C 220 d

Mercedes-Benz C 220 d Break – Rijtest

De nieuwe C-Klasse wacht een zware taak. De vorige generatie was niet enkel het best verkochte Mercedes model, maar met 2,5 miljoen verkochte exemplaren wordt het moeilijk om die opdracht over te doen. Zeker in de context van elektrificatie en een autosector die op haar gat ligt door het halfgeleider tekort. We dieselen nog eens met de C 220 d in breakversie.

Design

Je moet al een zeer moeilijke smaak hebben om de C-Klasse in deze configuratie niet smaakvol te vinden. Het optionele AMG pakket en de stevige 19 inch multispaak velgen zijn natuurlijk een gave voor de proporties van de nieuwe C-Klasse er op zijn best te laten uitkomen. Niet dat je er nog veel zag rondrijden, maar de C-Klasse met klassieke ster bovenop de motorkap zien we niet meer terug op de nieuwe C-Klasse. Wie kiest voor de Luxury Line of Business Line kan rekenen op een ovalen grille, als je kiest voor de AMG Line krijgt de C-Klasse een meer trapeziumvormige grille inclusief diamond/sterren grille. De beschermflap van de voorbumper schraapt er als een gek op los bij verkeersdrempels en andere obstakels. Een snuffelende hond is er niks bij vergeleken. Het is dus echt vertragen geblazen bij de doorsnee verkeersdrempel. Mercedes slaagde er in om de C-Klasse opnieuw een frisse look te geven, maar vernieuwend is het niet echt.

Groter, ruimer, beter verhaal

De C-Klasse afschilderen als een compactere versie van de S-Klasse zou nogal goedkoop zijn, maar het interieur komt aardig in de buurt. Persoonlijk vinden we de bestuurdersdisplay mooier geïntegreerd dan bij de S-Klasse en ook de luchtventilatiemonden zijn volledig anders. Mercedes profileert zich de laatste 10 jaar als meester van het creëren van kunstwerken voor deze op zich enkel functionele elementen. Het centraal scherm is licht (6°) naar de bestuurder toegedraaid, een sportief trekje die BMW vroeger zowat altijd toepaste tijdens een lang vervlogen tijd. Het centraal scherm (30,2 cm diameter) gaat vloeiend op in de armsteun waarvan het tussenstuk eindelijk uit hoogwaardig materiaal is vervaardigd. Ook sierdelen met metaalstructuur zijn van de partij evenals gegalvaniseerde luchtventielatiemonden en hip ogende comfortzetels.

Schrik niet als je in het interieur zou stappen van een ‘kale’ C-Klasse met de standaard stoffen zetels, een stuk minder sierelementen en geen sfeerverlichting. Wel standaard is de laatste generatie van het MBUX User Experience systeem dat onder andere muziekstreaming omvat. Het systeem wordt trouwens up-to-date gehouden door over-the-air updates. Mercedes weet als geen ander zich te diversifiëren van de concurrentie als het op interieurs aankomt. Zelfs onze kat kwam het interieur zorgvuldig bewonderen.

Een nieuw model betekent altijd een ‘groter/ruimer dan zijn voorganger’ verhaal en bij de nieuwe C-Klasse is dat niet anders. Meer elleboogruimte vooraan (+2,2 cm) en achteraan (+1,5 cm), meer knieruimte (+ 2,1 cm) en uiteraard ook meer hoofdruimte. De bagageruimte groeide met 30 liter tot 490 liter (1.510 liter met neergeklapte achterbank). Genoeg dus voor het jaarlijks bezoekje aan het containerpark.

Begrafenis

Alle C-Klasse’s hebben FAME (Family of Modular Engines) viercilinders (C 180, C 200, C 300, C 200 d, C 220 d en C 300 d) en komen standaard met 20 pk extra EQ power, gekoppeld aan de automatische versnellingsbak met 9 verzetten. De sales release van de plug-in variant is nog niet vrijgegeven, maar Mercedes belooft alvast een elektrische range van 100 km en de 25,4 kWh batterij zal je ook aan een gelijkstroomlader kunnen hangen. De plug-in set up zal zowel in combinatie met diesel als benzinemotor beschikbaar zijn. ‘Onze’ C 220 d is voorzien van de 2 liter diesel met 200 pk. Dankzij de mildhybride is er dus extra power beschikbaar door de geïntegreerde startdynamo en 48 V batterij.

Het zorgt ook voor een bijna onmerkbaar start-stop systeem. Het ‘zeilen’ met uitgeschakelde motor is ook bijna niet merkbaar. Technisch kunnen we nog vermelden dat de dieselmotor een geïntegreerde startdynamo van de tweede generatie omvat, een elektrische koelmiddelcompressor voor de airconditioning en de inspuitdruk bedraagt nu maar liefst 2.700 bar. Ook belangrijk is dat de C-Klasse dus standaard uitgerust is met een 9 trapsautomaat met ingebouwde vermogens elektronica en transmissiekoeler (9G-TRONIC in Mercedes termen). Het lijkt erop dat Mercedes binnenkort de begrafenis plant van de manuele versnellingsbak. De elektrificatie lijkt dat proces enkel maar te versnellen.

