Waar Lexus ooit bekend stond als een upmarket Toyota is het merk ondertussen uitgegroeid tot een betrouwbaar alternatief voor de Duitse drie met een eigen designtaal. Net zoals de concurrentie moesten ook zij aan de SUV. Geen probleem dacht Lexus, die met de X5-achtige RX en X7-formaat Lexus LX de markt wilde veroveren. Maar wat blijkt? Niet iedereen wil zo’n grote bombastische SUV. Resultaat? In 2014 kwam de eerste generatie Lexus NX. Een formaatje BMW X3. Veel geschikter voor het klein Europees wegennet.
Ontwerp
De eerste generatie Lexus NX kwam er met hybride aandrijflijnen. Iets wat in die tijd nog niet zo courant was als dezer dagen. Ook de styling was een uniek puntje in het segment. Sommigen vonden het nog iets hebben, anderen vonden het verschrikkelijk. Het was een druk lijnenspel met vouwen en lijnen, wat ons de indruk gaf dat de ontwerpers als hobby vaak met origami speelden. Helaas voor de criticasters is dit de designtaal waarop is voortgeborduurd voor deze tweede generatie. Niet raar ook, want de eerste generatie was de bestverkochte Lexus in onze contreien. Scherpe koplampunits, strakke vouwen. Niks zal je doen twijfelen of dit wel degelijk een Lexus is. Achteraan valt op dat de achterlichten nu een doorlopende lichtbalk geworden zijn. Ook heeft de Lexus badge plaats geruimd voor de uitgespelde versie van de merknaam.
Inside
Ook binnenin is het een blij wederzien van de intussen gekende Lexus interieurkwaliteit. Alles wat je aanraakt voelt alsof het gemaakt is voor de eeuwigheid. Verschillende oppervlakten uit kwalitatief zacht leder, anderen uit robuust maar mooi afgewerkt kunststof. Waar we niet zo overtuigd van zijn, dat is de zitpositie. Niet dat de stoelen slecht zitten, maar de zitting is wel erg kort. Duidelijk is deze stoel gemaakt op het gemiddeld kleinere postuur van de Aziaten.
Ook vonden we het moeilijk om een goede zitpositie te vinden omwille van het simpele feit dat de stoel gewoonweg niet lager kon. We hadden constant het gevoel “op-de-bok” te zitten en neer te moeten kijken naar het dashboard. Wel erg leuk dat Lexus voor onze testwagen eens hun haar durfde los te laten hangen en hem met een rood lederen bekleding bestelde.
De vorige generatie, hoe goed die ook was, had twee grote achilleshielen. Het infotainment, en de CVT versnellingsbak. Het infotainment was een klein, ingewikkeld scherm dat enkel te besturen was met een reeds uitbundig bekritiseerde muisaanwijzer. Zo goed en makkelijk in gebruik is BMW’s iDrive controller, zo moeilijk en omslachtig was Lexus z’n systeem. Geen nood. Lexus luisterde naar z’n klanten en bouwde de laatste jaren een 9,8 of optioneel zelfs 14 inch groot touchscreenscherm in hun nieuwe modellen die zowel Android Auto als Apple Carplay ondersteunt. Wat een verbetering! De geïntegreerde draaiknoppen zijn ook zeker het vermelden waard. Hiermee kan je namelijk de temperatuur instellen. Zo’n systemen werken een pak handiger dan integratie in het scherm. Good one!
Waar we minder fan van waren, dat is het stuur. Niet perse de materialen of de lay-out. Die zijn beide erg goed. Het gaat ons eerder over de knoppen. Begrijp ons niet verkeerd, knoppen op het stuurwiel zijn zeer goed en handig. In tegenstelling tot de Duitstalige collega’s die soms overgevoelige touchpads prefereren. Maar om toch wat plek uit te sparen gaven ze de knoppen op het stuurwiel van de NX andere functies, afhankelijk van welk menu je op de boordcomputer hebt staan. Zo kan je de cruise control niet besturen vooraleer je het daarbij horende menu opgeroepen hebt. Sommigen kunnen dit een handige feature vinden, wij vonden het in de omloop wat omslachtig.
Modernisering en innovatie is zeker niet altijd slecht! Zo koos Lexus ervoor om de deurklinken binnenin te vervangen door een kleine drukknop die net onder de handgreep op de binnenkant van de deur zit. Exact de plaats waar je duim dus is wanneer je de deur openduwt. Ook handig is het verborgen vakje onder de draadloze smartphonelader waar je sleutels of dergelijke kan verbergen.
On the road
Goed, het problematische infotainment is aangepakt en opgelost. Dan hebben we nog de aandrijflijn. Een CVT versnellingsbak wordt maar weinig aangeschreven als een sterk punt. Echter hadden we er in de NX 450H+ geen problemen mee. Sterker nog, rijd je er gewoon rustig mee en ben je geen sportieve rijder? Dan is de kans groot dat je het nooit zal ondervinden dat dit geen gewone koppelomvormer is. De eerste vraag naar trekkracht wordt ingevuld door de elektromotoren, pas kort nadien laat de CVT in de verte de motor wat werken. Geen gejank van het moment dat je het gaspedaal indrukt zoals in de vorige generatie NX. Wil je daarentegen het sportieve karakter van de NX eens uittesten, en druk je daarvoor het gaspedaal een pak dieper in, dan wordt je wakker geschud door een luide zagende CVT versnellingsbak. Laat de SPORT-stand voor wat hij is en zak wat dieper weg in het rode zachte leer. Sportief rijden ligt hem evengoed als je oma doen hardlopen. Dat werkt gewoon niet.
