Op zondagmorgen 12 februari wordt de buurt wakker geschud door het geluid van 570 gewekte paarden. Met een ijskoude motor rijdt de Ferrari uit zijn hol. Klaar om er volledig voor te gaan.
Eenmaal plaats genomen in de smalle sportzetels, vertrekt de Ferrari. Het schakelen gebeurt zo snel dat je het niet voor mogelijk houdt. De versnellingsbak met dubbele koppeling is een pareltje. Zelf heb ik nog steeds liever een klassieke manuele bak, maar de snelle acceleratie is ongelofelijk. Op- en terugschakelen neemt amper enkele milliseconden in beslag. Je kan dat vergelijken met het knipperen van je ogen.
De Ferrari haalt zijn kracht uit een 4,5-liter grote atmosferische V8. De motor produceert 570 pk die 100% naar de achterwielen gaan. Gedoseerd gas geven is de boodschap, want de Ferrari gaat slippen bij de minste beroering van het gaspedaal.
Het sturen is heel licht, maar toch zeer precies. Dit is echt een sportwagen en geen GT. Wat niet wil zeggen dat het oncomfortabel wordt in de 458 Italia. Zolang je van alle sportknopjes blijft valt het best mee qua comfort. De sportstoelen zijn wat aan de hardere kant, maar ze bieden wel voldoende zijdelingse steun in snelle bochten.
Het dashboard heeft – op z’n zachtst gezegd – geen alledaagse vorm. Alles staat naar de bestuurder gericht. De hendels achter het stuur voor de knipperlichten en de ruitenwissers schitteren door afwezigheid. De Ferrari heeft daar namelijk de flippers zitten. Veel mensen klaagden dat wanneer ze de ruitenwissers wilden aansteken ze per ongeluk een versnelling terug schakelden. Ferrari heeft dat opgelost door alles op het stuur te plaatsen zodat de bestuurder in principe nooit z’n stuur hoeft los te laten.
Motor: atmosferische V8-benzine, 4499 cc, 570 pk (9000 opm), 540 Nm (6000) Transmissie: RWD, 7Rd Prestaties: 350 km/u, 0-100 km/u in 3,4 sec Normverbruik: 13,7 l/100 km Prijs: 199.239 euro
Meer foto’s? Klik hier.