om de S-Klasse irrelevant te maken, maar om een (elektrisch) statement te maken dat het the balls heeft om haar gouden huisjes overboord te gooien én dat het niet onder moet doen tegenover een naar een SI-eenheid genoemd Amerikaans bedrijf.
Persoonlijk zou ik voor een S-Klasse kiezen, want die heeft nu eenmaal haar historie (en looks) met zich mee, en is op bepaalde vlakken toch iets verfijnder, zeker voor wie af en toe op de achterbank plaatsneemt. De EQS is een technisch hoogstandje dankzij slimme micro processoren met Artificiële Intelligentie die zeker op gelijke tred staat met S-Klasse.
Auto | Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC |
Motor / Batterijcapaciteit | 2x Permanente synchroonmotor / 107,8 kWh |
Maximum vermogen | 523 pk |
Maximum koppel | 855 Nm |
Overbrenging & transmissie | 1 trapsautomaat & 4MATIC |
0-100 km/h | 4,3 s |
Topsnelheid | 210 km/h |
CO2 uitstoot | 0 g/km |
Normverbruik – Normrijbereik | 19,1 kWh / 100 km – 651 km (AMG Line) |
Testverbruik – Testrijbereik | 26,1 kWh / 100 km – 550 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 160.930 (AMG Line) |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 169.811,41 |
BIV | € 0 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 0 |