De hypercar industrie is “booming business” ondanks de financiële crisis. Met merken als het Zweedse Koenigsegg en het Italiaanse Pagani hebben mensen die meer of 1 miljoen euro willen uitgeven aan een wagen al genoeg keuze zou je denken. Er was echter nog een Italiaans merk die aan dat niet op die lijst stond en dat is Ferrari. Ze hebben ons geduld lang op de proef gesteld, maar op het salon van Genève toonden ze uiteindelijk de ‘LaFerrari’.
De ‘LaFerrari’ is de vijfde wagen die zich bij het rijtje van hypercars van Ferrari mag voegen. Ferrari begon deze unieke klasse in 1984 met de 288 GTO. De rest is zeemzoete autogeschiedenis met modellen als de F40 en F50. In 2002 volgde de Enzo Ferrari als eerbetoon voor ‘vader Ferrari’. Nu, in 2013, krijgen we uit de stallen van Ferrari De ‘LaFerrari’.
Deze wagen is het summum op technisch gebied bij Ferrari. Hij is 20 % lichter en de torsiestijfheid is met 27% toegenomen ten opzichte van de Enzo. De sportwagen heeft een totaal vermogen van 963 pk waarvan 800 uit de 6,3 liter V12 en de ‘rest’ uit een elektromotor. Ja, de LaFerrari is een hybridewagen maar wel een met een CO2 uitstoot van 330 gram per honderd kilometer! Door deze combinatie schiet hij van uit stilstand naar 100 km/u. in minder dan 3 seconden. De 0-200 km/u en 0-300 km/u zijn ook duizelingwekkend, respectievelijk 7 en 15 seconden. Dit is mede door de bliksemsnelle double clutch transmission die door de zeven versnellingen heen vliegt.
Ferrari heeft bij het creëren van dit beest direct samengewerkt met hun F1 team. Zowel de piloten ,Alonso als Massa, als de F1-ingenieurs. Dit resulteert in een actieve aerodynamica zoals bij de Pagani Huayra. Bij de LaFerrari zij het geen vleugels aan de voorspoiler maar kleine kleppen die op en neer gaan aan de onderzijde van de wagen. De zitpositie is vast maar alle andere zaken worden geplaatst naar de grootte van de bestuurder, zodat die zich optimaal in zijn vel voelt.
Voor de mensen die al helemaal warm gekomen zijn voor deze machtige machine, hebben we slecht nieuws. De 499 exemplaren die zullen gebouwd worden zijn uitverkocht. Ferrari zei zelfs dat er zich meer dan 700 mensen meldde als potentiële kopers. Dus besloten ze om de wagen per opbod te verkopen met een geschatte startprijs van 1,2 miljoen euro. Want ja het is crisis he!