C 220 d

De laatste C-Klasse met dieselmotor?

Het kan goed zijn dat dit de laatste C-Klasse is met dieselmotor, maar voor deze diesel werd extra aandacht geschonken aan de uitlaatgasnabehandeling. Volgende elementen zijn aanwezig: een NOx opslagkatalysator, een dieselpartikelfilter met speciale coating en twee SCR-katalysatoren (selectieve katalytische reductie met gedoseerde inspuiting van AdBlue).

Eenmaal achter het sportieve stuur dan merken we op dat het rempedaal ietwat last heeft van twijfelgedrag. De EQ Power set-up kan er misschien voor iets tussen zitten, maar het is bij lage snelheid moeilijk om de nodige remkracht van het rempedaal in te schatten. Het twijfelgedrag went in zekere mate, maar de afstelling had dus iets natuurlijker mogen aanvoelen. Los hiervan hangt er een soort finesse over het rijgedrag en het stuurgevoel van de nieuwe C-Klasse die voorheen enkel weggelegd was voor de S-Klasse. De combinatie algemeen comfort en sportief weggedrag is wellicht de grootste stroef van de C-Klasse.

C 220 d

We willen nog een woordje kwijt over de achteruitrijcamera. Die zit mooi verborgen onder de centrale Mercedes-ster en blijft altijd proper aangezien die niet permanent zichtbaar is. Het nadeel is enkel dat de camera ook tevoorschijn komt vanaf het naderen van een rond punt en dat gaat gepaard met een vrij storend lawaai. Mijn God, wat kan jij zagen zou ons ma zeggen. Los daarvan is de kwaliteit van het beeld nog steeds één van de betere op de markt.

Onze Mercedes was ook uitgerust met het voetgangersdetectiesysteem die een melding geeft op de bestuurdersdisplay of head-up display. De achterasbesturing van 2,5° ontbrak, maar dat lijkt ons een overbodig optie aangezien de C-Klasse manoeuvreert zoals een mes in zachte boter. De geluidsisolatie is er ook sterk op vooruit gegaan tegen de vorige C-Klasse, waar de dieselronk vaak teveel op de voorgrond kwam.

C 220 d

De stuurassistentie kreeg ook een update met onder andere een verbeterde rijstrookcentrering op snelwegen en bochtige wegen. Het systeem werkt tot een snelheid van 210 km/h. Ook de actieve afstandsassistent detecteert nu stilstaande voertuigen tot een snelheid van 100 km/h. Het optionele Digital Light herkent spookrijders en zelfs het rijden door rood licht.

Prijs & Opties

Tegenover de vorige C-Klasse is de nieuwe C opnieuw enkele duizenden euros duurder geworden. Het is wel moeilijk te vergelijken door de optiepolitiek die ietwat verschoven is naar uitrustingsniveaus (Business Line, Luxury Line en AMG Line). De goedkoopste C-Klasse break is de C 180 die start vanaf € 44.407. Onze motorisatie, de C 220 d start vanaf een heel stevige 49.852 euro. Na opties zoals het AMG pakket, Premium Plus pakket, 19 inch multispaakvelgen, het Driving Assistance Plus pakket en een trekhaak met aanhangwagenstabilisatie tikt deze C-Klasse af op 66.949,30 euro af. Voor dat prijskaartje had je vroeger net geen 5,4 atmosferische V8 onder de motorkap van je C-Klasse. Een betere standaarduitrusting zorgt ervoor dat de nieuwe C-Klasse zich net niet uit de markt positioneert.

C 220 d

Conclusie

Mercedes zegt altijd dat de S-Klasse ‘s werelds beste auto is, maar eigenlijk heb je die al in een handiger en goedkoper formaat in de vorm van de C-Klasse. Het interieur en de rijfinesse zijn de grootste stappen vooruit die Mercedes heeft genomen met de C-Klasse. Wat ooit de Baby Benz was is uitgegroeid tot het fundament van het Mercedes gamma.

PS: enkele van de foto’s zijn gemaakt bij de kunstwerken van de Triënnale in Brugge, nog te bezichtigen tot eind oktober in de Brugse binnenstad.

C 220 d
AutoMercedes-Benz C 220 d
Motor / Batterijcapaciteit1.992 cc 4-in-lijn turbodiesel
Maximum vermogen200 pk + 20 pk EQ Power boost bij 4.200 rpm
Maximum koppel440 Nm + 200 Nm EQ Power boost tussen 1.800 en 2.800 rpm
Overbrenging & transmissieAchterwielaandrijving & 9-trapsautomaat
0-100 km/h5,8 s
Topsnelheid242 km/h
CO2 uitstoot124 g/km (WLTP)
Normverbruik4,7 l / 100 km
Testverbruik5,4 l / 100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 49.852 (Business Line)
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 66.949,30
BIV€ 610,66
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 479,34
Design
80
Interieur
80
Motor & Verbruik
80
Comfort
80
Prijs & Opties
65
Reader Rating5 Stemmen
77
77