De Jaguar F-Pace wordt al sinds 2016 gemaakt, maar pas nu ‘durven’ de Britten het SVR letterwoord op de F-Pace te plaatsen.
De F-Pace SVR is pas de tweede jaguar die de SVR behandeling mag ondergaan. Het ‘Special Vehicle Operations’ team van Jaguar en Land Rover buigt zich over die speciale kuur. De aanpassingen gaan ver want zelf het chassis krijgt opgewaardeerde schokdempers met specifieke SVR afstelling. Ook maakt deze SVR gebruik van een elektronisch actief differentieel en ook torque vectoring is van de partij zoals dat tegenwoordig hoort. Dat laatste zorgt ervoor dat ieder wiel een verschillend aandrijfkoppel kan krijgen van het differentieel. Onder de motorkap de bekende 5 liter V8 met 550 pk en 680 Nm koppel. Het maakt een sprint van 0 tot 100 km/h mogelijk in 4,3 seconden en een absurde topsnelheid van 283 km/h. Remschijven van 395 mm vooraan en 396 mm achteraan zorgen voor de nodige uitpuilende ogen.
Je hoeft geen autospotheld te zijn om de SVR van een reguliere F-Pace te onderscheiden: uit de kluiten gewassen voorbumper, vier uitlaatpijpjes, zijdelingse ventilatieopeningen, verlaagde flanken en zelfs een uitklapbare spoiler. In het interieur valt op dat de draaiknop voor het bedienen van de automaat vervangen is door een ‘Sport Shift Selector’ die ook te bedienen is via schakelflippers opgetrokken uit aluminium. Verder in het interieur springen de schitterende sportzetels in quiltmotief in het oog.
De F-Pace SVR is een koopje vergeleken met de Range Rover Sport SVR. De F-Pace komt net boven € 100.000 uit, voor de Range Rover Sport moet je bijna € 35.000 meer van je spaarrekening plunderen. De belangrijkste vraag echter is of de F-Pace SVR even charismatisch klinkt als de Range Rover Sport SVR. Jaguar belooft alvast van wel.