Lexus UX 300e

Lexus UX 300e – Rijtest

Lexus leverde onlangs haar 5 miljoenste SUV af. Daarvan neemt de RX met 3,1 miljoen exemplaren het grootste deel voor haar rekening. Daarna volgt de NX, gevolgd door de LX, GX en UX. Met een elektrische variant van de UX hoopt Lexus verder te kunnen groeien. De Lexus UX 300e is tevens de eerste elektrische auto van hybride specialist Lexus. Het verdict lees je hieronder.

Urban Crossover

Er zijn weinig dingen die zo’n uitgesproken design hebben als Lexus auto’s. Meer typisch Lexus kan het design van de UX niet zijn. De familieband is meer dan duidelijk, maar verwarring met de NX is niet uitgesloten, al is die laatste nu wel volledig vernieuwd. Het design van de Lexus UX 300e is bovendien ook functioneel. De geleiders op de velgen zijn er om de luchtstroom te verbeteren net zoals de automatisch openende of sluitende grillekleppen. Ook de achterlichtpartij zou de de luchtdrukveranderingen met ongeveer 16 procent verminderen en bijdragen tot de stabiliteit.

Voor moest er dan toch nog twijfel zijn over de afkomst van het design voorzag onze Lexus invoerder een gepaste “Lexus 1” gepersonaliseerde nummerplaat. Wie extra wil opvallen kan opteren voor de Celestial blauwe metaalkleur waarin ons testmodel getooid was. Het heeft zelfs iets weg van het Bugatti-blauw die op de Chiron beschikbaar is. Lexus positioneert de UX 300e als urban crossover die vooral rijplezier in de stad wil bieden. Lexus is best fier op haar eerste elektrische auto en op de zijflanken flankeert dan ook ‘Electric’ in koeien van letters.

CHAdeMO

De Lexus UX 300e is gebaseerd op haar hybride broertje en dat is duidelijk te zien in de architectuur van de auto. Zo komt de bodemplaat van de UX 300e opvallend laag en is ook is de vloer achteraan niet perfect vlak. De batterijen bevinden zich deels onder de achterzetels en in de cabinevloer. Daardoor is de hoofdruimte achterin wel iets minder (16,4 mm) dan zijn hybridebroertje (UX 250h), maar de UX 300e heeft wel een grotere kofferruimte dan die laatste (extra 47 liter).

In tegenstelling tot de meeste Europese elektrische wagens heeft de Lexus UX 300e een CHAdeMO gelijkstroom (DC) stekker om te snelladen. Wereldwijd zijn dat type gelijkstroomladers het meest in gebruik, maar in Europa zien we toch voornamelijk CCS snelladers. Nadeel van de CHAdeMO laders is dat je ook twee stekkers nodig hebt aangezien het design volledig anders is. Links bevindt zich de DC stekker, rechts de AC stekker. De Lexus UX 300e kan rekenen op een batterijpakket van 54,3 kWh in combinatie met een elektromotor/generator van 204 pk sterk. Bescheiden voor een elektrische auto, maar er is wel 300 Nm vrijwel direct beschikbaar. De topsnelheid is beperkt op 160 km/h, maar de sprint van 0 tot 100 km lukt in 7,5 seconden.

Lexus biedt 10 jaar (of 1 miljoen km) garantie op de Lithium-Ion batterij van 288 cellen voor alle functionele defecten en capaciteitsdaling onder 70% op voorwaarde dat de UX 300e het Lexus onderhoudsprogramma volgt. Volgens de WLTP norm zou een rijbereik van 300 km haalbaar moeten zijn. Reken in de praktijk op zo’n 230 km (wij reden rond in de lentemaanden). Slim omspelen met de automatische klimaatregeling kan wel gemakkelijk 20-30 km extra opleveren.

De batterij cellen worden luchtgekoeld, dat volgens Lexus efficiënter is dan een watergekoeld systeem. Koeling is broodnodig om een stabiel uitgangsvermogen van de batterij te verkrijgen. Het Battery Management System houdt alles nauwlettend in de gaten. Bij koude temperaturen zorgen verwarmingselementen onder de batterijen voor meer performantie.

Sashiko

In het interieur wijst Lexus ons graag op de sashiko stiksels. Het is een traditionele Japanse stik-techniek waarbij er gestikt wordt via mathematische lijnen die aansluiten bij het perforatiepatroon van de stoelen. De techniek wordt voornamelijk gebruikt om beschermende wattering bij judopakken aan te brengen en geeft (met heel wat verbeelding) in dit Lexus interieur het visueel effect van de front grille. Alle gebruikte materialen voelen zeer hoogwaardig aan. In een tijdperk waar veel merken een twijfelachtige materiaalkeuze maken houdt Lexus vast aan degelijke materialen. Het infotainmentsysteem bedien je via de mousepad, maar er zijn nog een vrij uitgebreid arsenaal aan fysieke knoppen om de bediening van de functies toch iets vlotter te maken. Bij de bediening wordt de pols goed ondersteund en je kan er in een oogwenk de audio bedienen met de vingertoppen.