De vering borduurt verder op het comfort-thema want de NX gaat heerlijk zompig over de drempels en oneffenheden. Alles om comfort vooruit te schuiven als troef. Ook de adaptieve cruise control werkt erg goed. Het is geen hypernerveus systeem dat alle ankers dichtgooit wanneer er een voorligger invoegt. Hij gaat je stapsgewijs laten terugvallen naar een veilige afstand. Ook bij het wisselen van rijstrook kan de Lexus helpen. Een simpele tik aan de richtingaanwijzer en de Lexus zal geheel zelfstandig opschuiven indien de situatie het toelaat.
L’aéroport
Welke manier is er beter om een wagen uit te proberen dan een lange roadtrip! Onze redacteur kreeg op een avond telefoon met de vraag of hij een bevriend koppel kon afhalen aan de luchthaven Charles de Gaulle in Parijs. Zonder aarzelen heeft hij hierop toegezegd en hieronder kan je een samenvatting van zijn rit vinden.
Het vliegtuig kwam aan om 00u27. Aangezien ze nog moeten wachten op hun bagage plande ik in om te vertrekken rond 22u vanuit Waregem. Als een goede taxichauffeur voorzag ik me in een hapje en drankje voor onderweg en nestelden we ons lekker in de Lexus voor een rit die zo’n +500 km ging zijn. Al snel waren we over de grens in Frankrijk en konden de kilometers beginnen. De zetelverwarming deed zijn uiterste best om ons in deze koude nacht warm te houden en de vering hielp de oneffenheden uit de weg te filteren. Na een 65 km autosnelweg was de accu leeg en vanaf dan was het door op benzine. Gelukkig waren we net volgetankt voor vertrek. Mooi op tijd kwamen we aan, te vroeg zelfs aangezien het vliegtuig vertraging had.
Je te vois!
Daar zijn ze dan! Na even rondbellen en sturen waar we juist stonden zien we onze aanstaande passagiers uit de deur komen. Na een leuke ontvangst slokt de koffer van de Lexus met gemak alle bagage op en nemen ze plaats op de achterbank. Beenruimte en hoofdruimte genoeg voor beiden! Ook de middenarmsteun verdient in hun ogen een eervolle vermelding. De kilometers vliegen er aan goed tempo door. Maar aangezien de tankinhoud, door de de accu, maar een 55 liter bedraagt gaat ons benzinepijl alarmerend snel naar beneden. We zijn reeds na middernacht en iedereen is moe. Niemand heeft zin in een stop aan een vuil Frans tankstation. Dan maar een economy run tot we net over de grens zijn! De snelheid laten zakken tot 100 km/u hielp al veel. Onze passagiers waren van Moeskroen, dus eerste afrit na de Belgische grens moesten we er meteen af. Grote dorst dus wanneer we eindelijk aan de benzinepomp stopten. De Lexus NX was een geweldig kalme reiscompaan. Met een gemiddeld verbruik van amper 6.9 liter per 100km was de NX al tevreden. Wetende dat we de helft van de rit met 4 passagiers en bagage in de auto zaten, dan valt dit zeer goed mee voor dit formaat SUV! Over ons gehele testperiode kwamen we zelfs op een gemiddeld verbruik van 5,9 liter per 100km uit!
Kwaliteit kost geld
Een oud gezegde, maar ergens zit daar wel waarheid in. Kwaliteit kost geld. Wil je leder, dan kan dat misschien nog goedkoop. Maar wil je echt mooi leder dat van een koe komt, dan zal dat uiteraard meer kosten. Zo zit de Lexus reputatie ook in elkaar. Niet alleen moet alles er kwalitatief uitzien, zo moet het ook voelen en zijn. Daar is Lexus zelfs zo zeker in dat ze durven 10 jaar garantie te geven op al hun modellen, die correct bij hun dealers worden onderhouden! Maar dat bleek geen luchtkasteel te zijn aangezien ze ook opnieuw dit jaar Lexus op nr.1 hebben staan voor betrouwbaarheid volgens J.D. Power onderzoek in de USA. Wil je er eentje aanschaffen dan is onze raad simpel. Bent u particulier, ga dan best eens snuisteren in de 350h. Deze zelf opladende hybride biedt dezelfde luxe maar aan een voordeligere prijs. Bent u nog op zoek naar een bedrijfswagen, dan zal de plug-in versie zoals wij ze bij ons hebben wel erg verleidelijk zijn.
Conclusie
De eerste Lexus NX was een goede auto die nog enkele duidelijke werkpunten had. Gelukkig zag ook Lexus dit zelf in en is hieraan gewerkt. Het resultaat is een erg comfortabele, wel uitgeruste zuinige familie SUV die met trots in het rijtje van de Duitse drie mag staan. Als je het ons vraagt, zelfs boven de Q5… Chapeau Lexus!
Auto | Lexus NX 450h+AWD F SPORT-line |
Motor / batterijcapaciteit | 2.5l viercilinder in lijn +2 elektromotoren / 18.1 KWh |
Maximum vermogen | 309 pk |
Maximum koppel | 227 Nm (benzinemotor) |
Overbrenging & transmissie | vierwielaandrijving & E-CVT |
0-100 km/h | 6,3 s |
Topsnelheid | 200 km/h |
CO2 uitstoot | 20 g/km (WLTP) |
Normverbruik | 0,9-1,1 l / 100 km |
Testverbruik | 5,9 l / 100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 74.650 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 85.840 |
BIV | € 50,38 |
Verkeers belasting / jaar | € 336,58 |