Op de kalender van een autofan staan er ieder jaar een paar evenementen gefluoresceerd, het autosalon van Genève is daar één van. Het is een van de grootste autosalons in “Europa” en is meestal de plaats waar exclusieve autobouwers hun topmodellen voorstellen. Dit jaar is het niet anders. Eigenlijk wel maar in de goede zin. Er worden dit jaar indrukwekkend veel wagens voorgesteld, meer dan normaal. Daarom heeft Autojunior besloten om een bezoekje te brengen naar dit grootse evenement.
Deze avond (lees: nacht) zal het avontuur van start gaan. We vertrekken rond 11 uur vanuit België. We hebben van Mercedes-Benz Belgium een perfecte wagen meegekregen om de kleine 800 km naar geneve te verslinden, de mercedes-Benz e break bleutec. Lekker veel plaats voor al ons materiaal en niet te gulzig met brandstof. Dit aspect speelt normaal niet zo’n grote rol maar als je ongeveer 1800 km doet in 2 dagen kan je portemonnee wel een laag verbruik appreciëren.
Het eerst jaar dat wij aanwezig zullen zijn in Genève wordt direct een van de betere van de afgelopen jaren. Bijna iedere groot merk heeft iets speciaals te tonen in Genève.
Laten we beginnen bij de sportwagens. Het trio, Mclaren, Ferrari en lamborghini komen allemaal met één of meerdere nieuwe model(len) naar Zwitserland.
Ferrari zal in Genève iets heel bijzonders tonen. De eerste geblazen ferrari met middenmotor (op de F40 na) en de opvolger van de geprezen 458 Italia, De 488 GTB. Dit steigerende paard is het begin van een nieuw hoofdstuk voor Ferrari. Omdat iedereen automerk milieunormen moet halen kon Ferrari niet anders dan overstappen op een turbo motor om het verbruik en de CO2 te drukken. Niet getreurd echter, er zit nog steeds een V8 tussen de achterwielen al krijgt die voortaan de ondersteuning van twee turbo’s. Deze combinatie levert waanzinnige cijfers, 670 PK en 760 Nm koppel! Zowel vanbuiten en vanbinnen zijn er ferm wat veranderingen gebeurt. Meer nieuws volgt in de komende dagen nadat we hem gezien hebben op het autosalon
Lamborghini toont na lang wachten de SV variant van de aventador. SV staat voor super veloce wat “super snel” betekent. Er is nog maar weinig info hierover maar er zijn een paar dingen zeker. Hij zal meer pk’s hebben dan de “normale” aventador en hij zal ietsje lichter zijn. Lamborghini zal ook wel wat opvallende aero toevoegen zoals we ze kennen.
De Mclaren 675LT wordt een meer hardcore versie van de 650s met een makkelijk te raden aantal pk’s van 675. De LT staat voor long tail. Deze benaming werd ook al op de kont van speciale versies van de nu legendarische Mclaren F1 geplakt. Er zijn al verschillenden foto’s opgedoken van een Mclaren F1 LT dus deze zal waarschijnlijk ook te bezichtigingen zijn op de Mclaren stand. De 675LT is niet de enigste trackfocused auto die Mclaren meneemt naar zwitserland. Ze hebben ook de raceklare variant van de P1 ,opvolger van de F1 voor de cultuurbarbaren, meegenomen. De Mclaren P1 GTR! Deze variant zal je niet op de openbare weg tegenkomen want hij mag er gewoonweg niet op. De P1 GTR is het ultieme trackwapen van Mclaren.
Een ander Brits merk, Aston Martin, is ook met 2 raceversies afgezakt naar Genève. De GT3 is de krachtigste V12 vantage ooit. Dankzij onder andere een andere in- en uitlaat heeft hij nu 600 pk in plaats van 573. Minstens zo belangrijk is de gewichtsbesparing van 100 kg. Hiervoor hebben de Britten overvloedig gebruik gemaakt van koolstofvezel. Hij zet een gewicht van 1565 kg op de weegschaal wat relatief hoog is voor de meest sportieve versie. Aston martin gaat slechts 100 stuks bouwen van deze bijzondere vantage.
Terwijl de GT3 wel straat legaal is is de Vulcan dit niet. De Vulcan is astons visie op over-de-top trackwagen. Meer info over dit indrukwekkend monster vind je hier.
De Duitsers zijn natuurlijk ook aanwezig. Porsche komt met 2 van hun beste trackday wagens op de proppen. race-klare of trackwagens zijn zo te zien nogal redelijk in trek bij de producenten.
De lang verwachte 991 carrera GT3 RS zal voor het eerst het licht zien. Er zijn maar weinig wagens die kunnen tippen aan het aantal speculaties, leaks en roddels die de wereld werden ingestuurd ronden deze Porsche. Er zijn nog maar weinig zaken zeker maar wij kunnen jullie al vertellen dat hij een 4 liter motor zal krijgen met waarschijnlijk meer dan 500 pk. De roddels vertellen ons ook nog dat deze GT3 RS waarschijnlijk geen handbak zal krijgen (ween). Deze werd door veel puristen gemist in de GT3 en zal nog een groter gemis zijn in de GT3 RS. Zolang er nog niet officieel bevestigd is dat deze er niet komt blijven wij hopen. Moest dit niet gebeuren ben ik vrij zeker dat er veel Porsche fans ontgoocheld zullen zijn.
Porsche heeft voor hen echter al een oplossing klaar, de cayman GT4. Deze krijgt standaard een manuele versnellingsbak mee. de GT4 is de meest hardcore variant van de cayman, het kleinere broertje van de carrera. De cayman GT4 krijgt een 3.8 liter grote middenmotor met een piekvermogen van 385 Pk. Hij staat ook lager bij de grond en krijgt een grotere spoiler op zijn kont geschroefd. Dit alles samen maakt de cayman GT4 een trackwagen waarmee je ook op de openbare baan mag. Zijn natuurlijke biotoop in de Nordschleife van de Nürburgring, die gerond zou worden in een best indrukwekkende 7.40,00. Het prijskaartje zal rond de 85.000 euro schommelen.
Deze pagina wordt gedurende de volgende dagen upgedate met allerhande info en links naar het artikel over iedere première.