Noemenswaardig is het portier geluid die de deuren maken wanneer de deuren worden gesloten. Op geheel wetenschappelijke wijze maakte Lexus aanpassingen zodat het bekomen geluid de meeste optimale hersengolven teweegbrengt. Ieder portier wordt bovendien gecontroleerd in een stilteruimte vooraleer de UX 300e de fabriek in Kyushu verlaat.

Lexus haar oog voor detail vind je overal terug in het interieur. Zo worden de bedieningselementen van de luchtventilatiemonden verlicht door middel van elektromagnetische inductie technologie. We zagen het al eerder op de sportieve Lexus modellen, maar ook op de UX bedien je de rijmodus en het ESP via de draaiknoppen aan de bovenkant van de tellerpartij. De automaat bedien je via een stevige hendel op de middenconsole. In het centraal scherm is een analoge klok ingebouwd, een leuke verademing in deze digitale wereld, want ook de UX 300e heeft hoofdzakelijk een digitale tellerpartij.

Geluidsisolatie is noodzakelijk aangezien veel rolgeluiden niet gemaskeerd kunnen worden door ‘natuurlijk’ motorgeluid. Lexus maakte extra efforts zoals het polijsten van de tandwielen van de aandrijflijn, geluiddichte afdekking en een geoptimaliseerd smeersysteem. Opvallend is dat een deel van het dashboard is vervaardigd in een materiaal dat verwijst naar Japanse papieren schuifdeuren.

Een ruimtewonder is de UX 300e niet, zeker niet voor de achterpassagiers. Die zitten wel op een achterbank waarvan het zitvlak opvallend hellend staat opgesteld. Vooral de de voet- en beenruimte is ondermaats. Wij kregen de optionele laadkabel mee van 10 meter waardoor de koffer al vlug ingenomen wordt door een kluwen van kabels. Wel superhandig indien de laadpaal niet gemakkelijk bereikbaar is of voor asociale gevallen te overbruggen die de parkeerplaats onterecht inpalmen.

Budget

De Lexus UX 300e is in België te verkrijgen vanaf € 53.100 in ‘Base’ uitvoering. De topversie is de ‘Privilege Line’ met een prijskaartje van € 64.700. Daartussen vallen de ‘Business Line’ en ‘Executive Line’. Wij reden met de topversie waar zo goed als alles aanwezig is. De enige opties waar je als klant moet over nadenken is de kleur van het interieur en exterieur, het glazen schuifdak en de lengte van de laadkabel. Veel tijd zal je dan ook niet moeten spenderen bij de Lexus dealer. De topversie onderscheidt zich door een extra rijke standaarduitrusting: triple LED koplampen met automatische niveauregeling, zelfdimmende buitenspiegels, 18 inch lichtmetalen velgen, Blind Spot Monitor (BSM) met Rear Cross Traffic Alert and Braking (RCTAB), het 10,3 inch multimediasysteem, head-up display, aluminium Lexus instaplijsten vooraan, een zelfdimmende achteruitkijkspiegel, draadloze verlichting van de luchtroosters en een elektrische kofferklep met hoogtegeheugen.

Conclusie

Lexus blijft een buitenbeentje op de Europese markt. Nochtans heeft Lexus (inclusief de nieuwe UX 300e) bovengemiddeld veel kwaliteiten. Voornamelijk het comfortgevoel, een perfecte geluidsisolutie en kwalitatieve materialen springen in het oog. Kwaliteit heeft natuurlijk ook haar prijskaartje waardoor Lexus niet echt een prijsvoordeel heeft tegenover de Europese premiumspelers. Het rijbereik en de ruimte achterin zijn dan weer voor verbetering vatbaar.

AutoLexus UX 300e
Motor – BatterijcapaciteitSynchrone AC-motor met permanente magneet – 54,3 kWh
Maximum vermogen204 pk
Maximum koppel300 Nm
Overbrenging & transmissie1 trapsautomaat, voorwielaandrijving
0-100 km/h7,5 s
Topsnelheid160 km/h
CO2 uitstoot0 g/km (WLTP)
Normverbruik – normrijbereik16,8 kWh / 100 km (WLTP) – 315 km
Testverbruik – testrijbereik20,0 kWh / 100 km – 240 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 53.100
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 65.490
BIV€ 0,00
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 0,00
Design
75
Interieur
75
Motor & verbruik
70
Rijgedrag
80
Comfort
85
Prijs & Opties
70
Reader Rating0 Stemmen
0
Comfortniveau
Geen optiepolitiek
Beperkt rijbereik
Design is niet voor iedereen weggelegd
76